Säkerhet i Google docs jämfört med e-post

Permalänk

Säkerhet i Google docs jämfört med e-post

Hej!
Ett företag jag jobbar för har tidigare använt pdf-formulär som skickats via e-post för att samla in hemliga data från kunder. Företaget har alltså skapat ett pdf-formulär, mailat det till kunden och bett kunden fylla i det och maila tillbaka.

Visst borde man precis lika gärna kunna använda ett Google-formulär, utan att risken är större att uppgifterna kommer på villovägar?

Eller har ni ett annat förslag som är lätt och smidigt att göra i liten skala?

Tack!

Permalänk
Medlem

Alltså, nja.
Använda tex Googles formulär för hemlig data skulle jag aldrig göra.

Beror väldigt mycket på vad det är för data och hur "hemligt" det faktiskt är.
Personuppgifter osv kan gå men tänk då på GDPR och hur Google använder datan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Epost är inte speciellt bra för hemligheter heller. Så om ni vill höja säkerhetsnivån bör ni välja varken eller.

Permalänk
Rekordmedlem

Att använda Google-nånting eller andra USA baserade tjänster för saker som ska vara hemliga är att direkt göra självmål för all data som passerar ut ur EU kommer garanterat inte att vara hemlig utan att läsas av flera organisationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för input! Det är hemligt "så att det absolut inte får råka hamna i fel inkorg" --- inga statshemligheter, inga känsliga data på det sättet. Min fundering handlar mer om att jag vill effektivisera processen för kunderna och för mig genom att använda ett Google-docs där de tidigare använt e-post.