Permalänk
Medlem

För många enheter?

Min nya modem från Telia kan ha upp till 32 enheter. Visserligen har jag x antal ip kameror som ansluter inte mot denna. Har även 3 TRE Dlinks DCS8000LH. Ilistan syns 7!
Vad kan jag göra för att slänga ut dom 4 som inte behövs? Eller har jag tolkat det fel?

Problem 2.

Sedan 3 dagar får mina Google nest högtalare ingen kontakt med WIFI eller internet... Tips?

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/g1emf7jelfkn18g7pfymhrmo'>LÄNKTEXT</a>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Min nya modem från Telia kan ha upp till 32 enheter. Visserligen har jag x antal ip kameror som ansluter inte mot denna. Har även 3 TRE Dlinks DCS8000LH. Ilistan syns 7!
Vad kan jag göra för att slänga ut dom 4 som inte behövs? Eller har jag tolkat det fel?

Problem 2.

Sedan 3 dagar får mina Google nest högtalare ingen kontakt med WIFI eller internet... Tips?

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/g1emf7jelfkn18g7pfymhrmo'>LÄNKTEXT</a>

Modem ? Tvivlar på att du har ett modem och har du det kan det bara ansluta en enhet.
Har du en router så hur ser konfigureringen av dhcp servern ut ? Har du en länk till där det anges att den klarar 32 klienter så den exakta formuleringen framgår för det kan ju handla om 32 adresser eller max 32 samtidiga användare eller nått annat.
På bilden ser det ut som om du blandar dhcp och statiska adresser, du ska i så fall inte ha statiska adresser inom det område dhcpservern får arbeta för det kan ge problem, möjligen kan det vara det som påverkar dina Nest.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Modem ? Tvivlar på att du har ett modem och har du det kan det bara ansluta en enhet.
Har du en router så hur ser konfigureringen av dhcp servern ut ? Har du en länk till där det anges att den klarar 32 klienter så den exakta formuleringen framgår för det kan ju handla om 32 adresser eller max 32 samtidiga användare eller nått annat.
På bilden ser det ut som om du blandar dhcp och statiska adresser, du ska i så fall inte ha statiska adresser inom det område dhcpservern får arbeta för det kan ge problem, möjligen kan det vara det som påverkar dina Nest.

Det är Telias modem/router. ZTE MF286D.
Det står upp till 64 WIFI users... Vet inte var ifrån jag fått dessa 32 enheter...

Hur ändrar jag dessa inställningar?

Om Jag trycker på "Statisk IP" kan jag välja att binda den. Är det detta jag ska göra för alla Nest?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Det är Telias modem/router. ZTE MF286D.
Det står upp till 64 WIFI users... Vet inte var ifrån jag fått dessa 32 enheter...

Hur ändrar jag dessa inställningar?

Om Jag trycker på "Statisk IP" kan jag välja att binda den. Är det detta jag ska göra för alla Nest?

Ahaa. du använder mobilt bredband, i så fall så har du ett modem, har man fiber så har man inte nått modem.
Jag tror faktisk inte man kan använda statiska ip på Nest och CC, kollade hur det ser ut i Home appen för mina och det går inte att sätta statiska adresser på dem via Home men det kanske finns nått annt som kan styra dem ?
Endera ansluter man dem till ett eget nät eller så måste man styra dhcpservern så den inte kan arbeta inom det område man anger statiska adresser, gör man inte det riskerar man att det blir adresskonflikter

Du kanske skulle behöva en egen router och bara köra ZTE som modem och om du har väldigt många trådlösa klienter kan du behöva skaffa flera accesspunkter för att det ska fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har pratat med Telia. Dom har inte löst problemet... En tekniker ska ringa på måndag...
I alla fall. Jag testade med att BINDA alla Nest enheter. Och nu fungerar dessa.
Så. Du mrqaffe hade rätt! Tack.

Nu måste fixa det med kameror...

Permalänk
Medlem

Har hittat det.

32 på 2.5 och
32 på 5 GHz bandet...

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/u83lahujtrzmgu5ccpmkm45'>LÄNKTEXT</a>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Har hittat det.

32 på 2.5 och
32 på 5 GHz bandet...

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/u83lahujtrzmgu5ccpmkm45'>LÄNKTEXT</a>

Jag är inte säker på att det där betyder att 32 är max antal som kan ansluta, kanske är det en bild som säger att det har varit max 32 klienter anslutna någon gång. Men hur som helst 32 klienter är mycket på en "hemmarouter" och då speciellt om det handlar om wifi.

Om du kollar vilken nätmask som delas ut så ser du maximalt antal möjliga adresser som kan finnas i lanet, vanligen är det ett /24 nät som delas (nätmask 255.255.255.0) och då kan man adressera ca 250 klienter (för routern brukar använda rett par adresser själv)
Men har du väldigt många wifianslutna klienter bör du kanske fundera på att skaffa en eller ett par accesspunkter, 32 är mer än vad många hemmaroutrar klarar av på ett bra sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det inte igen...

Det konstiga är att jag har 3 styck D Link kameror just nu. Och i Listan över anslutna visas 7!

Går det att radera på något sätt?

Edit. Kan Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR förbättra något? Har en liggande i lådan...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Nu fungerar det inte igen...

Det konstiga är att jag har 3 styck D Link kameror just nu. Och i Listan över anslutna visas 7!

Går det att radera på något sätt?

Edit. Kan Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR förbättra något? Har en liggande i lådan...

Det beror på vad problemet är, den lär ju avlasta wifidelarna men om du har nån begränsning i router/dhcp server påverkar det inte med en AP men har du den så är det ganska enkelt att koppla in den. Och kör du allt på 2,4 GHz så borde du lägga över en del på 5GHz och det som kan kopplas med kabel bör alltid kopplas med kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet löst.

Har kopplat bort radion på Telias modem. Anslutit UAP-AC-LR och ändrat WIFI namn och lösenord.
Plötsligt har jag bara 15 klienter.

Och mycket snabbare internet!

Tack. För hjälpen.