Felaktig beskrivning av vara - uppgradering

Permalänk
Medlem

Felaktig beskrivning av vara - uppgradering

Detta är en rent hypotetisk fråga från min sida då jag inte vill utnyttja företags eventuella misstag men jag såg en sak idag då jag letade efter deals på Black week och blev nyfiken på hur detta ter sig rent lagligt.

Ett företag har annonserat ut varan X för 5000 kr Ett rimligt pris.
Varan finns även i en annan variant som heter X Deluxe som kostar 7000 kr.

I beskrivningen av varan X på hemsidan har företaget av misstag (tror jag) klistrat in beskrivningen av varan X Deluxe och samma sak på specifikationen.
Kan man alltså beställa X och hävda att man trodde man beställde X Deluxe? Skillnaden i pris är inte helt galen så att det skulle räknas som uppenbart fel prissättning.

Permalänk
Medlem

Hej,

Här är lite info

Du kan inte kräva att få köpa en vara eller tjänst till det pris som står i reklamen från ett företag. Det kan bli fel i reklam och företaget är inte bundna till prisuppgifterna i reklamen.

Så om du beställer något och de skickar ut, och sen upptäcker sin miss kan de kräva att du skickar tillbaka varan eller betalar mellanskillnaden. Är något "för bra för att vara sant" så är det något du bör ha uppmärksammat på, och får då inte uttnyttja detta.

Om du nu beställer ändå, hypotetiskt, och ingen märker...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A