Så trissar hyresvärdar upp priset på bredband

Permalänk

Det ska vara dyrt att leva när alla ska bli miljonär.

Visa signatur

Q1 '25: RDNA4, AM5 800 chipset, 9XXX X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Rätt dyrt om man bor i villa , betalar 549 per månad för 1000/1000 plus någon hundralapp per år till nätägaren för serviceavtal, och stadsnätet som också finns kostar nån hundring mer i månaden (utöver indragning då ), var inte mycket billigare där jag bodde tidigare

Det var billigt.

Jag ger 649 för 150/150 och jag flyttade nyss till bostadsrätt (vilket gör att jag har rabatt första året)

Ska se när det väl blir dags för årsmöte hur i hela friden man lyckades med bedriften att låsa sig så hårt till en leverantör…

Edit*
Fan ta Telia och Telia Fiber, ifall någon undrar varför det bolaget går åt skogen så är det dessa maffiametoder. Skitföretag

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag sparar över 5k i månaden efter byte till bostadsrätt, men den köpte jag också utan lån. Men även vid ett lån så hade jag sparat varje månad. Dessutom är min bostadsrätt större än vad hyresrätten var.

Om du ska räkna som en ekonom är det inte så du jämför månadskostnader. Genom köpet har du bundit kapital i din lägenhet som du annars kunnat investera och fått avkastning på. Samtidigt ökar säkert din lägenhet i värde, vilket du också får ta hänsyn till. Så jämförelsen blir lite mer komplicerad... men ja, det lönar sig att ha pengar.

Permalänk

Bor i bostadsrätt och vi betalar 150 kr för 1000/1000 Mb/s per lägenhet, har även en sommarstuga där jag betalar 499kr för 250/250 Mb/s per månad.
Förutom de 20000kr det kostade att dra in fibern i stugan.
Så det finns ju olika prissättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag sparar över 5k i månaden efter byte till bostadsrätt, men den köpte jag också utan lån.

Har du räknat med en alternativkostnad när du har kommit fram till den besparingen?

Permalänk
Medlem

Är väl inte speciellt förvånande att det är dyrare att ha bredband i en hyresrätt där de boende inte investerat många tusenlappar per lägenhet på att bygga/köpa ett eget nät? Enligt artikeln låter det som att hyresvärden själva ägde nätet i fastigheten och det vill de såklart få täckning för.

Sen blir det väl lite galet när det blir ”högstbjudande” då totalsumman förmodligen överstiger rimlig avskrivning och kapitaltäckning för deras investering eftersom delar av det de får i kickback gissningsvis är för att företaget vill få tillgång till kunderna.

Permalänk
Medlem

Det sjuka är att det är kommunalägda bostadsbolag som beter som är mest girigast. Stockholms stad allmännyttan gör extrem vinster, ändå suger man ut minsta lilla möjliga krona.

Fundera själv på att skippa fiber bredband och gå över till 5G , just för att prisskillnad börja bli stor. Det man får ge upp med 5G är troligen spelade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du räknat med en alternativkostnad när du har kommit fram till den besparingen?

Nej, efter att jag har betalat räkningarna så har jag 5124:- mer kvar på lönekontot i den här lägenheten jämfört med den andra. Det blir några kronor per år. Simple as that!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Musikälskare

Jag betalar typ 700kr för 1000/1000 i min bostadsrätt... Gräset är inte alltid grönare och ja vi har fastighetsavtal med Telenor för att få ner priset haha, galenskap

"Måste" dock ha det för servrar etc., knappt lönt att gå ner till 500/500 då det inte är mycket billigare, vad gör man inte

Ni som går över till 5G kommer dom att hitta och salta där mer i framtiden imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det var billigt.

Jag ger 649 för 150/150 och jag flyttade nyss till bostadsrätt (vilket gör att jag har rabatt första året)

Ska se när det väl blir dags för årsmöte hur i hela friden man lyckades med bedriften att låsa sig så hårt till en leverantör…

Edit*
Fan ta Telia och Telia Fiber, ifall någon undrar varför det bolaget går åt skogen så är det dessa maffiametoder. Skitföretag

Du borde nog inte vänta till årsmötet utan höra dig för redan nu med konkreta frågor till styrelsen om hur det ser ut kring avtalet eller prata direkt med ordföranden och kanske meddela att du kan hjälpa till med att sänka dom boendes utgifter? Ibland är det inte helt fel att faktiskt ta in extern hjälp i en styrelse för frågor likt detta då kompetensen helt enkelt inte finns där.

