Permalänk
Medlem

Hänga dator på skrivbord utan att borra

Någon som vet någon konstruktion så man kan hänga upp en mellanstor dator (matx tower) under skrivbordet utan att borra hål i skivan?
Tänker mig någon konstruktion som hänger ovanpå skivan med en skruv som klämmer fast kring skivan likt skrivbordslampor kan göra.

Permalänk
Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Någon som vet någon konstruktion så man kan hänga upp en mellanstor dator (matx tower) under skrivbordet utan att borra hål i skivan?
Tänker mig någon konstruktion som hänger ovanpå skivan med en skruv som klämmer fast kring skivan likt skrivbordslampor kan göra.

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/tertial-arbetslampa-moerkgra__0879117_pe622662_s5.jpg

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/dator... tillsammans med montagelim eller massa upptill.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Information om källan till frågan kanske kan ge alternativa lösningar också.

Permalänk

Jag har den hängandes så med 2st remmar från Jula, men de hänger i balken mellan skrivbords stolparna. Så kunde robbot dammsugaren komma åt. Sen tog jag buntband på grenuttaget mot stolpen närmast väggen

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på chassit också men tvingar i lämplig färg i bakre kant på skrivbordet, hävstongsprincipen kan bli ett problem.
Annan fråga. Är skivan solid? Om det är en ikea alla den jag köpte för en massa år sedan skulle den inte klara av trycket. Skulle separera.
Inte snyggare med någon fin pall under. Svårt att damsuga iofs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra svar.

Skrivet av Mörksuggan:

Då är nog skruva bättre och passar inte med balkar under skrivbordet.

Skrivet av hypermode:

Information om källan till frågan kanske kan ge alternativa lösningar också.

Jag vill väl mest få bort datorn från golvet och ha en lösning som är lättflyttad och inte kräver ingrepp på skrivbordet.

Kräver att man borrar.

Skrivet av hACmAn:

Beror nog lite på chassit också men tvingar i lämplig färg i bakre kant på skrivbordet, hävstongsprincipen kan bli ett problem.
Annan fråga. Är skivan solid? Om det är en ikea alla den jag köpte för en massa år sedan skulle den inte klara av trycket. Skulle separera.
Inte snyggare med någon fin pall under. Svårt att damsuga iofs.

Det är en tung solid skiva. Höj och sänkart med balkar under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/tertial-arbetslampa-moerkgra__0879117_pe622662_s5.jpg

Om du kan tillåta att det skruvas men inte behöva använda genomgående skruv så kan jag rekommendera att du köper: Rampamuff, finns typ från ME till M12. https://www.bauhaus.se/rampamuff-m5 Det är en sorts skruv med riktigt grov trägänga utvändigt och metallgänga invändigt. Och med denna kan du sedan skruva av och på utan att det lämnar mer än M gänga i skivan. Håller på att tillverka ett skrivbord själv och kommer att använda dessa Rampamuff för att sätta fast mina höj o sänkbara ben i skivan. Jag köpte M6 och behöver då en 10mm borr för att kunna sätta i dom i skivan. Viktmässigt så kan jag ha flera datorer uppepå skrivbordet. Mina ben har en lyftkapacitet på 1600 N eller 160 kg. Så jag är säker att det håller. Det är nog svårt att hitta ett "enkelt" sätt att använda en liten tving för upphängning för datorn då det blir en enorm snebelastning på tvingen. Det funkar för en lampa för den väger ganska lite jämfört med en dator + en hållare i någon form.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,