Mediamarkt tillåter mig inte att reklamera online

Permalänk

Mediamarkt tillåter mig inte att reklamera online

Hej! Köpte en bildskärm på Mediamarkt online för ca 14-15 månader sedan och nu uppträder ränder i bilden.

Har testat olika DP-kablar, fel kvarstår.
Har testat samma DP-kablar och annan skärm, fel upphör.
Har testat HDMI-kabel från annan dator, fel kvarstår men är mycket subtilare.

Mediamarkt rekommenderade först "starkt" att jag ska åka till närmsta varuhus för att få den felsökt. Då jag inte kan transportera skärmen med lätthet frågade jag om jag inte har rätt att göra min reklamation online, alltså på samma sätt som jag köpte den. Detta nekar Mediamarkt mig med hänvisning till att jag bor inom 5 mil från ett varuhus.

Jag har ingen bil och har aldrig varit med om en så dålig behandling vid reklamation. Får Mediamarkt göra så här? Är det bara att boka taxi och åka dit med skärmen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jesper930:

Hej! Köpte en bildskärm på Mediamarkt online för ca 14-15 månader sedan och nu uppträder ränder i bilden.

Har testat olika DP-kablar, fel kvarstår.
Har testat samma DP-kablar och annan skärm, fel upphör.
Har testat HDMI-kabel från annan dator, fel kvarstår men är mycket subtilare.

Mediamarkt rekommenderade först "starkt" att jag ska åka till närmsta varuhus för att få den felsökt. Då jag inte kan transportera skärmen med lätthet frågade jag om jag inte har rätt att göra min reklamation online, alltså på samma sätt som jag köpte den. Detta nekar Mediamarkt mig med hänvisning till att jag bor inom 5 mil från ett varuhus.

Jag har ingen bil och har aldrig varit med om en så dålig behandling vid reklamation. Får Mediamarkt göra så här? Är det bara att boka taxi och åka dit med skärmen?

Du bör få reklamera den online och få skicka in den. Du kan få betala alla kostnader inledningsvis och sedan kräva tillbaka dessa om reklamationen godkänns.

Det är även ok att betala för transport så som taxi eller buss, mediamarkt får betala detta. Du ska dock välja transport med omsorg. Kan även vara bra att helt enkelt kontakta mediamarkt och säga att antingen vill du skicka in den precis som du köpte eller så tar du en taxi som mediamarkt betalar. Då bör det hända saker, eller så får du åka taxi.

Jag tycker dock att det låter mycket skumt att de skulle få neka ett distansköp att inleda en reklamation på distans. Jag hade stått på mig av princip skäl om jag känner att jag har tillräckligt kött på benen.

Notera, vid en nekad reklamation så är du betalningsskyldig för eventuella omkostnader så som taxi/frakt/hanteringsavgift.

Vi plockar in @PeCe som jag vet är väldigt påläst på konsumentköplagarna i allmänhet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Är det bara att boka taxi och åka dit med skärmen?

Du kan ju kontakta dem igen, säga att du tänker göra det och fråga vart du ska skicka fakturan sen så blir det nog annat ljud i skällan misstänker jag.

Enligt Konsumentköplagen 30 §: "Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

I kommentarsdelen: "Köparen kan kräva skadestånd för skada, t.ex. utgifter för telefon, porto, bärgning av bil eller taxiresor."

Vet inte om MM måste acceptera att varan skickas tillbaka på samma sätt som du mottog den, men hursomhelst ska du få alla omkostnader ersatta om varan är felaktig.

EDIT: För långsam men låter stå kvar.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du bör få reklamera den online och få skicka in den. Du kan få betala alla kostnader inledningsvis och sedan kräva tillbaka dessa om reklamationen godkänns.

Det är även ok att betala för transport så som taxi eller buss, mediamarkt får betala detta. Du ska dock välja transport med omsorg. Kan även vara bra att helt enkelt kontakta mediamarkt och säga att antingen vill du skicka in den precis som du köpte eller så tar du en taxi som mediamarkt betalar. Då bör det hända saker, eller så får du åka taxi.

Jag tycker dock att det låter mycket skumt att de skulle få neka ett distansköp att inleda en reklamation på distans. Jag hade stått på mig av princip skäl om jag känner att jag har tillräckligt kött på benen.

Notera, vid en nekad reklamation så är du betalningsskyldig för eventuella omkostnader så som taxi/frakt/hanteringsavgift.

Vi plockar in @PeCe som jag vet är väldigt påläst på konsumentköplagarna i allmänhet.

Jag hittar inte ens något om detta i MMs villkor (skulle säkerligen anses oskäligt vid ett konsumentköp ändå), så det där med att man måste åka in med varan om man bor närmare ett MM-varuhus än 5 mil skulle jag säga är rent BS.

Tycker du skall göra ett nytt försök att ringa MMs kundtjänst och, i likhet med vad DavidtheDoom skriver, påminna dem om att vid en godkänd reklamation så är de skyldiga att stå för dina kostnader, och fråga dem vilket transportsätt de föredrar utifrån detta, inskick eller taxi (skulle tippa på att de kommer föreslå buss, så se till att du har argument redo för varför det är opraktiskt).

Om de inte är behjälpliga med fraktsedel, boka upphämtning eller liknande (vilket ett seriöst företag borde vara) så se till att du väljer att skicka in varan med en tjänst som levererar till MMs dörr, inte bara till uthämtningsställe (risken är att du annars får paketet i retur då det inte hämtats ut).

Permalänk
Medlem

Hej,

nä det där med "eftersom du bor inom 5 mil från ett varuhus" är något som någon servicemedarbetare har kommit fram till på egen hand, eller har frågat en chef. Exakt hur vet jag inte, kanske något slags "rim och reson-bedömning" men det har ingen grund i någon konsumentlag. om du vill försöka reklamera varan kan du så klart skicka in den via paket eftersom det är tre års reklamationsrätt i Sverige. Försök få en fraktsedel för ett paket som levereras till företagsdörren, istället för att skicka som Postpaket då dessa kan strula vid leverans till företag ibland

Men eftersom det har gått mer än sex månader sedan antingen upp till dig att bevisa att det är ett ursprungsfel på skärmen eller om att det finns ett fel på skärmen som fortfarande täcks av garantin (om skärmen har till exempel 24 mån garanti). du får dock räkna med att ligga ute med samtliga portokostnader i förhand och begära in de i efterhand om fel kan styrkas. Om fel ej kan styrkas kan du åka på en felsökningavgift (som de ska informera om i förväg) eller så bör de kunna kassera skärmen direkt eller lämna kostnadsförslag på reparation - sällan det är värt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Men eftersom det har gått mer än sex månader sedan antingen upp till dig att bevisa att det är ett ursprungsfel på skärmen eller om att det finns ett fel på skärmen som fortfarande täcks av garantin (om skärmen har till exempel 24 mån garanti).

Värt att notera är dock att kraven när bevisbördan ligger på konsument generellt är lågt ställda. Finns inga tecken på yttre åverkan så bör det i sig vara tillräckligt, om inte annat tillsammans med konsumentens utsaga om att skärmen inte utsatts för någon onormal användning.

Permalänk

Tack för alla utomordentligt bra svar i den här tråden!

Det löste sig så att MediaMarkt skickade en fraktsedel och ganska skyndsamt godkände reklamationen och erbjöd pengarna tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE