Tv4 Play tror jag använder VPN/Proxy fast jag inte gör det.

Permalänk
Medlem

Tv4 Play tror jag använder VPN/Proxy fast jag inte gör det.

När jag ska se program på Tv4 Play så står det "Din region är dold. Du verkar använda en trafikanonymiserande tjänst som VPN eller proxy. Stäng av den för att få tillgång till TV4:s innehåll igen.". Jag har inte igång någon vpn eller proxy. Om man läser här i deras "vanliga frågor" framgår det att dom använder tjänsten maxmind för geolokalisera ip-adresser. Om jag testar min ip på deras tjänst här så står det tydligt att den befinner sig i Sverige, kommun och stad stämmer även in på vart jag bor.

Jag har testat med att byta mac adress på min router för att få en ny ip-adress från isp och då börjar tv4 play fungera igen, men efter ett tag återkommer problemet, tror detta hänt 4 gånger nu på 2 veckor. Detta händer på både pc, ipad, flera telefoner och chromecast tvn.

Jag har även testat med en factory reset på routern men det verkar inte ha gjort någon skillnad för problemet är tillbaka igen.

Jag vill försöka lösa detta, hur ska jag lista ut om problemet ligger hos mig, min isp eller tv4 play?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ibland har dom fel. Jag råkade ut för det där på jobbet med Netflix. Dom påstod att jag satt i utlandet, men på alla såna där "Var är jag"-tjänster så stod det typ "Stockholm, Sweden" och liknande.

Det var några frustrerande veckor, sen gick det över av sig självt.

Jag kan inte hjälpa dig, men du är i alla fall inte ensam

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simon^L:

När jag ska se program på Tv4 Play så står det "Din region är dold. Du verkar använda en trafikanonymiserande tjänst som VPN eller proxy. Stäng av den för att få tillgång till TV4:s innehåll igen.". Jag har inte igång någon vpn eller proxy. Om man läser här i deras "vanliga frågor" framgår det att dom använder tjänsten maxmind för geolokalisera ip-adresser. Om jag testar min ip på deras tjänst här så står det tydligt att den befinner sig i Sverige, kommun och stad stämmer även in på vart jag bor.

Jag har testat med att byta mac adress på min router för att få en ny ip-adress från isp och då börjar tv4 play fungera igen, men efter ett tag återkommer problemet, tror detta hänt 4 gånger nu på 2 veckor. Detta händer på både pc, ipad, flera telefoner och chromecast tvn.

Jag har även testat med en factory reset på routern men det verkar inte ha gjort någon skillnad för problemet är tillbaka igen.

Jag vill försöka lösa detta, hur ska jag lista ut om problemet ligger hos mig, min isp eller tv4 play?

Ligger du bakom CGN så kan det kanske trigga ett sånt system. Men om du inte aktivt försöker dölja dig så borde du felanmäla till din operatör och tv4 för de kan ju ha felkonfigurerat nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm, har också åkt på detta helt plötsligt. Står att jag är i Huddinge, vilket jag inte är, men det är hyggligt nära och tydligt Sverige. Kör Telias DNS:er och har just nu inget annat som enligt mig kan störa. Sitter bakom en OPNsense senaste version.

Nån som löst detta på ett bra sätt?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Testa byt DNS? Kan hjälpa, typ Google eller cloudflare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, har också åkt på detta helt plötsligt. Står att jag är i Huddinge, vilket jag inte är, men det är hyggligt nära och tydligt Sverige. Kör Telias DNS:er och har just nu inget annat som enligt mig kan störa. Sitter bakom en OPNsense senaste version.

Nån som löst detta på ett bra sätt?

Testa byt DNS.... Jag fick problem med Googles men nu med cloudflare så fungerar det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa byt DNS.... Jag fick problem med Googles men nu med cloudflare så fungerar det

Ah, kanske ska prova det då! Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tippar också på att det är DNS som bytts från ISP:ns som triggar detta. Man brukar göra typ så här:

En sida genererar en länk, typ slumptal.tv4.se. Sidan redirectar dit. Webbläsaren slår upp slumptal.tv4.se, men går inte själv till DNS-servern för tv4.se. I stället görs frågan via google-DNS eller annan DNS-leverantör, kanske över DoH enligt inställningar i webbläsaren. Eller så har TS pillat på inställningar i DNS i operativsystem eller router.

Det är alltså google som gör uppslaget av slumptal.tv4.se mot TV4:as DNS. TV4:as DNS tjallar sedan för webbservern att DNS-uppslaget för den unika domänen kom från utlandet och då kan webbservern vägra att visa videon.

Lösningen är i så fall troligen att använda den DNS man får tilldelad över DHCP.