Får ingen faktura via Svea ekonomi?! Sen läser jag inkassokrav

Permalänk
Medlem

Får ingen faktura via Svea ekonomi?! Sen läser jag inkassokrav

Beställde ett skal från https://www.themobilestore.se/ Valde 14 dagars faktura via Svea.

Loggar jag in på svea så står det Just nu har du inga nya fakturor att betala
Beställde för 8 dagar sedan.

Sedan läser jag
https://se.trustpilot.com/review/www.sveaekonomi.se

"VARNING! Välj aldrig Svea Ekonomi.
De skickar aldrig ut någon påminnelse via mejl eller sms, du får bara hem ett brev med avgift."

Någon som vet vad man ska göra ifall ett inkasso kommer? Inte mitt fel att deras hemsida inte visar en faktura.

Inget på Kivra, inget på mailen och inget i vanliga brevlådan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Beställde ett skal från https://www.themobilestore.se/ Valde 14 dagars faktura via Svea.

Sedan läser jag

De skickar aldrig ut någon påminnelse via mejl eller sms, du får bara hem ett brev med avgift."

Någon som vet vad man ska göra ifall ett inkasso kommer? Inte mitt fel att deras hemsida inte visar en faktura.

Hur svårt kan det rimligtvis vara att kontakta dom och be om en faktura?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Hur svårt kan det rimligtvis vara att kontakta dom och be om en faktura?

Vill mest vet ifall någon har erfarenhet? Ifall vad man ska göra ifall ett inkasso krav kommer som så många fått på trustpilots .

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vill mest vet ifall någon har erfarenhet? Ifall vad man ska göra ifall ett inkasso krav kommer som så många fått på trustpilots .

Nej, enda och bästa du kan göra är att ringa de och be att få en faktura via mail eller brev. Spela in samtalet om du är lite paranoid som bevis ifall det går snett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Har du fått varan så betalar du såklart. Annars skriver du bestrider på inkassokravet och skickar in. Då "fryser" kravet på inbetalning tills tvisten är avgjord. Det strider mot god inkassosed att kräva in pengr trots att man bestrider kravet. Tror inte ens det blir det för den summan, men rent tekniskt så. Vad du INTE ska göra är att ignorera det, och har du inte fått en faktura så bör du faktiskt kontakta företaget du har köpt ifrån så dom skickar en.

Permalänk
Medlem

Tack, ringer på måndag, tiderna på hemsidan stämmer inte heller.

Permalänk
Medlem

Enligt TheMobileStore:s FAQ-sida är det dom du skall kontakta i första hand om du inte fått din faktura:

Citat:

Var är min faktura/ När kommer min faktura?
Din faktura kommer på mail när din order är skickad, om den inte har kommit efter några dagar efter leveransen kontakta oss så skickar vi den igen. Det är viktigt att mail-adressen stämmer vid beställning för att fakturan ska komma fram.

Permalänk
Hedersmedlem

FWIW - köttlådan jag handlar av (gårdssällskapet) använder sig av Svea Ekonomi och där har jag alltid fått fakturan via mail. Den gången jag missat betala (helt mitt fel då jag missade mailet och glömde bort jag fått lådan) fick jag påminnelse och kunde direkt gå in och betala.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av downup:

Sedan läser jag

Det finns inga formella krav på att skicka faktura eller påminnelse utan det är kundens ansvar att betala så att lämna det till inkasso direkt är en affärside en del har och man överlämnar det till kronofogden så sent man kan för man vill helst inte dit utan ha det på inkasso för att kunna tjäna ränta och avgifter.
Att låta bli att handla på faktura är det bästa man kan göra, använd i stället kortbetalning så långt det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har handlat online på till exempel Harmoniq som använder Svea något dussintal gånger under några år... fakturorna kommer via mail, inga problem

Permalänk
Medlem

När jag handlar över nätet kör jag nästan alltid på faktura om det erbjuds. Anledningen är helt sonika om något jag köpt på distans inte kommer fram/levereras, behöver man inte ligga ute med pengar. Om butiken inte löser det inom rimlig tid kan man säga upp köpet enligt distansavtalslagen och gå och handla produkten någon annanstans utan att behöva vänta på någon återbetalning.

Den klara favoriten för mig är Klarna. Qliro fungerar också, lika så Komplett Bank och vad NetOnNet nu använder.

Det är enbart Svea Ekonomi som jag har på min "shit-list" då de ligger så långt bakom konkurrenterna gällande främst kundservice, bemötande och attityd. Deras affärspraxis verkar vara att försöka undvika att hjälpa kunder så gott dem kan.

Jag hade att göra med dem nyligen, och ställt mot Klarna är det natt och dag åt det sämre hållet. Tog flertalet kontakttillfällen för att justera en felaktig summa på en faktura. Det löste sig, men var mycket krångligare än det behöver vara samt tidskrävande jämfört mot deras konkurrenter.

Jag kanske bara har haft enorm otur med dem, men känns som att dessa nissar har en helt annan företagsmiljö och annan attityd inom företaget. My 2 cents.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Sötast

Bara att jaga för din egen skull.
Ditt ansvar som kund att betala, oavsett om de är behjälpliga eller ej.

Permalänk
Medlem

Om fakturan skickas via mail, så kan det ju hända att den hamnar i "skräppost". Lätt att missa den då, om man inte har för vana att kolla den mappen emellanåt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga formella krav på att skicka faktura eller påminnelse utan det är kundens ansvar att betala så att lämna det till inkasso direkt är en affärside en del har och man överlämnar det till kronofogden så sent man kan för man vill helst inte dit utan ha det på inkasso för att kunna tjäna ränta och avgifter.

*host* Telia...

Visa signatur

RIP 780