Permalänk

ms flightsim Airbus

Hej & hallå
Jag har några frågor, egentligen massor, när det gäller
ms Flightsim 2020 Airbus 320, nybörjare som jag är.
Hur aktiverar man autopiloten? Det verkar vara något
särskilt knep inblandat.
Även om jag ställer in höjd, kurs och fart och trycker på
Autopilot 1 så den blir grön verkar den inte ta någon notis
om detta.
När man trycker på "kursknappen" blir den blå och man får
upp några alternativ som jag inte förstår. Det verkar som om vänster
musknapp är inblandad på något sätt. Dessutom försvinner de inställda
headingsiffrorna direkt. kan FD switchen vara inblandad?
Jag har sett några instruktionsvideor men inte fattat vad de gör.
Allt går så fort för dem som redan är insatta.

Min andra fråga gäller rud,roder.
När man taxar på marken håller sig inte sidroder och noshjul
kvar i läget som joystickens sidroderkontroll anger utan återgår till
neutralläge efter ett kort utslag.
Jag har sett att andra har problem med sidroderet men av annat slag.
Är det en bug eller kan man åtgärda detr på något sätt?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk

Jag svarar på min egen fråga. Efter 2 dagars tittand på olika videor som försöker förklara hur det går till utan att lyckas
hittade jag till slut detta. "Gå till General/accessibility ändra locked till legacy". Och det gjorde susen. Nu dyker en pil upp eller ned
som väljer push eller pull. Utvecklarna av simulatorn gör som de vill utan att bry sig om användarna.
Sidrodret är forfarande olöst.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag svarar på min egen fråga. Efter 2 dagars tittand på olika videor som försöker förklara hur det går till utan att lyckas
hittade jag till slut detta. "Gå till General/accessibility ändra locked till legacy". Och det gjorde susen. Nu dyker en pil upp eller ned
som väljer push eller pull. Utvecklarna av simulatorn gör som de vill utan att bry sig om användarna.
Sidrodret är forfarande olöst.

Har inte spelat FS men när du är på marken och taxar styr du noshjulet med tillern och FS kanske också kräver att du använder tillern och inte rodren om det ska vara verklighetstroget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Noshjul och sidoroder brukar väl vara styrda med samma kontroll. I riktiga flygplan med pedaler
och i simulatorvärden oftast med vridbar joystick när pedaler saknas.
Att sedan kopplingen nu för tiden går mellan ytorna via datorer är en annan sak.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Noshjul och sidoroder brukar väl vara styrda med samma kontroll.

Nej, det låter läskigt vid landning. Väldigt osmidigt att styrhjulet rör på sig när piloten parerar vinden med sidroder. Finns säkert lockouts som funkar iof för mindre plan men för stora plan låter det orimligt. Då bör det vara en separat ratt hos kapten (vänstra sätet).

#inteenpilot

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Noshjul och sidoroder brukar väl vara styrda med samma kontroll. I riktiga flygplan med pedaler
och i simulatorvärden oftast med vridbar joystick när pedaler saknas.
Att sedan kopplingen nu för tiden går mellan ytorna via datorer är en annan sak.

När planet rör sig snabbt på landningsbanan styr man med roder men när det körs sakta och ska svänga snävt styrs det med tillern, åtminstone funkar det så i verkligheten troligen går det att justera i spelet (läs antagligen måste men konfigurera det) men jag har inte spelat det, däremot så går det att koppla in en fysisk tiller som spelkontroll även i FS

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kan inte uttala mig om stora plan men på tex Jas3 som jag vet lite om så styrs både sidroder och noshjul enbart med pedalerna.
Att det funkar beror på att signalen från pedalerna passera styrautomaten som bestämmer utstyrningen av roder o hjul.
Dessutom finns en noshjulswitch som känner av när planet är på marken.
Noshjulet pekar rakt fram över en viss fart och graden av utstyrning är omvänt proportionellt mot hastigheten på marken.
Ju långsamare ju större vridningsvinkel alltså. Så funkar det nog på de flesta plan med fly by wire tror jag.
Om airbus 320 har någon särskild spak för sidroder borde den väl finnas i cockpit, någon som vet?
Jag provade Cessna Citation och där funkade sidodret normalt. Kanske en bug i airbusen.
En annan konstighet i airbus är att dragkraften inte upphör efter landning med noll throttle. Det går att lätta och flyga vidare ändå.
Änni en bug?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Hej & hallå
Jag har några frågor, egentligen massor, när det gäller
ms Flightsim 2020 Airbus 320, nybörjare som jag är.
Hur aktiverar man autopiloten? Det verkar vara något
särskilt knep inblandat.
Även om jag ställer in höjd, kurs och fart och trycker på
Autopilot 1 så den blir grön verkar den inte ta någon notis
om detta.
När man trycker på "kursknappen" blir den blå och man får
upp några alternativ som jag inte förstår. Det verkar som om vänster
musknapp är inblandad på något sätt. Dessutom försvinner de inställda
headingsiffrorna direkt. kan FD switchen vara inblandad?
Jag har sett några instruktionsvideor men inte fattat vad de gör.
Allt går så fort för dem som redan är insatta.

Min andra fråga gäller rud,roder.
När man taxar på marken håller sig inte sidroder och noshjul
kvar i läget som joystickens sidroderkontroll anger utan återgår till
neutralläge efter ett kort utslag.
Jag har sett att andra har problem med sidroderet men av annat slag.
Är det en bug eller kan man åtgärda detr på något sätt?

Du borde ställa din fråga i den etablerade tråden för spelet

#18029382

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag kan inte uttala mig om stora plan men på tex Jas3 som jag vet lite om så styrs både sidroder och noshjul enbart med pedalerna.
Att det funkar beror på att signalen från pedalerna passera styrautomaten som bestämmer utstyrningen av roder o hjul.
Dessutom finns en noshjulswitch som känner av när planet är på marken.
Noshjulet pekar rakt fram över en viss fart och graden av utstyrning är omvänt proportionellt mot hastigheten på marken.
Ju långsamare ju större vridningsvinkel alltså. Så funkar det nog på de flesta plan med fly by wire tror jag.
Om airbus 320 har någon särskild spak för sidroder borde den väl finnas i cockpit, någon som vet?
Jag provade Cessna Citation och där funkade sidodret normalt. Kanske en bug i airbusen.
En annan konstighet i airbus är att dragkraften inte upphör efter landning med noll throttle. Det går att lätta och flyga vidare ändå.
Änni en bug?

Stora passagerarplan styr du noshjulet med tillern på när de körs långsamt på marken, tiller finns alltid vid vänstra platsen och ibland har flygbolaget beställt det även till högra platsen, det är alltså i praktiken nästan alltid kaptenen som taxar planet även om kaptenen agerar pilot monitoring vid flygningen.
Jag vet däremot inte hur mycket spelen behöver konfas för att kontrollerna ska funka så för fysiskt tillerreglage är väl inte så vanligt bland de som inte bygger nån större flygsimulator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

En video om styrning på marken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.