Snabbtest: Grafikprestanda i Halo Infinite

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Halo Infinite

Master Chief är tillbaka med Halo Infinite. Testlabbet laddar upp för ett prestandatest med 20 grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur kan 5700-serien prestera så bra i 1080P ställt med andra och så dåligt i 4k? De har ju båda 8gb minne.

Permalänk
Medlem

Tack för detta testet!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

satte allt på Ultra 4K och det flyter på fint med 3080 Ti.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan 5700-serien prestera så bra i 1080P ställt med andra och så dåligt i 4k? De har ju båda 8gb minne.

Verkar vara något riktigt trasigt i spelet när det kommer till VRAM-hanteringen i kombination med Radeon-korten.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag hade inte blivit förvånad om nVidia har lite mer att slipa på i denna titeln. AMD verkar dominera lite väl i toppen. RX 6800 brukar sällan ligga och nosa på RTX 3090... !?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinoman:

Jag hade inte blivit förvånad om nVidia har lite mer att slipa på i denna titeln. AMD verkar dominera lite väl i toppen. RX 6800 brukar sällan ligga och nosa på RTX 3090... !?

Ja, AMD är verkligen galet starka i Halo Infinite. Enligt ett mail jag fick verkar de ha arbetat tillsammans med utvecklaren 343 med optimeringen, vilket kanske inte är helt konstigt sett till att fokusområdet för Halo fortfarande är Xbox Series X/S med AMD-hårdvara.

AMD and 343 Industries worked together to provide Radeon gamers with the firepower they need to prevent The Banished from claiming control of the galaxy’s greatest threat, including Day-0 support and features like:

AMD FreeSync Premium Pro: Offering stunning visuals with the leading adaptive sync technology, delivering stutter- and tear-free gaming with eyewatering HDR rendering and Low-Framerate Compensation, giving gamers a crisp, smooth experience as they blast through The Banished with Master Chief.
Bleeding Edge Performance: AMD Radeon RX 6000 Series graphics cards offer ultra-high framerates and high-fidelity visuals at 1080p and 1440p, and exceptional performance at 4K with the Radeon RX 6900 XT – the fastest gaming graphics card AMD has ever developed.

Permalänk
Medlem

Vilket 1080 Ti är det ni testar på, jag antar att det har reference design? Med tanke på att jag har ett MSI Gaming X räknar jag väl med 5-10% högre prestanda

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av JoBBi:

Vilket 1080 Ti är det ni testar på, jag antar att det har reference design? Med tanke på att jag har ett MSI Gaming X räknar jag väl med 5-10% högre prestanda

Jajemen, det är ett Founders Edition.

Permalänk
Medlem

Wow... RX 6800 XT och RX 6900 XT var verkligen kapabla i denna titel. Letade efter mitt 3080Ti (eller närmast snarlika) och fick gå en bit ner i listan :)... Roligt att se... Nvidia, precis som Intel, behöver lite konkurrens.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Ja, AMD är verkligen galet starka i Halo Infinite. Enligt ett mail jag fick verkar de ha arbetat tillsammans med utvecklaren 343 med optimeringen, vilket kanske inte är helt konstigt sett till att fokusområdet för Halo fortfarande är Xbox Series X/S med AMD-hårdvara.

AMD and 343 Industries worked together to provide Radeon gamers with the firepower they need to prevent The Banished from claiming control of the galaxy’s greatest threat, including Day-0 support and features like:

AMD FreeSync Premium Pro: Offering stunning visuals with the leading adaptive sync technology, delivering stutter- and tear-free gaming with eyewatering HDR rendering and Low-Framerate Compensation, giving gamers a crisp, smooth experience as they blast through The Banished with Master Chief.
Bleeding Edge Performance: AMD Radeon RX 6000 Series graphics cards offer ultra-high framerates and high-fidelity visuals at 1080p and 1440p, and exceptional performance at 4K with the Radeon RX 6900 XT – the fastest gaming graphics card AMD has ever developed.

Det förklarar ett och annat med denna prestandauppställningen.

När ställningarna håller i sig ända upp i 4K så började jag ana lite ugglor i mossen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nuff said:

Xbox Series X
CPU: 3.8-GHz AMD Zen 2-based processor.
GPU: 12-teraflop AMD RDNA 2 GPU with 52 Compute Units (CU)
Memory: 16 GB.
Storage: 1 TB NVMe SSD.
Max Resolution: 8K.
Max Framerate: 120 fps.
Ports: HDMI, USB-A, Ethernet.
Size: 11.9 x 5.9 x 5.9 inches.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

