TPMS inlärningsverktyg och luftkompressor för bildäck?
Har en Opel Astra med TPMS däcksensorer. Tyvärr så strular dom titt som tätt, vilket brukar betyda en tur till verkstaden för justering. Senaste gången så var jag med och tittade på. Då tog det snubben mindre än tre minuter att gå runt bilen och peta på däcken med en gismo. Tog mig över en timme att fixa tid och köra till verkstaden. Så för att slippa allt tjafs så tänkte jag se om jag köpa den sortens pryl som snubben använde och se om jag kan fixa sensorerna själv.
Problemet är att jag inte direkt är någon bilkille så jag vet inte riktigt vad det är för pryl jag behöver. Jag tror den kallas för en TPMS inlärningsverktyg. Men jag vet inte riktigt vilken model jag behöver för en Opel Astra eller vad man kan köpa en?
Sen så är jag ute efter luftkompressor eller pump för att lufta däcken med hemmavid. Dels i samband med att fixa sensorerna men även för att det oftast inte går att göra på mackarna runt omkring där jag bor. (Bor söder om Stockholm och många av mackarna runt omkring mig verkar oftast använda luftningsplatserna som permanent parkering för hyrbilar. Skulle gissa att två gånger av tre så kommer man inte åt grejerna när man tänker lufta däcken. )
Men som sagt mina bilmekaniska kunskaper sträcker sig endast till att lufta däck, fylla på spolarvätska och fälla baksätet, så återigen så har jag ingen aning om vad det är jag behöver. Skulle gärna ha något som kan både fylla och tappa luft.
Skulle uppskatta om någon med koll kunde peka mig i rätt riktning och tala om jag behöver och vart man kan köpa den.
Tack på förhand.