Philips först med ljusstark OLED EX-panel för TV-apparater

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Philips sämst på mjukvara och har en rekordusel support.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

"Kan" vara. Så långt i framtiden är det troligtvis inte och tekniken utvecklas/krymps hela tiden. Vilka andra framtida TV-tekniker tycker du är mer troliga att lanseras inom de närmsta åren tänker du?

Nått som går att massproducera med liknade principer som man producerar LCD och OLED med idag (eg. att man skär ut paneler utifrån flera kvadratmeter stora moderpaneler, som tillverkas i ett stycke). MicroLED, av idag, går ett helt annat spår.

Vad som står på tur efter QD Oled (om det nu tar fart) är inte självklart. Kanske nanorod eller quantum dot emitters. Eller nått annat finurligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Rtings har ju 4st C7 modeller som de haft igång 20h om dagen 7 dagar i sträck i snart 2 år nu.
Alla har burn in. Det tog längst tid för TVn som visar Call of Duty. Men det händer.
Tänk dig nu folk som vill använda en OLED som arbetsskärm eller så, dagligen i 8-12h. Det kommer hända. Och alla vill ju inte byta TV vart tredje år. De flesta köper nog en TV som de vill använda i 10 år.

20h 7 dagar i sträck i 2år. Konvertera det till 2h om dagen, hur mpnga år är man uppe i då så man kan räkna med burn in?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elajt_1:

Mm tycker det då är fel att kalla de nutid, när det inte finns några egentliga modeller för vanliga konsumenter. QD-Led kommer du i år kunna köpa i konsumentmodeller d.v.s i normala storlekar. Dioderna för miciroled är fortfarande på tok för stora för att användas i det som i dag är normala panelstorlekar med 4K upplösning.

Dock var det inte det jag referade till med framtid, utan att mikroled högst troligt är den teknik som kommer användas framöver, när tekniken krympts till rätt storlek. Vad vi vet idag så har den tekniken "bara" fördelar jämfört med OLED.

Micro-LED och motsvarande patent som Crystal LED etc. är nutid och har existerat i många år och är ungefär lika tillgängliga som en Porsche eller Rolls-Royce. Finns efter flera år inget som tyder på att den här tekniken någonsin kommer att gå att masstillverka till kostnader som motsvarar dagens 25.000 kronor för 75 vettiga LCD-tum. Det är i praktiken en av alla önskedrömmar som passerat genom åren.

Permalänk
Medlem

Har en B7 som visat många timmar i Youtube-appen, det har orsakat en svag inbränning av den röda Youtube-loggan. Syns egentligen inte när man kollar film etc. Men, dagens paneler borde vara mkt bättre. I synnerhet qd-oled som ju dyker upp i datorskärmar.

Permalänk
Skrivet av Magellan:

Har en B7 som visat många timmar i Youtube-appen, det har orsakat en svag inbränning av den röda Youtube-loggan. Syns egentligen inte när man kollar film etc. Men, dagens paneler borde vara mkt bättre. I synnerhet qd-oled som ju dyker upp i datorskärmar.

Kontakta LG. Jag har en C7 som fick inbränningar av Windows-skrivbordet. Efter lite tjat med supporten så kom tekniker ut och bytte panelen. De sa att LG:S ståndpunkt är att om det finns inbränningar så är det fel på just den panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Micro-LED och motsvarande patent som Crystal LED etc. är nutid och har existerat i många år och är ungefär lika tillgängliga som en Porsche eller Rolls-Royce. Finns efter flera år inget som tyder på att den här tekniken någonsin kommer att gå att masstillverka till kostnader som motsvarar dagens 25.000 kronor för 75 vettiga LCD-tum. Det är i praktiken en av alla önskedrömmar som passerat genom åren.

Hmm Samsung har i alla fall inte haft det kommersiellt i många år. LG tror jag började sälja sin första modell 2020, men är osäker där.

" In 2021 Samsung, the pioneer in MicroLED TVs for commercial and residential uses, started selling 110-inch models for more than $150,000 last year, and for 2022 the company is adding a new, somewhat smaller model at 89 inches.

