Permalänk
Medlem

Hur mycket debiterar du?

Efter att ha gått över från månadslön till debiteringsgrad blev jag väldigt nyfiken på hur mycket andra debiterar i timmen som konsulter.

Typ av bolagsstruktur (Egen, 80/20 anställd): Kör du egen? Eget aktiebolag? Bolag med några vänner? Underkonsult i någon typ av 80/20 struktur?
Branch/Typ av konsulting: Programmering Azure, Matlab, Chefskonsulting, Projektledare IT, osv
Debitering(ar): 700kr/h för längre uppdrag, små timmar 1400kr/h osv osv.
Debiteringsgrad: Som IT tekniker kan jag typ debitera 100%. Men som elektriker kan jag bara debitera ca 50% av min tid då jag inte har så mkt uppdrag.

Permalänk
Medlem

Typ: Eget aktiebolag, ensam
Branch: Systemutveckling inom e-handel C#.NET samt Product Information Management
Debitering: 1000kr/h för längre uppdrag (6mån), 1200/1400kr för kortare inhopp vid sidan av.
Debiteringsgrad: ca 80%, 20% går åt till marknadsförning, egna projekt, bokförning osv.

Permalänk
Medlem

Typ: Anställd med 75% till mig och 25% till bolaget som sköter sälj och bokföring.

Branch/Typ av konsulting: Programmering inom backend och cloud.

Debitering(ar): ca 900kr/h, beror lite på tekniker, längd osv.

Debiteringsgrad: 100%.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Typ av bolagsstruktur: Anställd med fast lön och mindre del bonus.
Branch/Typ av konsulting: Beräkningar inom finans/försäkring men även en del rena utvecklingsuppdrag.
Debitering(ar): Sätter priser själv i mångt och mycket, så ett tristare uppdrag får de betala mer för. Jobbar med mycket fasta priser då jag “tjänstefierat” saker, det skalar mycket bättre. Men som exempel kan jag väl säga att stora kunder som återkommande varje år köper mycket timmar inte bara från mig utan från andra konsulter på bolaget får rabatt, det lägsta jag accepterat är 2200 kr/h.
Debiteringsgrad: Vi jobbar med hur många kronor man drar in till bolaget per år och kollar inte tid. Jag ligger på drygt 3 miljoner per år och lägger klart under 50% av heltid på “debiterbar tid”.

Permalänk
Medlem

Typ av bolagsstruktur: Har eget AB, går som underkonsult då uppdraget kräver ramavtal vilket jag saknar.
Branch/Typ av konsulting: Elkonstruktion både elkraft och automation med combimatic teknik.
Debitering(ar): Uppdraget ger mig 683kr/h, vid övertid är det 1,4 alt 1,7 gånger det.
Debiteringsgrad: 100%.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3