Skrivet av delta76:
Hej,
Någon som nyligen har köpt från Aliexpress och skickat utanför EU (mest troligt Kina), har du debiterats för PostNord tullavgift? De sa att priserna var inklusive moms så jag är inte säker på om det måste gå igenom tulldeklaration igen...
Tack!
Postnord har inga tullavgifter etc som de lägger på. Alla pålagor som drabbar paket där inte rätt "skatter" är erlagda, från annat land än ett EU land är det tullen som tar ut, på uppdrag av regeringen.
Tullen behandlar paketet, är allt ok skickas det till Postnord som levererar till mottagaren. Är inte alla avgifter betalda på paketet skickar tullen det till Postnord med uppgift om hur mkt som ska betalas in, innan paketet får levereras. Mottagaren får samma betal uppgifter som Postnord... Snabbare du betalar in denna summa, snabbare kan Postnord leverera till dig.
Eftersom Postnord bara följer de lagar våra politiker spikat så finns det ingen anledning att gnälla på Postnord.
Eller på tullen som har samma lagar att rätta sig efter.
Förseningar av paket kan bero på mkt: Säljare som dröjer med utskick eller använder långsam transport för att hålla ner priserna, Tullen som på grund av hög arbetsbelastning inte kan hantera paketet inom, för kunden, rimlig tid. Dvs, samma dag det kommer till Sverige.
Även detta är ett politiskt problem då staten inte ger tullen anslag nog att täcka upp så de kan ha den arbetsstyrka som uppdraget de har kan skötas ordentligt..
Skitföretag på nätet som tar emot beställning och betalning och sen beställer varorna från Kina, oftast utan att meddela kunden som utifrån deras sida tror varan finns i EU och allt är betalt när den skickas... De skyltar inte gärna med att det tillkommer moms tull mm innan du får hem paketet.
Sen är det inte heller så enkelt att säljaren/avsändaren bara sätter på rätt porto och skickar..
Det ska vara rätt märkning, rätt etiketter, stämplar mm på paketet så det surfar igenom tullens filter utan att fastna..
Det är mkt komplicerade regler som gäller vid transporter över gränserna, men dessa får ni klaga på hos politikerna som fastställt dem.
Postnord har ett enda uppdrag: Följa lagen och se till att försändelsen delas ut..
Allt annat är utanför deras område.
Så vad du som kund bör göra INNAN du beställer är att kolla säljaren: ingår alla avgifter? Finns varan inom EU?
Är det ett seriöst företag som håller vad de lovar gällande leveranstid, garantier mm?
Visar det sig att du får betalningsföreläggande på paketet i Sverige trots att säljaren utlovat att allt detta ingår i det pris du betalat så är det säljaren och inte postnord du ska kontakta och gnälla på.. För då är det något som inte stämmer när paketet kommer till svenska tullen..
Aliexpress är nerlusat av lurendrejeri företag som har hittat en bra kanal att lura kunder på. Låg kvalitet, ofta stämmer inte uppgifterna i beskrivningen när du får hem varorna, billigare sämre material än vad som uppges osv..
Liksom detta då med moms och tull mm som kunden då får erlägga här hemma, trots att det klart framgår att detta ska ingå vid köp.
Det gäller att vara vaken som köpare. Granska företaget och ifrågasätta om deras uppgifter verkligen stämmer.
Lågt pris är ingen tröst om man får en låda skit hem, eller drabbas av alla övriga avgifter som man får betala för att hämta ut sitt paket..