Lenovo X201 i dockningsstation, extern skärm

Permalänk
Medlem

Lenovo X201 i dockningsstation, extern skärm

Ja, en rätt långsam dator idag, med i5 560M cpu. Min tjej kör den idag via dockningstationens displayport -> adapter till HDMI -> full hd skärm med 6 bit färgskala. Men nu vill hon ha en 4K skärm, jag provade att ansluta min 4K med 10 bit färg skärm via DP->DP eller med DP->HDMI men ingen bild gick att få i 4K upplösning. Antar att det är dags att uppgradera både dator skärm för henne? Själv tror jag det är rätt kört att försöka nöduppgradera denna dator. Ett alternativ skulle kunna vara expresscard -> pci express adatpter -> GTX660 grafikkort -> DP-DP kabel -> 4K skärm. Men det känns som en flummig lösning. Det saknas USB3.0 på denna dator t ex för att få bra prestanda på externa hårddiskar.

Nu har jag skrivit av mig lite, visst är det kört?

10 bit färg
Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

En 11år gammal laptop kan man med gott samvete ersätta för att få 4k möjligheter.

Men gällande det tekniska, finns det verkligen tillräcklig bandbredd i en Expresscard anslutning för att driva 4k? Det hade jag aldrig trott.

Permalänk
Medlem

Enligt Intel klarar processorn max 2560x1600 via Displayport.

Hos InRego kan du köpa en begagnad ThinkPad X250 för 2 499 kr, den har en Intel i5-5200U som enligt Intel klarar av upplösningar upp till 3840x2160 (d.v.s. 4k). Oklart om det går med 10 bitars-signal, men 8 bitar borde inte vara några problem, och det kanske räcker?

Med tanke på att det krävs lite prylar för att få till en eGPU-lösning (och det inte finns någon garanti att det fungerar bra) så hade jag iallafall valt att byta ut datorn.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Nä jag tror inte expresscard porten räcker för 4K. Men en nyare laptop, ja det är den vägen som jag får lösa detta med. Tack för svar.

4K med 10 bitar är stor skillnad på 8 bitar. Det måste vara 10 bit, det ger så fina bilder förutsatt att källan är bra. Raw bilderna som vi har är 12 bit eller 14 bit. Jpeg är förstås 8 bit från systemkameran.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.