TV-utbud i förening: fungerar utan utrustning, Telenor hävdar att det behövs box?

Permalänk
Medlem

TV-utbud i förening: fungerar utan utrustning, Telenor hävdar att det behövs box?

Jag bor i en förening som har TV-avtal hos Telenor för alla medlemmar. TV-utbudet fungerar för mig, men Telenor hävdar ändå att det behövs en box. Är det någon dålig installation som tillåter alla (även om alla har tillgång via föreningen) att se på TV, eller vad kan detta handla om?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men hur får du access till kanalerna? Kan det vara något analogt grundutbud som de kör gratis medans du behöver box för digitalt/HD?

Permalänk
Medlem

Din tv har troligtvis en inbyggd digitalbox.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ju vara så att de menar att det behövs en box för att kunna nå samtliga funktioner, om det är så att de tilllhandahåller mer än bara linjär TV. Eller så kanske de menar att man behöver en box om man sitter på en antik TV utan digitalmottagare.

Svårt att veta utan mer kringinformation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Ingen aning, men hur får du access till kanalerna? Kan det vara något analogt grundutbud som de kör gratis medans du behöver box för digitalt/HD?

Jag har bara kopplat in antennkabeln till TV:n. Tror de enda HD-kanalerna som ingår i baspaketet är från SVT, och kanske Kanal 6, och de fungerar.

Övriga kanaler är 1-12, Eurosport och några till.

Skrivet av izzie:

Din tv har troligtvis en inbyggd digitalbox.

Så är det nog, jag kan koppla in en CA-modul, men det brukar krävas ett kort från leverantören för att få tillgång.

Skrivet av pv2b:

Det kan ju vara så att de menar att det behövs en box för att kunna nå samtliga funktioner, om det är så att de tilllhandahåller mer än bara linjär TV. Eller så kanske de menar att man behöver en box om man sitter på en antik TV utan digitalmottagare.

Svårt att veta utan mer kringinformation.

Ja, möjligtvis. Men när jag frågade rakt ut vad som krävs för att kunna titta på TV, så sa de att jag behöver en box. Vi pratade också om att jag bara var ute efter föreningens TV-utbud, inget internet.

Permalänk
Medlem

Du kan inte fråga din internetleverantör, du måste fråga din förening vad det ingår för utbud av TV-kanaler och via vilken lösning om det handlar om olika leverantörer.

Telenor köpte upp Tele2s (tidigare Kabelvision) kabel-tvnät för några år sedan när de köpte upp Tele2s bredbandsverksamhet, så du kan mycket väl ha okrypterad kabeltv från Telenor, men du kan också bo i en förening som också har kabeltv från någon konkurrent och gruppanslutning för bredband (och möjligen TV) via Telenor och fibernätet. Överbyggda fastigheter är inget konstigt, finns ju t.o.m. de som olika fibernät.

Det är inget som är fel med andra ord. Du lämnar däremot inte någon information som kan leda oss till någon slutsats om det finns kabeltv och fiber. Är det TV via kabeltv och det ingår extra kanaler kan du mycket väl behöva box/kort, är kabeltv inget som har med Telenor att göra så får du som sagt fråga föreningen vilken leverantör det är och vilka kanaler som ingår.