Dra fiber till villa - hur gör man?

Permalänk
Medlem

Dra fiber till villa - hur gör man?

Hej forumet.

Bor i ett hus i Hägersten i Stockholm. Enligt fiberkartan skall jag kunna få fiber när jag checkar med Bredbandskartan. Höghus som ligger mindre än 50 m från bostaden har tillgång till fiber men när jag hör med Telia om öppen fiberanslutning så säger Telia att de inte levererar och att jag skall kika hos en annan leverantör.

Någon som har något tips på hur man kan gå vidare? Vi önskar att installera fiber och dra all nödvändig teknik till tomten men har ingenaning om vart jag skall börja. Kostnaden är egentligen inget problem alls. Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boniac:

Hej forumet.

Bor i ett hus i Hägersten i Stockholm. Enligt fiberkartan skall jag kunna få fiber när jag checkar med Bredbandskartan. Höghus som ligger mindre än 50 m från bostaden har tillgång till fiber men när jag hör med Telia om öppen fiberanslutning så säger Telia att de inte levererar och att jag skall kika hos en annan leverantör.

Någon som har något tips på hur man kan gå vidare? Vi önskar att installera fiber och dra all nödvändig teknik till tomten men har ingenaning om vart jag skall börja. Kostnaden är egentligen inget problem alls. Tack på förhand!

Fråga en villa granne vem det var som skötte om anslutningen och/eller kontakta kommunen för det kan ju vara de som har dragit fiberslangar eller åtminstone så brukar de veta vem som gjort det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@boniac, jag gissar på att du bor i Villaområde i Hägersten.

Problemet är oftast att vägar och mark runt om i området ägs av kommunen, eller en privat markägare. I de flesta områden med dessa förhållanden så är det oftast kommunen i samarbete med fibernätsleverantörer som t.ex. Telia, IP-Only, Eltel etc som bygger och ansluter områden. Det krävs ofta en viss mängd som på förhand är intresserade och binder upp sig till en anslutning för att ett sådant projekt ska bli av. En BRF eller Samfällighet kan göra det något lättare att få till det jag skrev ovan, finns ingen sådan är man helt utelämnad till kommunen och deras förmåga att ansluta områden till fiber.

Innan vi fick fiber-vågen över landet med stadsnät var det kabel-TV bolagen och då fram för allt Comhem som fixade bredband via kabel-TV nätet för många i större städer. Har du inte några av dessa möjligheter är man hänvisad till 4G nätet eftersom det vanliga telenätet kommer avvecklas över hela landet de kommande 10åren.

Hör med andra i området om dom vet något, har du TUR finns det redan ett fibernät i området och det bara är frågan om att ta in fibern sista biten på tomten. Det gäller oftast områden där det redan finns fiber men att tidigare ägare av fastigheten av någon anledning valde att inte ansluta sig när man byggde nätet.