Uppgradering av mammas (lol) dator cirka 4k budget

Permalänk
Medlem

Uppgradering av mammas (lol) dator cirka 4k budget

Halloj!

Min mamma behöver en ny dator, och jag har fått uppdraget att lösa det.
Hennes nuvarande byggde jag för rätt många år sen, och jag har inte riktigt koll på vad jag stoppade i där.
Problemet är nu att det är EXTREMT långsam.. vi snackar typ 5 min för o gå in på nätet (hon använder chrome) typ 10 minuter för att starta upp datorn osv osv.. ingen dräglig tillvaro som ni förstår, haha.

hon använder den i princip uteslutande för o kolla mail och facebook, samt lägga lite patians och ibland kolla lite semesterbilder, så det behöver inte vara ngn superdator.
Min första tanke var faktiskt att det kanske räcker med att bara trycka in en SSD och att resten skulle lösa sig, men är faktiskt osäker på om det ens går i den datorn (det får ja kika upp) det kanske skulle lösa allt.

ananrs är jag ute efter

Moderkort
processor
Minne
Lagring.

allt runt omkring har hon och chassit tror jag faktiskt det går att återanvända, samma med PSU (för visst heter väl powerdelen så?) haha

vad tror ni, går det o få ihop ngt för 4k?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Moderator

Det kan ju vara så enkelt att en ominstallation av hennes befintliga dator skulle kunna lösa problemet.

Visa signatur
Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Min spontana första tanke är att köpa en begagnad laptop till henne.
Jag köpte en 17* Intel I5 med 8GB ram och köpte till en SSD för sammanlagt 1.500kr till min sambo som student och surfdator.

Exempel för vad hon får för 4,5k begagnat på blocket:

15,6" Full HD IPS-skärm (1920 x 1080)
Intel® Core i7-6700HQ
8 GB DDR4 / 128 GB SSD + 1 TB
NVIDIA® GeForce® GTX 970M
USB 3.1 och mini-DisplayPort

Dold text
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Halloj!

Min mamma behöver en ny dator, och jag har fått uppdraget att lösa det.
Hennes nuvarande byggde jag för rätt många år sen, och jag har inte riktigt koll på vad jag stoppade i där.
Problemet är nu att det är EXTREMT långsam.. vi snackar typ 5 min för o gå in på nätet (hon använder chrome) typ 10 minuter för att starta upp datorn osv osv.. ingen dräglig tillvaro som ni förstår, haha.

hon använder den i princip uteslutande för o kolla mail och facebook, samt lägga lite patians och ibland kolla lite semesterbilder, så det behöver inte vara ngn superdator.
Min första tanke var faktiskt att det kanske räcker med att bara trycka in en SSD och att resten skulle lösa sig, men är faktiskt osäker på om det ens går i den datorn (det får ja kika upp) det kanske skulle lösa allt.

ananrs är jag ute efter

Moderkort
processor
Minne
Lagring.

allt runt omkring har hon och chassit tror jag faktiskt det går att återanvända, samma med PSU (för visst heter väl powerdelen så?) haha

vad tror ni, går det o få ihop ngt för 4k?

Alternativ är OEM dator då jag är tveksam ifall man vill fortsätta använda ett så pass gammalt nätaggregat.

Lenovo IdeaCentre 3 - i3 | 8GB | 256GB SSD 4290 kr alternativ Acer Veriton N - i3 | 8GB | 256GB 4500 kr ifall ni ha en Ultrakompakt dator.

Ifall du ska bygga själv så är den största anledning enligt mig att man får större kontroll av komponenterna och kan göra datorn väldigt tyst har byggt en snarlik PC till föräldrar och är knäpptyst.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Rätt bra pris på den här:

https://shop.inrego.se/stationara/hp-prodesk-600-g2-2

Köp ett extra minne någonstans och tryck i bara. De är små och behändiga.

Permalänk
Medlem

NUC eller någon liten billig märkesdator fungerar hur bra som helst. Behöver ju inte vara mer märkvärdigt än så.

Permalänk
Medlem

Installera om operativsystemet på en ny SSD, hjälper inte det så kan ni använda SSD'n i en ny dator i värsta fall (då rekommenderas också ominstallation igen). Är RAM äldre än DDR3 så behövs nog ny CPU+MoBo+RAM, annars kan mer RAM göra susen, 4GB är idag nästan för lite för att bara surfa.

Du har fått bra tips, men här är ett till:

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Alternativ är OEM dator då jag är tveksam ifall man vill fortsätta använda ett så pass gammalt nätaggregat.

Lenovo IdeaCentre 3 - i3 | 8GB | 256GB SSD 4290 kr alternativ Acer Veriton N - i3 | 8GB | 256GB 4500 kr ifall ni ha en Ultrakompakt dator.

Ifall du ska bygga själv så är den största anledning enligt mig att man får större kontroll av komponenterna och kan göra datorn väldigt tyst har byggt en snarlik PC till föräldrar och är knäpptyst.

https://komponentkoll.se/bild/gUNpJ.png

Riktigt nice surfdator.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bobani:

Uppgradering av mammas (lol) dator cirka 4k budget

Måste bara säga att rubriken fick mig att göra just detta!

Passar också på att slänga in surfplatta som ett wildcard.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ta nån billig laptop med en i3a så e det löst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!
Min mamma är en "teknisk" idiot (hennes egna ord) så till den grad att hon aldrig ngnsin skulle unna hantera en laptop även fast det är precis samma sak som en stationär hhahah

surfplatta har hon oxå, men ja... öven där..hon vill ha en PC.. så hur får en anledning till att ja ska komma över o hjälpa henne med den stup i kvarten =D

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34