Macbook Air 13,3" eller Macbook Pro 14"?

Permalänk
Medlem

Macbook Air 13,3" eller Macbook Pro 14"?

Sitter i dagsläget på en MBP (late 2016) i standardutförande - 8/256 GB.
Den har tjänat mig väl på alla sätt, men SSD börjar kännas liten och tangentbordet kärvar ibland, så jag har börjat se mig om efter alternativ.

Jag har en stationär PC (i7-12700k, RTX 3080) som jag hobbyanvänder för spel, lightroom, photoshop, office etc. Samma gäller Macen, förutom att jag inte spelar på den. Jag inser ju att jag egentligen inte behöver den nya MBP, men samtidigt är jag lockad av formfaktorn - 14" med i princip samma storlek som min nuvarande MBP 13,3" skulle sitta fint. Dessutom inbillar jag mig att den hårdvarumässigt skulle hålla några år längre än en MBA.

Alternativen jag står inför vid ett köp är alltså en MBA (16/512 GB för att kunna ha den rimligt länge) för cirka 15k eller en MBP (16/512 GB) för cirka 4,5k extra. Det känns ju som om MBP är ett rimligare köp.

Missar jag något uppenbart? Är Pro-processorn så specifikt finslipad för video/rendering att jag inte skulle ha ngn nytta av den jämfört med M1 i MBA? Är det en M2-bestyckad MBA jag egentligen skulle vänta på och då gå miste om 14"-skärmen i MBP? utifrån vad jag läst om M2 verkar den inte ha för avsikt att toppa M1 Pro. Om så är fallet är det nog en no-brainer för mig.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

En stor fördel jag tycker MBA har är att den inte har någon fläkt, är som skönt bara att man inte behöver fundera på om det samlas damm där inne eller om man täcker för fläkthålen när man har den i famnen.

Vad gäller prestanda så vet jag inte om du märker skillnad för dina användningsområden. Jag redigerar lite enklare filmer för YouTube i Davinci Resolve på min MBA M1 (som bara har 8 GB RAM förövrigt) och det går fint. Bildredigering gör jag inte mycket av men inbyggda Photos.app flyter på bra iaf.

Om du inte har bråttom så hade jag väntat på en "M2" Air och se vad det blir. Ryktas väl om att den ska vara lite omdesignad också så den kanske ser extra fräsch ut.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Sitter i dagsläget på en MBP (late 2016) i standardutförande - 8/256 GB.
Den har tjänat mig väl på alla sätt, men SSD börjar kännas liten och tangentbordet kärvar ibland, så jag har börjat se mig om efter alternativ.

Jag har en stationär PC (i7-12700k, RTX 3080) som jag hobbyanvänder för spel, lightroom, photoshop, office etc. Samma gäller Macen, förutom att jag inte spelar på den. Jag inser ju att jag egentligen inte behöver den nya MBP, men samtidigt är jag lockad av formfaktorn - 14" med i princip samma storlek som min nuvarande MBP 13,3" skulle sitta fint. Dessutom inbillar jag mig att den hårdvarumässigt skulle hålla några år längre än en MBA.

Alternativen jag står inför vid ett köp är alltså en MBA (16/512 GB för att kunna ha den rimligt länge) för cirka 15k eller en MBP (16/512 GB) för cirka 4,5k extra. Det känns ju som om MBP är ett rimligare köp.

Missar jag något uppenbart? Är Pro-processorn så specifikt finslipad för video/rendering att jag inte skulle ha ngn nytta av den jämfört med M1 i MBA? Är det en M2-bestyckad MBA jag egentligen skulle vänta på och då gå miste om 14"-skärmen i MBP? utifrån vad jag läst om M2 verkar den inte ha för avsikt att toppa M1 Pro. Om så är fallet är det nog en no-brainer för mig.

Det ska väl komma en ny macbook air snart? Det tråkiga med den som finns tycker jag är att den har så breda kanter och ser ut att vara från 2016. Något som en ny inte lär ha!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Om du inte har anledning att snåla skulle jag rekommendera MBP. Angående tangentbordet på din gamla MBP går det att byta ut. I vissa fall kostnadsfritt. Läs merhttps://macworld.idg.se/2.1038/1.702648/problem-tangentbor...

Permalänk

Jag har använt en MBA M1 16/1tb sen man kunde köpa den i nov 2020. Nu stressar jag inte den med videoredigering utan endast foto som jag kör raw-filer med. Det finns inget som jag är missnöjd med eller saknar men funderar på en extern skärm för mitt foto intresse. Jag köpte 16/1tb bara för att framtidssäkra den, räknar med att ha den längre än min förra MBP 13" 2014.
Det enda negativa är att den kan bli väl kall att ha i knät ibland. Jag har aldrig fått den varm på något sätt, trots Netflix/YouTube.

Permalänk

Jag hade väntat in macbook air 2 som flera andra.

Skrivet av DeluxXxe:

Det ska väl komma en ny macbook air snart? Det tråkiga med den som finns tycker jag är att den har så breda kanter och ser ut att vara från 2016. Något som en ny inte lär ha!

Det rycktas just att den nya ska ha mindre kanter och bli 13,6".

Det blir en laptop som ser mycket nyare fräsare ut på alla sätt och viss och man vill ju ha så stor skärm som möjligt.
Det finns några andra laptop med små skärmkanter och de går under bezel less screen.

Det enda är att jag själv brukar använda kanten för att öppna och stänga skärmen, hur blir det utan kant? Tar man direkt på skärmen? Jag tror inte Apple gör en dålig lösning, så det blir nog bra.
Exakt samma argument var emot helskärmsmobiler för över 10år sedan. Men dessa skärmar tål ju mer detta.

Permalänk

Jag hade faktiskt hoppats på en riktig Air, en ersättare till den 12" som fanns. En under 900 gram vore fint.