Laptop vs Chromebook för studier

Permalänk
Medlem

Laptop vs Chromebook för studier

Hej! Letar efter en laptop/chromebook som skall användas till studier, då främst Office-paketet och surf.
Jag har själv dålig koll på Chromebooks, men jag antar att en sådan skulle klara den uppgiften? Eller hur mycket begränsar man sig?

Tittar idag på dessa två;

Windows https://www.dustinhome.se/product/5011231329/v15-g2?ssel=true...

Chromebook https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/chromeboo...

Vilken tror ni skulle fungera bäst för ändamålet?

Om någon har något annat tips så kom gärna med det! Obs, numpad ska finnas på tangentbordet!

Permalänk
Medlem

Vad ska du studera? Kommer det krävas några särskilda program under studietiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad ska du studera? Kommer det krävas några särskilda program under studietiden?

Det är min svägerska som ska studera något, vet ej vad det är exakt. Inga specifika program behöver användas, främst Office-paketet och surf

Permalänk
Medlem

Hej!

Kommer nog funka ett par år!

https://www.webhallen.com/se/product/337991-Lenovo-Yoga-Slim-...

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Squ1d- Nämnvärt är att Chromebooks inte kan köra Office sviten, utan använder sig av Office on the web som har vissa begränsningar. Till exempel så saknas programmen Access & Publisher. Med numpad kravet gissar jag att det är mycket Excel? Excel i webbläsaren har vissa få begränsningar, till exempel kring filformat och data connections.
Jag skulle rekommendera att ni kollar med de ansvariga för utbildningen så att det funkar med en chromebook, så ni inte står där med skägget i brevlådan vid terminstart.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

ChromeOS är väl en Android version så det kommer vara många "windows program" som inte kommer att fungera. Borde med andra ord vara enklare att köra på en laptop för enklare support.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squ1d-:

Det är min svägerska som ska studera något, vet ej vad det är exakt. Inga specifika program behöver användas, främst Office-paketet och surf

Då kan ni hoppa Chromebook direkt. Det office som finns för chromebook är värdelöst. Det är inte samma office 365 som för PC.

Permalänk
Medlem

Kika på denna. Bara 500 kr dyrare med dubbelt så stor SSD och dubbla mängden RAM.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/cepter-drea...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tack för er input! Kommer nog sikta in mig på en laptop med Windows för enkelhetens skull! Det tråkiga är att hon inte vill betala mer än 5k, vilket oftast inte ger en speciellt bra laptop (om man inte passar på under någon rea).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Tack för er input! Kommer nog sikta in mig på en laptop med Windows för enkelhetens skull! Det tråkiga är att hon inte vill betala mer än 5k, vilket oftast inte ger en speciellt bra laptop (om man inte passar på under någon rea).

Eller hittar en begagnad.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Det finns en gammal kioskvältare inom ekonomin som kallas "kängproblemet".

En fattig person köper kängor för 1000kr, en rik person köper kängor för 3.000kr. På grund utav den dåliga kvaliteten så måste den fattiga personen köpa nya kängor varje år, medans den rika personen (Som köpt dyrare kängor till början) för högre kvalitet och kängor som inte går sönder.

Resultatet är att den fattiga personen spenderar 1000kr varje år på nya kängor, medans den rika personen har kängor som räcker hela livet - Vem betalar mer för skor på fötterna?
Jo, den som lägger 1000kr per år på billig skit för att behöva byta ut det igen nästa år.

Dvs - Om ni hittar en bra dator för 5.000kr - Köp, men en dator för 7 - 10.000kr kommer att klara av att kännas fräsh och snabb längre vilket resulterar i att man ofta kan behålla dem längre, vilket ger dig en mindre kostnad för datorer "over all".
Hade denna diskussionen med sambon för några år sedan, hon ville inte betala mer än 6.000kr, men övertalade henne att köpa en riktig istället - Hon har aldrig varit nöjdare och har, tillskillnad från hennes klasskamrater, inte behövt köpa ny dator under andra/ tredje året för att den säckar ihop.

Alternativet är att köpa en bättre begagnat och ge den en service med nytt batteri och kylpasta

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det finns en gammal kioskvältare inom ekonomin som kallas "kängproblemet".

En fattig person köper kängor för 1000kr, en rik person köper kängor för 3.000kr. På grund utav den dåliga kvaliteten så måste den fattiga personen köpa nya kängor varje år, medans den rika personen (Som köpt dyrare kängor till början) för högre kvalitet och kängor som inte går sönder.

Resultatet är att den fattiga personen spenderar 1000kr varje år på nya kängor, medans den rika personen har kängor som räcker hela livet - Vem betalar mer för skor på fötterna?
Jo, den som lägger 1000kr per år på billig skit för att behöva byta ut det igen nästa år.

Dvs - Om ni hittar en bra dator för 5.000kr - Köp, men en dator för 7 - 10.000kr kommer att klara av att kännas fräsh och snabb längre vilket resulterar i att man ofta kan behålla dem längre, vilket ger dig en mindre kostnad för datorer "over all".
Hade denna diskussionen med sambon för några år sedan, hon ville inte betala mer än 6.000kr, men övertalade henne att köpa en riktig istället - Hon har aldrig varit nöjdare och har, tillskillnad från hennes klasskamrater, inte behövt köpa ny dator under andra/ tredje året för att den säckar ihop.

Alternativet är att köpa en bättre begagnat och ge den en service med nytt batteri och kylpasta

Håller helt och hållet med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Personligen tycker jag att det är dumsnålt att inte köpa 16 GB RAM idag. Jag använder 6,6 GB RAM nu och då har jag bara Firefox med en flik uppe samt iTunes och Discord.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB