Permalänk
Medlem

Brummande subwoofer

Min subwoofer (JBL Northridge ES250P) har plötsligt börjat avge ett ganska högt brummande ljud. Det sker även om endast strömkabeln är ansluten. Jag provade flytta den till ett annat rum och samma problem kvarstår. Har även provat med ny strömkabel utan lycka. Det är ojordade uttag och jag har vridit på stickproppen.

Är det bara köpa ny som gäller?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Min subwoofer (JBL Northridge ES250P) har plötsligt börjat avge ett ganska högt brummande ljud. Det sker även om endast strömkabeln är ansluten. Jag provade flytta den till ett annat rum och samma problem kvarstår. Har även provat med ny strömkabel utan lycka. Det är ojordade uttag och jag har vridit på stickproppen.

Säkerligen en nätfilter konding som är dålig. kan vara värt att kolla upp nätdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Säkerligen en nätfilter konding som är dålig. kan vara värt att kolla upp nätdelen.

Jag tolkar det som att jag får köpa en ny?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag tolkar det som att jag får köpa en ny?

Varför köpa ny när du kanske kan laga den för någon hundring om du känner någon som kan löda och har en multimeter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Varför köpa ny när du kanske kan laga den för någon hundring om du känner någon som kan löda och har en multimeter

Tror dessvärre inte jag känner någon sådan hantverkare.

Jag satte på den och såg en film. Stundtals blev det lite lägre hörbart och nu försvann hummandet plötsligt. Får se om det håller i sig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan också vara en dålig lödning eller jordproblem som kan bli när man har oxiderade kontaktytor , prova med att byta ut kablarna om du kör med line in

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

När du BARA har strömkabeln ansluten, ingen signal kabeln brummar i stor alla högtalare.
Vi har 50HZ växelspänning i elnätet och det skapar magnetfält som fångas upp av ingången på högtalaren. När du ansluter den med en signal kabel som kopplar mot en annan enhet försvinner brummet.
Byta strömkabel och vända kontakten har .. exat.. ingen .. påverkan.

Om fenomenet finns när den är kopplad till en annan enhet har de antingen jord fel (ofta dubbla, eller fler jord punkter, eller avbrott på jordkabeln) eller typ en mobil laddare som ger att starkt magnetfält nära en signal kabel och spar brummet via magnetfält.
Det är alltså inge fel på din sub utan du har högst sannolikt jord fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle du köpa en ny i stället för att laga den ? Endera lagar man den komponent som är trasig vilket antagligen inte är särskilt svårt för en verkstad.
Eller så byter man ut förstärkaren och den går att driva med många andra typer av förstärkare än den som sitter originalmonterad också så det är inte särskilt svårt att hitta nått som fungerar om man inte ersätter med en likadan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min har ett elektriskt hummande från slutsteget. Den skickar inte ut brum via högtalaren dock. Har jordade uttag osv.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

hade samma problem med min XTZ sub, det var signalkabeln som var problemet. Bytte till en annan utgång på förstärkaren och det löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av chksix:

Min har ett elektriskt hummande från slutsteget. Den skickar inte ut brum via högtalaren dock. Har jordade uttag osv.

Ibland beror det på att det finns dc på elnätet men det kan också vara nått som har låg tillverkningskvalitet och helt enkelt vibrerar men har du dc på elnätet går det att skaffa dc fällor så att man bara släpper fram växelström till nätdelen i apparaten.
och en del mer påkostade prylar har också dc fällor integrerade i nätdelskonstuktionen men de kostar ju så det byggs inte så på enklare modeller.
Har du en bättre multimeter kan du mäta om du har dc på elnätet men jag hade inte litat på de enklaste kinamodellerna för den typen av mätning.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/dc-adapter/3...
https://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/109-d...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu när jag kör den så låter den från och till, oftast lite när den går från tyst till att matas med ljud. Men den fungerar mestadels som vanligt.

Kanske provar med ny RCA-kabel också.

Kan man ha jordbroblem utan jordade uttag? Hur löser man det?

Anledningen till att jag hellre köper en ny är för att emballage, frakt fram och tillbaka och reparation lär hamna på liknande pris som en ny.

Men får se hur ofta det dyker upp. Just nu är det vid fåtal tillfällen så kanske kan härda ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade en Audio Pro sub som också började brumma. En dag sa det "poff" och började ryka från det inbyggda slutsteget. Så innan du rätt ut det kan det vara bra att ha den strömlös när du inte är hemma.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Nu när jag kör den så låter den från och till, oftast lite när den går från tyst till att matas med ljud. Men den fungerar mestadels som vanligt.

