Så trissar hyresvärdar upp priset på bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeAreASmallCompany:

För 10 år sedan installerade vi fiber via gamla IP-Only som köpte svartfibern från våran kommun. det kostade 15K för våran förening per byggnad. det kostade 299 kr/mån för 100/100 hos Bahnhof då. Idag är det 100/100 för 459 kr/mån, men har 500/500 för 459 kr, billigare än fibern jag kan få som Telia anställd, deras 100/100 kostar som Bahnhofs 1000/1000 vilket visar att Bahnhof är en renodlad bredbandsbolag med bättre marginaler.

Men man undrar, kan man avsluta Global Connect avtal tidigare(max 20 år) och skaffa Samfällighetsförenings avtal med Bahnhof. Litar absolut inte på ordförande som är rätt fascistisk och maffia, idioten tror att han äger hela området och jag kan tänka mig gå in i föreningens medlemmar för att lobba för ett nytt avtal då vi innan hade Tele2 kabel-TV med digital SDTV som inte var prisvärd

Skulle tro att du behöver läsa igenom avtalet och se om det finns någon möjlighet att frångå avtalet mot en kostnad.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är väl inte jättemånga BRF’er som fortsätter subventionera p-platser?
Vi tar 300kr för en p-ruta, det motsvarar då den verkliga kostnaden för underhåll.
De BRF’er som inte tar minst 300kr är det hål i huvudet på, där får medlemmar som inte har en bil betala för grannens p-plats.

Tveksamt om det är så dyrt kostnad för en parkeringsplats i min stad i Norrland. Området byggt på 70-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Tveksamt om det är så dyrt kostnad för en parkeringsplats i min stad i Norrland. Området byggt på 70-talet.

Det beror väl på, har ni billigare brunnar, buskar, belysningsstolpar, armaturer, skyltar, virke, grus och asfalt där uppe?
Nu vet jag inte hur er p-plats är utformad, är det en grusparkering utan dagvattenavlopp, belysning, räcken och buskar så visst då kan man sätta en betydligt billigare peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det beror väl på, har ni billigare brunnar, buskar, belysningsstolpar, armaturer, skyltar, virke, grus och asfalt där uppe?
Nu vet jag inte hur er p-plats är utformad, är det en grusparkering utan dagvattenavlopp, belysning, räcken och buskar så visst då kan man sätta en betydligt billigare peng.

Nu har vi kommit långt från ämnet men det jag menar är att hyresvärdar lägger på förmycket inte bara på bredband mot vad kostnaden är.
På parkeringen där jag hyr är det ca 100platser vissa med bara el, andra med carport och vissa med kallgarage. hyra ca 500 - 1000:- per plats. Då ingår inte snöröjning. Svindyrt mot vad det bör ligga på.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Du är inte upplyst. Du pratar om 4G.

Föräldrarna hade 4G mobilt bredband och fick ut typ 25 Mbps. För några år sedan så var fiber på g att grävas ner och de anmälde intresse.

Kostade 20k för allt. Men det blev någon vajsing så det blev inte av av någon anledning så alla pengar sparades.

För ett par år sedan köpte jag en 5G router åt dem och ploppade in SIM-kortet där. Fick ut 300+ Mbps.

Routern kostade 3k och vi kör ett data SIM-kort från ett obegränsat mobilabonnemang.

Sparar så mycket pengar på denna lösningen.

Finns väl inget mobilabb som inte har datapott, så det är inte riktigt att jämföra. Du må ha 300 mbit ibland men efter att ha bränt 100gb en månad och det faktiskt är någon som använder nätet där du är, så har du knappast bra hastighet eller bra svarstid.

Jag betalar hellre 20k + månadsavgiften, nöjer mig med 100/100. Ens med 100 så är det oftast inte här flaskhalsen är, med vissa undantag som tex Steam. Den brukar ladda ner på ~11-12mb/s vilket faktiskt bör bli snäppet över 100mbit. Men mycket annat har svårt att komma över 6-7mb/s.

Men det är klart, det är inte helt säkert att fördelningen av trafiken i resten av nätet är helt symmetrisk och Robin Hood-esque, kanske fördelas trafiken från Sundsvall och ner över baserat på siffran på ditt abonnemang..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Nu har vi kommit långt från ämnet men det jag menar är att hyresvärdar lägger på förmycket inte bara på bredband mot vad kostnaden är.
På parkeringen där jag hyr är det ca 100platser vissa med bara el, andra med carport och vissa med kallgarage. hyra ca 500 - 1000:- per plats. Då ingår inte snöröjning. Svindyrt mot vad det bör ligga på.

Fast hyra är ju baserat på att folk hyr ändå. Hade ingen hyrt så hade de sänkt priset

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Finns väl inget mobilabb som inte har datapott, så det är inte riktigt att jämföra. Du må ha 300 mbit ibland men efter att ha bränt 100gb en månad och det faktiskt är någon som använder nätet där du är, så har du knappast bra hastighet eller bra svarstid.

Jag betalar hellre 20k + månadsavgiften, nöjer mig med 100/100. Ens med 100 så är det oftast inte här flaskhalsen är, med vissa undantag som tex Steam. Den brukar ladda ner på ~11-12mb/s vilket faktiskt bör bli snäppet över 100mbit. Men mycket annat har svårt att komma över 6-7mb/s.

Men det är klart, det är inte helt säkert att fördelningen av trafiken i resten av nätet är helt symmetrisk och Robin Hood-esque, kanske fördelas trafiken från Sundsvall och ner över baserat på siffran på ditt abonnemang..

Klicka för mer information
Visa mer

Jag snittar långt över 500GB/månad på 4G/5G och blir inte begränsad i hastighet, orkade inte ta bild på fruns användning som är under 50GB, men den finns också

Jag tror mobila nät har utvecklats en del senaste tiden

Detta är alltså för två mobiler och ett modem/router. Kostar 557kr/månad helt obegränsat från 3

Såklart fria samtal/sms och 60GB per månad och SIM utomlands