Permalänk
Medlem

Lackförsegling av bil?

Någon som har erfarenhet?
Är det att rekommendera?
Vad för typ av lackförsegling? Keramisk? Annat?

Har en kompis som påstår att han kan göra det och att det blir bra på hans bil (billigare men utomhus).
Men känns bättre med firma (dyrare och inomhus)

Vad säger ni?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har själv bara kört ditec original lackförsegling sj hos firma, men det har gett mycket gott resultat i min mening. Det är lite billigare än keramisk försegling, men det får då bättras på var 18e månad för en lägre kostnad. Det trevliga var att det även ingick en helrekond så bilen såg ut som ny efter behandlingen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har man en bil av det lite dyrare slaget kan det i min mening absolut vara värt det. Använde mig av Ditec en gång i tiden för att göra en grundbehandling för att stärka skyddet mot stenskott och sådant som kan ge mindre repor.

Då det tar tid att härda etc skulle jag nog inte göra det utomhus och inte "snåla" in på det, det torde röra sig om runt 5k för första behandlingen och sedan brukar "underhållsbehandlingar" bli billigare.

Edit: Ditec är keramisk.
Ditec Behandlingar

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Akta dig för att köra typ Lackförsegling själv utan tidigare erfarenhet, det finns rätt stora risker om man gör fel (Kan sabba lacken för all framtid vad jag hört).

Beror på vad du anser det är värt, jag hade gjort det hos firma då det ingår garanti etc även om det är dyrare

Edit*
Eller ja, jag hade aldrig gjort det då jag inte haft en bil där jag anser att det varit värt det, men vill man behålla värdet så absolut.
Har för mig Mercedes även erbjuder en "wrap" som alternativ till försegling, kan vara värt att titta på

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Har man en bil av det lite dyrare slaget kan det i min mening absolut vara värt det. Använde mig av Ditec en gång i tiden för att göra en grundbehandling för att stärka skyddet mot stenskott och sådant som kan ge mindre repor.

Då det tar tid att härda etc skulle jag nog inte göra det utomhus och inte "snåla" in på det, det torde röra sig om runt 5k för första behandlingen och sedan brukar "underhållsbehandlingar" bli billigare.

Edit: Ditec är keramisk.
Ditec Behandlingar

Ditec original är polymerbaserad, ditec ceramic är keramisk.

En sak till som är trevligt med att göra det hos firma är att man får garanti på jobbet, så skulle det se fan ut efter ett tag så kan man få det åtgärdat.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Akta dig för att köra typ Lackförsegling själv utan tidigare erfarenhet, det finns rätt stora risker om man gör fel (Kan sabba lacken för all framtid vad jag hört).

Beror på vad du anser det är värt, jag hade gjort det hos firma då det ingår garanti etc även om det är dyrare

Edit*
Eller ja, jag hade aldrig gjort det då jag inte haft en bil där jag anser att det varit värt det, men vill man behålla värdet så absolut.
Har för mig Mercedes även erbjuder en "wrap" som alternativ till försegling, kan vara värt att titta på

Krävs att man gör extremt mycket fel för att man ska sabba lacken av en lackförsegling.
Flesta medel pallar med att ligga ett tag utan att buffas av. Men sen ska man ju självklart inte göra det mitt i solen, på varm lack eller liknande, då kan det bli jävligt segt att få bort.

Förarbetet innan försegling är förövrigt bland det viktigaste. Lacken måste vara så ren det bara går att få den för att lackskyddet ska fästa riktigt.
Testade faktiskt för något år sen att lägga lackskydd på en kompis bil, där jag gjorde alla steg på hela bilen utan bagageluckan(bara tvätt och polering på den).
Märktes rätt snabbt att lackskyddet inte alls fick samma fästa på bagageluckan som resten av bilen.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har testat olika ställen med olika lackförseglingar och tycker tycker väl som följande, vanlig lackförsegling är meningslöst mer än att man får bilen polerad utan man skall satsa på keramiskt. Ditecs keramiska var sämre än andra jag testat då den hydrofobiska effekten var lägre efter något år.

Permalänk
Avstängd

Då man provat lite olika behandlingar genom åren nu hos t.ex. Ditec, Mr Cap och BVS bland annat så kan jag bara konstatera att det finns lite vettigare saker att kasta bort pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon som har erfarenhet?
Är det att rekommendera?
Vad för typ av lackförsegling? Keramisk? Annat?

Har en kompis som påstår att han kan göra det och att det blir bra på hans bil (billigare men utomhus).
Men känns bättre med firma (dyrare och inomhus)

Vad säger ni?

Har stor erfarenhet av bilvård i allmänhet och även försegling.

Allt beror på hur mycket jobb du vill lägga ner. Det går liksom inte bara att smeta på en bil som är snabbtvättad med en svamp från biltema.

Först och främst, en försegling är inget magiskt medel som gör att bilen för alltid kommer vara skyddad mot allt som den får emot sig. En annan sak är att många verkar tro att man inte behöver tvätta bilen i princip efter en försegling.

Ska du göra en försegling är en polering att starkt föredra först. För att uppnå bästa resultat. Allt beroende på hur skicket på din lack är så 2 eller 3-stegs polering. För att göra det behöver man kunskap och rätt bra prylar för att få ett bra resultat.

Har testat en hel del förseglingar men återkommer till Tershines magnify som ger riktigt bra glans och skydd, för en billigare peng. Men sen som med alla förseglingar måste det underhållas med tvättar och någon form av keramisk quick coat t ex Tershine quick coat v2.

Att lägga på en försegling är väldigt lätt faktiskt. Det svåra/jobbiga är allt förarbete som krävs. Gör det inte utomhus är min sista råd. Det är alldeles för stor risk för att partiklar hamnar på lacken under polering och påläggning av förseglingen.

Personligen har jag aldrig förstått storheten med Ditec t ex. Mycket pengar för i många fall, ett dåligt jobb. Jag hade rekommenderat Meguiars t ex.

Här är en bra video som ger ett hum om arbetet och nivån för att uppnå ett bra resultat:

https://www.youtube.com/watch?v=Qndrq_0KA10