Det finns inget som tyder på att dom någonsin kommer gå att masstillverka? Dom visade upp sina framsteg i tillverkningen på CES, så har själv svårt att tro att det inte satsar mycket på just denna teknik.

https://youtu.be/kHDANson4j4?t=260

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Sant, jag är ju lite oldschool och tänker att man ska använda TVn som TV

Beror väl på vad man menar som TV, men om du menar att bara titta på vanliga TV-kanaler så är du nog nära ensam om det idag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Eftersom jag är en sucker för Ambilight (sue me) kan det här bli vår nästa TV. Om nu bara Philips löser 120 Hz 4K VRR, då. Vill gärna se det först, så det inte blir en Sony-situation med utlovade firmwares som drar ut på tiden...

Trodde aldrig jag skulle gilla det, men efter man har upplevt det så måste jag säga att det förbättrar upplevelsen oväntat mycket. Slår man av det efter att ha haft det så känns det dött liksom.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

20h 7 dagar i sträck i 2år. Konvertera det till 2h om dagen, hur mpnga år är man uppe i då så man kan räkna med burn in?

Vad jag förstår påverkar även tiden dioderna så tyvärr åldras de även när du inte tittar. Den minskade ljusstyrkan gör att du lättare ser skillnad mellan olika partier på skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jolu:

Vad jag förstår påverkar även tiden dioderna så tyvärr åldras de även när du inte tittar. Den minskade ljusstyrkan gör att du lättare ser skillnad mellan olika partier på skärmen.

Vad som fascinerar mig – eller ja, det är ju egentligen väntat eftersom de flesta människor fungerar på det här sättet – är att rtings numera rätt gamla test av snart fem år gamla modeller faktiskt berättar hur mycket 2017-OLED-panelerna förändras under 10 500 timmars testdrift. Ändå läser man påståenden om att OLED slits ditten eller degraderar datten bara genom att existera. Var kommer detta ifrån? Säkert tionde gången senaste halvåret som jag bemöter liknande påståenden.

Rtings artikel har grafer på hur ljusstyrka och färgomfång förändras under testets gång. https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Förändring av Ljusstyrka vid 100% (hela skärmen lyser vitt)

Förändring av Ljusstyrka vid 10% Window

Större variationer men OLED-panelerna varierar hela tiden från minut till minut exakt hur starkt de lyser när man mäter på detta sätt. Trenden är i alla fall tydlig.

Förändring av färgomfång efter 10 500 timmar

länkade fel graf
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som fascinerar mig – eller ja, det är ju egentligen väntat eftersom de flesta människor fungerar på det här sättet – är att rtings numera rätt gamla test av snart fem år gamla modeller faktiskt berättar hur mycket 2017-OLED-panelerna förändras under 10 500 timmars testdrift. Ändå läser man påståenden om att OLED slits ditten eller degraderar datten bara genom att existera. Var kommer detta ifrån? Säkert tionde gången senaste halvåret som jag bemöter liknande påståenden.

Rtings artikel har grafer på hur ljusstyrka och färgomfång förändras under testets gång. https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Förändring av Ljusstyrka vid 100% (hela skärmen lyser vitt)
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-hdr-10-small.jpg

Förändring av Ljusstyrka vid 10% Window
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-hdr-10-small.jpg
Större variationer men OLED-panelerna varierar hela tiden från minut till minut exakt hur starkt de lyser när man mäter på detta sätt. Trenden är i alla fall tydlig.

Förändring av färgomfång efter 10 500 timmar
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-color-gamut-small.jpg

Var det inte så att panelen kan ta skada av direkt solljus eftersom färgfiltret absorberar det och ’slits’, kanske är något sånt som folk fått för sig är naturligt åldrande?

I stil med denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som fascinerar mig – eller ja, det är ju egentligen väntat eftersom de flesta människor fungerar på det här sättet – är att rtings numera rätt gamla test av snart fem år gamla modeller faktiskt berättar hur mycket 2017-OLED-panelerna förändras under 10 500 timmars testdrift. Ändå läser man påståenden om att OLED slits ditten eller degraderar datten bara genom att existera. Var kommer detta ifrån? Säkert tionde gången senaste halvåret som jag bemöter liknande påståenden.

Rtings artikel har grafer på hur ljusstyrka och färgomfång förändras under testets gång. https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Förändring av Ljusstyrka vid 100% (hela skärmen lyser vitt)
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-hdr-100-small.jpg

Förändring av Ljusstyrka vid 10% Window
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-hdr-10-small.jpg
Större variationer men OLED-panelerna varierar hela tiden från minut till minut exakt hur starkt de lyser när man mäter på detta sätt. Trenden är i alla fall tydlig.