Kanske provar med ny RCA-kabel också.

Kan man ha jordbroblem utan jordade uttag? Hur löser man det?

Anledningen till att jag hellre köper en ny är för att emballage, frakt fram och tillbaka och reparation lär hamna på liknande pris som en ny.

Men får se hur ofta det dyker upp. Just nu är det vid fåtal tillfällen så kanske kan härda ut.

Kortslut signalingångarna på basmodulen och lyssna om det brummar, det ska vara tyst med kortslutna ingångar om elektroniken är hel.

Jordfel syftar på att man har problem med olika potential på signaljorden och det kan man få utan att apparaterna har skyddsjord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kortslut signalingångarna på basmodulen och lyssna om det brummar, det ska vara tyst med kortslutna ingångar om elektroniken är hel.

Jordfel syftar på att man har problem med olika potential på signaljorden och det kan man få utan att apparaterna har skyddsjord.

Jag tror visserligen att jag hade VG i teknik, men det var på 90-talet. Hur kortsluter jag signalingångarna? Saken är ju dock den att det mestadels är tyst numera. Ytterst få tillfällen det faktiskt låter. Jag kanske kan låtsas att den lagat sig själv?

Har en elektriker som kommer hit längre fram, antar att jag kan nämna jordfel till honom så får han kontrollera den saken.

Skrivet av kahwalli:

Jag hade en Audio Pro sub som också började brumma. En dag sa det "poff" och började ryka från det inbyggda slutsteget. Så innan du rätt ut det kan det vara bra att ha den strömlös när du inte är hemma.

Det lät inte så kul...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag tror visserligen att jag hade VG i teknik, men det var på 90-talet. Hur kortsluter jag signalingångarna? Saken är ju dock den att det mestadels är tyst numera. Ytterst få tillfällen det faktiskt låter. Jag kanske kan låtsas att den lagat sig själv?

Har en elektriker som kommer hit längre fram, antar att jag kan nämna jordfel till honom så får han kontrollera den saken.

Det lät inte så kul...

Endera tar man en lös kontakt och kopplar ihop jord och signalanslutningarna i den direkt eller via ett litet motstånd på typ 600-1000 Ohm.

Har man inte tillgång till lösa kontakter kan man ta en enkel (billig) rca kabel för de brukar ha "öppna jordhylsor" så man kan koppla hankontakterna i varandra. Du kopplar alltså in ena änden av kabeln som vanligt i basmodulen och i den andra änden kopplar du ihop hanarna i varandra enligt bilden så blir det kortslutning mellan jord och signalledaren.

du kan också kortsluta kontakterna med något passande metallföremål kanske en skruvmejsel eller matbestick eller vad man nu kan ha tillgång till men att trycka ihop kontakterna är ofta enkelt och med den kontakttypen brukar de sitta ihop ganska bra så att man får händerna fria och kan låta det vara en stund för att se om det är nått som påverkas efter 10 minuter tex om det påverkas av att förstärkaren blir varm.

En elektriker kanske kan kolla (om han förstår vad han ska mäta på ljudprodukterna) för säger du kolla jordfel till en elektriker så tänker han på elsystemet och börjar kolla om det är jordfel där, typ kontinuitetsmäter mellan elcentral och uttag och kollar om jordskruven i elcentralen sitter ordentligt.
Är det nån som sysslar med ljud som hobby kanske de förstår men det är inget du ska ta för givet av en elektriker för det är mer en ljudtekniker, mättekniker eller en elektronikreparatör som kommer att förstå vad som avses om man inte kan förklara det bra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Kan man ha jordbroblem utan jordade uttag.

Du ska aldrig ansluta till jordade uttag.
Eller snarare till jord- tråden.

Du kan ha och har ofta jord problem om du använder olika vägguttag till olika enheter.
Noll volt är inte noll i olika i olika uttag om dom går till olika "faser" i propp skåpet så uppstår en spänningsskillnad som ger brum.

Jord problem är även när något har mer än en anslutning till jord. Två kablar båda med jord fläta mellan exempelvis tv och resiver kan skapa en brunn slinga som gör din sub brummar.

Jorda rätt är inte helt enkelt och gör man fel blir ofta resultatet brum.

Så anslut allt till samma vägguttag.
Bara en kabel mellan olika enheter. Inga transformatorer nätdelar nära signalkabel.

Permalänk
Medlem

Tack för redogörelserna. Jag kör helt enkelt på (ytterst sällan den låter nu) och köper en ny om det skulle bli outhärdligt.

Visa signatur