I de flesta fallen så sitter man fast i avtal likt dessa som måste sägas upp nio månader innan utgång. Om man då ska ha en rimlig chans att ta in offerter och upphandla något från samma eller andra aktörer och konkurrensutsätta.

Vi gjorde det förra året i Juli-September 2023 och sa därefter upp stadsnätet och dess nyttjanderätt i vår fastighet och slänger snart ut dom till förmån för Telia som faktiskt gav det bästa erbjudandet av samtliga parter vi kontaktade.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

En vanlig missuppfattning är också att bredbandet blir gratis i en bostadsrätt. Beroende på förening så kan det uppfattas så eftersom det kan vara inbakat i avgiften till föreningen. Hos oss är 100/100 "gratis" och var likadant i förra föreningen vi bodde, och mot ytterligare pengar i månaden kan den höjas. Men någonstans i bakgrunden ligger ett avtal mellan förening och operatör som inte alls behöver vara särskilt förmånligt och tvingar alla medlemmar betala oavsett om de nyttjar tjänsten eller inte.

Största nackdelen som varit med att bredbandet ingår är att vi varit bundna till den operatör föreningen har avtal med. Då vi bodde i hyresrätt var det fritt fram att välja själv via stadsnätet, eller helt låta bli om så önskades. Det kan också ha ett värde för vissa.

Det är många överlag i samhället som blandar ihop "gratis" med "någon annan betalar" så det verkar inte vara unikt för just bredband. Men du har helt rätt i att det så klart någonstans uppstår en kostnad för att köpa in det som kostar att producera och driva. Priserna för gruppavtal brukar dock vara väldigt förmånliga jämfört med att varje boende köper det själv (åtminstone i en bostadsrätt då).

Permalänk
Medlem

I min förra lägenhet kunde jag välja leverantör via Sundbybergs stadsnät. Nu är jag låst till Tele2(Comhem) och deras tre hål i väggen, inga ethernet uttag här inte. En skit router samt deras "FiberCoax".

Hade jätte problem med Comhem i början. Internet la av lite då och då. Att tala med support var som att tala med en vägg. Efter tjat fick jag tala med deras second/third line support. Då loggade jag allt och skickade in till en tekniker. Efter ett tag så fick jag svar tillbaka att de inte kunde hitta något fel men problemet löstes och inga konstiga nedkopplingar av nätet.

Önskar att jag fick chansen att välja leverantör via fiber och inte FiberCoax så som jag hade innan. Mer öppenhet till hyresgästerna vore bra så att hyresvärden inte kan låsa en till en leverantör. Vi behöver en standard i Sverige att varje person kan få välja själv och inte styras av jättarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

tror du verkligen det kostar 100kr?

Jobbade med sån där för ett gäng år sen o kostnaden var fortfarande bra mycket högre än det per lägenhet. Föreningen hade god ekonomi och det gjorde månadskostnaden för boende var låg, så priset på bredband o TV kunde inkluderas utan att avgiften blev skyhög.

Man betalar nog ganska likt det hushållen betalar, för man fick förutom uppkopplingen bekosta grävning/blåsning av fiber till alla boende, el för nätverkgrejer och en plats att ha detta på.

500kr månaden är en spottstyvel, med tanke på vad man betalade för telefon och olika former av kabel-tv förut.

Sen behöver inte en villa 1000mbps heller, en fjärdedel räcker gott. Men som datanörd kanske större siffror är bättre, trots att den kapaciten är oanvänd 99% av tiden.

I vårt fall betalar föreningen 80 kr per månad för 1000/1000 + ett knippe TV kanaler vilket jag vet eftersom jag förhandlade fram avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, det är nog en stor anledning till problemet, att hyresvärdar inte behöver konkurrera om hyresgäster samtidigt som kickbacks är ett sätt att dra in mer pengar per hyresgäst. Att hyresvärdar skulle bli IT support är dock inget skäl, för samma skulle då gälla BRF där det uppenbarligen inte är något problem.

Främsta skillnaden är nog att i många BRF:er så sköts det av personer som i praktiken arbetar gratis (till viss del åt sig själva). Har man någon gång suttit i en BRF styrelse som tillhandahåller bredband så vet man att det långt ifrån är smärtfritt, typ när Gunilla 72 som flyttat från villa ska koppla in sin telefon i bredbandsuttaget osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag betalar typ 700kr för 1000/1000 i min bostadsrätt... Gräset är inte alltid grönare och ja vi har fastighetsavtal med Telenor för att få ner priset haha, galenskap

Säkert bara en tidsfråga innan DN kommer skriva en indignerad artikel om det också

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Det var billigt.