Förändring av färgomfång efter 10 500 timmar
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-color-gamut-small.jpg

Problemet med inbränning och degradering av skärmar finns för alla befintliga skärmar ända sedan CRT tiden.
Även en CRT kunde få inbränningar och hade en begränsad livslängd. Livslängden definieras för dom som tiden innan panelen inte längre kan ge mer än 50% av orginal ljusstyrka och färgåtergivning. För CRT brukade man prata om ca 30 000 timmar. Degraderingen av dom skedde genom att fosforen i skärmen bröts ned och blev mindre effektiv och det är samma mekanism som kunde ge inbränningar på dom.

För Plasma så är mekanism och livslängd ungefär likvärdiga. Men de sista plasmaskärmarna hade en livslängd på uppåt 100 000 timmar eftersom man blivit bättre på att få fosforen hållbar.

För LCD och LED så sägs livslängden även där tiden tills du har mindre än 50% av original ljusstyrka och i dom fallen är det när lysröret (i LCD) eller lysdioderna (i LED) inte längre kunde avge mer än 50% av ljuset. För LED så pratar man om ca 100 000 timmar. Även dessa kan få inbränningar genom att LCD cellerna blir "stela" och inte vill ändra läge lika gärna. Men den tendensen är mycket svagare än på andra skärmtyper. Dvs inbränningar är i stort sett ett ickeproblem för de skärmtyperna.

Även för OLED så pratar om man om livslängder på 100 000 timmar för de senaste versionerna. (2013 pratade man om 30 000 - 40 000 timmar). Även där så anges det som tiden innan panelen inte längre uppnår minst 50% av original ljusstyrka. Degraderingen där sker på grund av att OLED cellerna utsätts för fukt och syre samt att dom absorberar UV strålning som förstör den kemiska sammansättningen. Fukt och Syre påverkar hela panelen i stort sett lika medan UV komponenten påverkas av användningen och om cellen är tänd och med vilken ljusstyrka vilket innebär att det påverkar de celler som är tända. Dvs har man ljusstyrkan ställd på max så går degraderingen fortare och om du har en statisk bild så degraderas de celler som är tända lite fortare vilket kan leda till inbränning. Av den anledningen så har man mekanismer i alla skärmar som skall förhindra att den uppstår och dom är ganska bra på det vilket betyder att problemet är inte speciellt stort.

Enligt LG är det alltså så att en OLED TV förväntas ha tappat ungefär halva sin ljusstyrka (och därmed också färgåtergivning) på 100 000 timmar. Men det påverkas en del av om panelen står i ett stabilt klimat och vilken ljusstyrka man har. Torrare klimat gör att TV:n håller längre eftersom fukt som tränger in i OLED cellerna är den största orsaken till degradering.

Dvs att dom inte sett någon degradering på 10 000 timmar är lite konstigt ställt mot LG:s egna påståenden.

För mig så kokar det hela ner till att problemet med inbränningar existerar på OLED liksom på andra paneltyper men idag är problemet väldigt litet vad gäller inbränning och livslängden är något du inte alls behöver bry dig om. Skärmen kommer att överleva rejält mycket längre än resten av elektroniken ens är i närheten av att vara aktuell. Vem vill sitta med en TV med en 10 år gammal version av android som inte längre kan köra vare sig netflix, HBO eller youtube liksom.
Till viss del lever säkert det med inbränningar kvar även idag för att vi har en tendens idag att ha mer bilder på TV:n som är statiska.

Så jag tror att problemet idag är väldigt överdrivet. Det finns men har inte någon praktisk betydelse längre skulle jag säga påde vad gäller livslängd och inbränningar om man inte är extremanvändare som har sin TV på väldigt mycket och ofta har samma bild visad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Trodde aldrig jag skulle gilla det, men efter man har upplevt det så måste jag säga att det förbättrar upplevelsen oväntat mycket. Slår man av det efter att ha haft det så känns det dött liksom.

Tycker också det rockar. Tar också lite bort behovet av att behöva ha annan belysning i rummet när man inte vill ha helt mörkt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.