När man äntligen köpt ett grafikkort efter nästan ett års klagande på priser så finns det aldrig med i tester . Tror dock jag får lite lägre FPS än 3070 då processorn jag har är sämre .Jag tycker det är trevligare och köra skjutspel på mer fps än 60 så lär få ställa ner ganska rejält .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Tror nog man kan vänta sig liknande resultat på PC vid release i många av Microsofts egna spel kommande år, varför skulle man liksom inte optimera för arkitekturen i de nya konsolerna? RDNA2 verkar vara ett riktigt monster när spelen optimeras mer för den, har själv upplevt detta i AC:Valhalla när jag spelat det på både att 6800xt och ett 3080 i 1440p. Med SAM/ReBar aktiverat på båda så var skillnaden ungefär 30fps med mina inställningar (80fps med 3080, 110fps med 6800xt om jag minns rätt), tillräcklig skillnad för att vara kännbart vid spelande.
Med detta sagt så känns prestandan man får sett till det grafiska godiset inte imponerande alls med någon GPU i Halo. Började precis spela Horizon Zero Dawn igen för att testa spelets DLSS och HDR i 4K på min C1, såg äckligt bra ut och stabila 90fps med DLSS Quality. HZD från 2017 ser tragiskt nog bättre ut än allt jag sett från Halo Infinite, känns illa för ett "flaggskepp". Kommer själv att vänta med att spela det ett tag till dess att 343 förhoppningsvis kunnat ge oss på PC lite mer prestanda i kommande patcher, har trots allt Game Pass betalt till maj nästa år så har ingen brådska.

Permalänk
Medlem

Hoppas att FSR kommer i framtida uppdatering

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har jag någon dynamisk grej påslaget? Jag spelar kampanjen i 4K High men är alltid över 100FPS? Jag kanske inte har högupplösta texturer påslaget förresten... får nog kolla! Fast halo vill man väl ha i 120fps iofs

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Printscreen:

Har jag någon dynamisk grej påslaget? Jag spelar kampanjen i 4K High men är alltid över 100FPS? Jag kanske inte har högupplösta texturer påslaget förresten... får nog kolla! Fast halo vill man väl ha i 120fps iofs

Dynamisk upplösning är på by default, så det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Mitt 2700x i kombination med RTX 2080 super bör klara 1440 i stabila 60 fps hoppas jag. Spelet verkar inte vara jättebra optimerat för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Mitt 2700x i kombination med RTX 2080 super bör klara 1440 i stabila 60 fps hoppas jag. Spelet verkar inte vara jättebra optimerat för Windows.

Något annat OS då? Kanske OS/2 Warp?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Något annat OS då? Kanske OS/2 Warp?

Hehe vem vet

Permalänk

undra om async compute förklara saken något?

Permalänk
Medlem

Halo Infinite återgår till rötter. Se vad försena ett spel verkligen gör (host* CD Project) Något EA, Ubisoft och Activision Blizzard saknar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Inte förvånad med en AMD titel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Medioker grafik, inte direkt väloptimerat

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Den smått fantastiska multiplayer-delen behöver hyllas separat. Fan inte haft så roligt framför datorn sedan man spelade Quake1 CTF och DM. Helt VANSINNIGT roligt i MP!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Jag visste att Microsoft skulle lägga av med xboxexlusiva spel, men måste erkänna att jag helt missat att denna Halo skulle komma till PC. Kul överraskning för oss dåligt informerade.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@jonast

HAHAHAHAHAHAH Craig The Brute. Att ni visade honom fyfan garvade så jag väckte grannarna!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Vilket 1080 Ti är det ni testar på, jag antar att det har reference design? Med tanke på att jag har ett MSI Gaming X räknar jag väl med 5-10% högre prestanda

Vad spelar det för roll? Sminka en gris vet jag.

Kollar man benchmarks och de kör ett marginellt sämre kort och eller system än vad man har så har man ju ett referensvärde. Får du ut 52-54 FPS istället för 48 så ändrar det ingenting. Inget av dem klarar behaglig prestanda i 1440P, eller ens 1080P. Men korten är även 5 år gammal.

Skrivet av Lauchen:

Mitt 2700x i kombination med RTX 2080 super bör klara 1440 i stabila 60 fps hoppas jag. Spelet verkar inte vara jättebra optimerat för Windows.

Det klarar den galant med lite tweaks. Om nu inte spelet är otroligt undermåligt optimerat och detta är glädjesiffror.
Bytte själv nyligen från en 2700X till 5900X, tämligen besviken faktiskt vad gäller vardagligt användade och inte fan blev fläktarna lugnare med en DH-15 istället för Wraith Prism. Sen har jag dock likt då full fräs på PBO.

Kallare går den dock (marginellt). Men att fläktarna väsnas är mitt fel, hade ju hoppats att de skulle lugna sig LITE vid byte, men nej. Blir att flytta den fläkten och dyka in i BIOS samt byta port på fläktarna. Flyttar luft, det gör den markant bättre än mina 140mm Noctua trots sina 120mm. Men det kostar även i extrem ljudnivå. Men det går inte att använda temp-grafen i X470-f Gamings Bios. Spelar ingen roll vad jag fifflar med vad gäller fläktar, de kör som de vill ändå, de skiter fullständigt i mina inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Vad är FOB Golf?
Är det en karta eller slinga?

Eller missade jag nått i texten?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inte förvånad med en AMD titel.

Kommenterar du samma sak på spel som är nvidia sponsrade?