Jag ger 649 för 150/150 och jag flyttade nyss till bostadsrätt (vilket gör att jag har rabatt första året)

Ska se när det väl blir dags för årsmöte hur i hela friden man lyckades med bedriften att låsa sig så hårt till en leverantör…

Edit*
Fan ta Telia och Telia Fiber, ifall någon undrar varför det bolaget går åt skogen så är det dessa maffiametoder. Skitföretag

Inget fel att låsa sig till en operatör om man inte förhandlat väldigt bra priser vilket ni inte fått. Din brf styrelse verkar vara helt inkompetenta så tycker du borde skicka ditt missnöje där.

Permalänk
Medlem

De bostadsrätter jag har bott i ingår det alltid i avgiften, bor i nyproduktion nu där ingår 600 ifrån Tele 2.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ni som har bra bris runt en hundring, förtydliga gärna följande frågor:
Vem har betalat fastighetsnätet (ni, installerades då fastigheten byggdes, nuvarande eller tidigare bredbandsleverantör)?
Betalar er BRF någon ytterligare klumpsumma för "nätavgift" (vanligt förr, vet ej hur det är nu)?
Hur många lägenheter omfattar gruppavtalet?
Vilken bredbandsleverantör har ni (så man vet vem man ska kontakta för att försöka få liknande bra avtal)?

Har själv gruppavtal på "mellannivå", runt 50% av normalpriset utan gruppavtal, men det vore förstås intressant om man verkligen kan halvera priset en gång till. Liten förening (~30 lgh), så misstänker att det begränsar hur bra avtal man kan få. Dessutom tror jag det faller på att man måste installera nytt fastighetsnät, vilket förmodligen äter upp hela besparingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olatari:

Ni som har bra bris runt en hundring, förtydliga gärna följande frågor:
Vem har betalat fastighetsnätet (ni, installerades då fastigheten byggdes, nuvarande eller tidigare bredbandsleverantör)?
Betalar er BRF någon ytterligare klumpsumma för "nätavgift" (vanligt förr, vet ej hur det är nu)?
Hur många lägenheter omfattar gruppavtalet?
Vilken bredbandsleverantör har ni (så man vet vem man ska kontakta för att försöka få liknande bra avtal)?

Har själv gruppavtal på "mellannivå", runt 50% av normalpriset utan gruppavtal, men det vore förstås intressant om man verkligen kan halvera priset en gång till. Liten förening (~30 lgh), så misstänker att det begränsar hur bra avtal man kan få. Dessutom tror jag det faller på att man måste installera nytt fastighetsnät, vilket förmodligen äter upp hela besparingen.

Numrera gärna frågorna för enklare svar.

1. Telia vid förra upphandlingen, det blev vårat efter att det 7 åriga avtalet (har jag för mig) löpte ut. Switchar, fiberomvandlare osv uppgraderades utan kostnad när vi gick från 100/100 i förra avtalet till 1000/1000 utan extra kostnad men ägs då av operatören. Tidigare avtal var inte lika fördelaktigt men då fick vi å andra sidan ett installerat fastighetsnät av Telia så svårt att exakt jämföra.

2. Nej. Tror faktiskt inte ens att vi betalade någon extra avgift för de förbannade mediaomvandlare som installerades i varje lägenhet också bara för att någon mot all förmodan skulle vilja köra IP telefoni (känner någon någon som faktiskt gör det idag?). Router i respektive lägenhet ingick dock inte, eller iaf inte så länge man inte vet tricket för att få Telia att ändå skicka ut en gratis router, men det behåller jag nog för mig själv så möjligheten inte försvinner Däremot fick ett par kartonger med såna här "TV boxar" som samtliga står kvar i föreningens källare oöppnade.

3. Ca 50.

4. Halebop, vilket i praktiken är Telia dock är det nog sämre support för slutkunder, typ bara chat osv. Aldrig kontaktat dom själv för support så vet inte.

5. Stockholms innerstad (den frågan bör nog läggas till, dvs var man finns)

Edit:

Förtydligande, fastighetsnätet övergick alltså i vår ägo efter att det tidigare avtalet löpt ut. I praktiken var det väl vårat från dag 1 då det knappast hade varit en bra affär för Telia att komma och dra ut alla nätverkskablar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

I vårt fall betalar föreningen 80 kr per månad för 1000/1000 + ett knippe TV kanaler vilket jag vet eftersom jag förhandlade fram avtalet.

