Kalkylator med C, ett I-landsproblem

Permalänk
Medlem

Kalkylator med C, ett I-landsproblem

Hej,

Det här må vara ett I-landsproblem och jag må vara fruktansvärt lat men då mitt språk i windows är satt till svenska måste jag söka på "Kalk" istället för "Calc" för att få upp kalkylatorn efter att ha tryckt på windowsknappen. Om jag råkar skriva "Calc" så bestämmer sig windows för att promt öppna Edge och Bing.

Finns det något sätt att fixa detta utan att behöva byta språk i windows?

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Yuel Beast Calypso ||

Permalänk
Medlem

Ehm...Jag har samma situation, och jag får upp kalkylatorn när jag skriver "calc"? Tror den söker på namnet på exe-filen.

Annars funkar det säkert att bara göra en genväg till kalkylatorn med namnet "Calc" och lägga nånstans i startmenyn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Win+R -> calc -> Enter = Profit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oobah45:

Hej,

Det här må vara ett I-landsproblem och jag må vara fruktansvärt lat men då mitt språk i windows är satt till svenska måste jag söka på "Kalk" istället för "Calc" för att få upp kalkylatorn efter att ha tryckt på windowsknappen. Om jag råkar skriva "Calc" så bestämmer sig windows för att promt öppna Edge och Bing.

Finns det något sätt att fixa detta utan att behöva byta språk i windows?

Samma här, fast jag kör Windows på engelska... Det snabbaste sättet jag hittat är att skriva "calc.exe" istället för "calc", då exekvererar den det som ett run-kommando istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

Win+R -> calc -> Enter = Profit?

Jo, run används mycket. Control öppnar kontrollpanelen exempelvis, annars används den mycket för att starta gpedit.msc och services.msc på jobbdatorn när jag behöver stänga av "övervakningen".

Permalänk

Om jag behöver starta kalkylatorn klickar jag bara på CMD.EXE-ikonen i taskbaren och skriver calc. Då behöver man inte bekymra sig över vilket språk Windows är på.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på Kalkylatorn, välj "fäst på startpanelen". Då hamnar den där som ikon. Sedan är det bara windowstangent+klicka på ikonen som dyker upp. Inget behöver längre skrivas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Högerklicka på Kalkylatorn, välj "fäst på startpanelen". Då hamnar den där som ikon. Sedan är det bara windowstangent+klicka på ikonen som dyker upp. Inget behöver längre skrivas.

Problemet här är att komma runt muskelminnet. Jag testade det där ett tag, men jag klickade den aldrig. Därtill händer det i vissa lägen att jag får 5+ instanser av kalkylatorn då jag inte ens kollar innan jag startar den.

Mest effektivt för TS tror jag är att göra som tidigare nämnt och skapa en genväg som hittas när man skriver "calc".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Problemet här är att komma runt muskelminnet. Jag testade det där ett tag, men jag klickade den aldrig. Därtill händer det i vissa lägen att jag får 5+ instanser av kalkylatorn då jag inte ens kollar innan jag startar den.

Mest effektivt för TS tror jag är att göra som tidigare nämnt och skapa en genväg som hittas när man skriver "calc".

Haha, jag har haft samma problem. Tog mig 5 år med win10 innan jag bestämde mig att ta bort startmenyn "Classic start menu".. När jag körde win7, hade jag XP-s startmeny. När jag körde XP hade jag win98-meny..
Tog mig ett halvår efter detta innan jag accepterade win10 "nya" startmeny". Det där med genvägen var ingen dum idé!

Permalänk
Medlem

Om du installerar både svenska och engelska kan du skriva vad du vill - Jag har engelska i windows, och kan söka på både "calc" och "kalk" och får upp "Calculator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oobah45:

Det här må vara ett I-landsproblem och jag må vara fruktansvärt lat men då mitt språk i windows är satt till svenska måste jag söka på "Kalk" istället för "Calc" för att få upp kalkylatorn efter att ha tryckt på windowsknappen. Om jag råkar skriva "Calc" så bestämmer sig windows för att promt öppna Edge och Bing.

Jag har precis tvärtom, Engelsk Windows men vill ha mina appar på svenska och löste det genom att lägga till ett svenskt språkpaket. Jag minns inte om det räckte eller om även Region Settings hade något med det hela att göra.

På bilden ser du att jag har Windows display language satt till English och där skall du inte göra någonting. Behåll det du har där idag. Det du vill ändra är Preferred languages. I mitt fall är Swedish högst upp men du vill ha English längst upp för att kunna söka på calc för att få upp Calculator. Starta om datorn för att ändringarna skall fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oobah45:

Hej,

Det här må vara ett I-landsproblem och jag må vara fruktansvärt lat men då mitt språk i windows är satt till svenska måste jag söka på "Kalk" istället för "Calc" för att få upp kalkylatorn efter att ha tryckt på windowsknappen. Om jag råkar skriva "Calc" så bestämmer sig windows för att promt öppna Edge och Bing.

Finns det något sätt att fixa detta utan att behöva byta språk i windows?

Gör så här för att lösa ditt problem, skapa en genväg från kalkylatorn och sen döp den till "Calc.exe", "Kalk.exe" om inte det funkar så gör gör du en kopiera och lägga den i samma mapp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att skapa någon slags motsvarighet till alias eller symlänk i Linux, så samma binär startar med både K och C? Varför krångla med språkpaket och sånt?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Det tog mig fram till förra veckan att inse att det här ens var orsaken till att jag inte kunde starta kalkylatorn längre, jag trodde den helt sonika hade avinstallerats. För mig är det här ett beteende som bytts efter någon Windows-uppdatering på jobbdatorn. Datorn har körts på engelska sedan installationen november 2018 och i början gick det utmärkt att söka efter ”calc”, men nu är det ”kalk” som gäller. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oobah45:

Hej,

Det här må vara ett I-landsproblem och jag må vara fruktansvärt lat men då mitt språk i windows är satt till svenska måste jag söka på "Kalk" istället för "Calc" för att få upp kalkylatorn efter att ha tryckt på windowsknappen. Om jag råkar skriva "Calc" så bestämmer sig windows för att promt öppna Edge och Bing.

Finns det något sätt att fixa detta utan att behöva byta språk i windows?

Oavsett om jag har Svenskt eller Engelskt språk så fungerar det att skriva "calc" eller "kalk", även "calk" fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Oavsett om jag har Svenskt eller Engelskt språk så fungerar det att skriva "calc" eller "kalk", även "calk" fungerar.

Jo, jag testade med kalk i mitt engelska Windows, men jag har stängt att Bing-sök i startmenyn så jag vet inte vad som händer om det är på.