Och ni har inte själva betalat för nätet i fastigheten? Kan säga att bara räntan för initial investering hos oss ligger kring 30-40 kr per månad och lägenhet som genomsnitt för hela perioden innan det är avskrivet. Sen ska man också hinna amortera av investeringen tills dess det är dags att uppgradera eller byta ut saker i nätet för att de blir för gamla eller går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

tror du verkligen det kostar 100kr?

Jobbade med sån där för ett gäng år sen o kostnaden var fortfarande bra mycket högre än det per lägenhet. Föreningen hade god ekonomi och det gjorde månadskostnaden för boende var låg, så priset på bredband o TV kunde inkluderas utan att avgiften blev skyhög.

Man betalar nog ganska likt det hushållen betalar, för man fick förutom uppkopplingen bekosta grävning/blåsning av fiber till alla boende, el för nätverkgrejer och en plats att ha detta på.

500kr månaden är en spottstyvel, med tanke på vad man betalade för telefon och olika former av kabel-tv förut.

Sen behöver inte en villa 1000mbps heller, en fjärdedel räcker gott. Men som datanörd kanske större siffror är bättre, trots att den kapaciten är oanvänd 99% av tiden.

Vi har 401 lägenheter och en driftkostnad i årsprotokollet på 305604 kr, dvs 63.5 kr per månad per lägenhet. Riktigt dyrt för 1000/1000 inkl TV.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och ni har inte själva betalat för nätet i fastigheten? Kan säga att bara räntan för initial investering hos oss ligger kring 30-40 kr per månad och lägenhet som genomsnitt för hela perioden innan det är avskrivet. Sen ska man också hinna amortera av investeringen tills dess det är dags att uppgradera eller byta ut saker i nätet för att de blir för gamla eller går sönder.

Se mitt svar ovan.

Notera dock att operatören äger switchar osv och även ansvarar för att dessa fungerar. Så begreppet "fastighetsnät" kanske behöver förtydligas något. Lär även vara skillnad i komplexiteten beroende på om man har 500 lägenheter eller 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Se mitt svar ovan.

Då blir väl frågan vad ni betalade till Telia under tiden ni var låsta till dem? För som jag förstod det byggde de nätet men att ni sen fick det efter 7 år? För bara fiberomvandlaren gick på runt 5000 kr per lägenhet med installation för oss, och det var 5 år sedan det gjordes.

Permalänk
Medlem

Då internet börjar bli något av en nödvändighet för att fungera i ett modernt samhälle borde prissättningen regleras hårdare, i nuläget är det rent och skärt röveri

Edit: Sen är ju för övrigt infrastrukturen till största del finansierad med offentliga medel, ändå är det privata företag som skor sig på skattebalarna/medborgarna, i god ordning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då blir väl frågan vad ni betalade till Telia under tiden ni var låsta till dem? För som jag förstod det byggde de nätet men att ni sen fick det efter 7 år? För bara fiberomvandlaren gick på runt 5000 kr per lägenhet med installation för oss, och det var 5 år sedan det gjordes.

Det minns jag inte, men det avtalet var klart mindre fördelaktigt och innehöll bara 100/100 eller om det tom var 100/10, eller snarare, det var vad hårdvaran i nätet (exklusive kablarna) klarade av. 100 Mbit/s på den tiden var dock relativt sett klart mer än vad det är idag.

Då var det dock ingen gruppavslutning, dvs Telia drog bara in själv nätet som en möjlighet att få kunder som sedan tecknade privata abonnemang så det är överlag svårt att jämföra. Det var över 10 år sedan så marknaden överlag vara rätt annorlunda då. Telias drivkraft då var väl mycket att konkurrera med ComHem och slå sig in på marknaden som bredbandsleverantör och subventionerade en hel del av de fasta kostnaderna för att göra det.

Permalänk
Skrivet av boibo:

maken av dumhet har jag nog aldri hört.

Inte träffat en person som är nöjd med 4g än mindre att det skulle vara billigare.

4/5g låter trevligt i teorin men när det buffrar på kvällen för 25'de gången så är dom där kronorna du kanske sparat (troligen inte) inte värt mycket. Köp en chipspåse mindre i månaden så gör du upp mellanskillnaden.

Nackdelen med mobilt är att det är beroende av så många faktorer du inte kan kontrollera och även där stiger priserna varje år - har folk missat att det varit skenande inflation och svenska kronan är typ värdelös? vad får man ens för 400kr? två krokiga plankor på k-bygg?

Beror ju på var man bor, jag bor nära en 4/5G mast. Jag bytte från mitt dyra fasta bredband som kostar 550kr för lägsta hastigheten och 700 för högsta (liten skillnad för 100Mbit vs 600Mbit) till ett tvilling datakort (obegränsad från mobilabonnemanget) och skaffade en 5G router. Får bra ping i spel och det är nästan aldrig problem. Något sämre stabilitet är det givetvis men värt att spara dom slantarna. Under hela semestern så märkte jag typ ingen skillnad på stabilitet eller på hastighet jämfört med det gamla. Nu står inte jag för kostnaden av mobilabonnemanget så jag sparar hela summan. Men brorsan har nyss fått lägenhet och vi tittade på priser och det var definitivt värt att välja mobilt, han sparar kanske 150kr i månaden. Allt han kan spara är bra eftersom han har låg inkomst.

Tips är också om man behöver kan man skaffa externa antenner att sätta på balkongen så får du riktigt bra uppkoppling

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av olatari:

Ni som har bra bris runt en hundring, förtydliga gärna följande frågor:
Vem har betalat fastighetsnätet (ni, installerades då fastigheten byggdes, nuvarande eller tidigare bredbandsleverantör)?
Betalar er BRF någon ytterligare klumpsumma för "nätavgift" (vanligt förr, vet ej hur det är nu)?
Hur många lägenheter omfattar gruppavtalet?
Vilken bredbandsleverantör har ni (så man vet vem man ska kontakta för att försöka få liknande bra avtal)?

Har själv gruppavtal på "mellannivå", runt 50% av normalpriset utan gruppavtal, men det vore förstås intressant om man verkligen kan halvera priset en gång till. Liten förening (~30 lgh), så misstänker att det begränsar hur bra avtal man kan få. Dessutom tror jag det faller på att man måste installera nytt fastighetsnät, vilket förmodligen äter upp hela besparingen.

Fastighetsnätet för respektive lägenhet ink all kanalisation för fiber från elrum till respektive lägenhet då fastigheten byggdes 2013 av byggentreprenören. Därefter tog stadsnätet ut en kostnad på 3625kr per lägenhet (80st) för att blåsa fiber och installera kundnod. Därefter låsta till stadsnätet och dess nyttjanderättsavtal. Inga nätavgifter.

Vi tecknade sent förra året och blir aktiva i början av 2025 med Telia 1000/1000, 18 TV kanaler, Hemtelefoni över Mobilnätet och all hårdvara ingår för boende ink alla kundnoder (fiberdosa) för ynka 159kr/mån ink moms. Dom drog in fibern till fastigheten och grävde upp gatan och satt upp sin anslutning i vår källare via Skanova. Denna kommer vi kunna nyttja för andra aktörer om vi väljer att upphandla efter att avtalstiden tar slut (7 år) - Inga index regleringar / klausuler i avtalet. Även om det förlängs efter 7 år.

Switchar och liknande ink arbetet att klippa nuvarande fiber till respektive lägenhet och koppla om samt sätta upp kundnod i respektive lägenhet gör dom. Varje ny medlem/boende har dessutom rätt till ett tekniker besök och Telia ombesörjer all utskick och inhämtning av hårdvara (router, tv box etc) - Inga anslutningskostnader överhuvudtaget.

Vi tog in offerter från Telenor, Tele2 & Bahnhof. Telia hade det mest kompletta paketet.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hyresvärdar borde kunna ha samma gruppavtal som bostadsrättsföreningar. 100 kr extra i månaden i hyra för snabbt bredband är det nog väldigt få som skulle klaga på. Om man verkligen vill låta hyresgästerna välja kan väl hyresvärden ta ut 10% mer i avgift (110 kr/mån?) för att täcka upp för de få % som absolut inte vill ha bredband. Det borde gå att lösa även för hyresrätter. Marknaden för bredband i hyresrätter verkar helt enkelt inte riktigt frisk.

Borde ja, om hyresvärden har ett intresse för det, vilket de ytterst sällan har. De vill bara ha in pengar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Visa signatur

Q1 '25: RDNA4, AM5 800 chipset, 9XXX X3D