Quiz: Har du vad som krävs för att testa hårdvara på SweClockers?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Har du vad som krävs för att testa hårdvara på SweClockers?

Vi söker en testredaktör till redaktionen på heltid. Har du kunskaperna som krävs för att ge dig i kast med tjänsten?

Läs hela artikeln här

Är du nyfiken på att jobba hos oss maila på anton.nilsson@sweclockers.com!

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Läste fel på en fråga, så skulle egentligen varit 10 rätt. Men frågorna var lite väl lätta. Förhoppningsvis har ni lite högre krav på era hårdvarutestare.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kul quiz! Ser gärna att det kommer flera liknande
Allting behöver ju inte vara ett tema. Eller?
Roligt med ett brett område av random frågor.

Permalänk
Medlem

Försökte inte så mycket samt att jag inte gogglade något.

Permalänk
Medlem

Så den som får bäst resultat får tjänsten ?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Söker de jobbet och verkar vettiga så sure

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Kan inte tillräckligt helt enkelt. Gissade på en också så det räknas inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ajaj Bommade på 8 och 10, frågor jag säkert hade kunnat ta reda på men inte hade i huvudet. Hade jag bott i Storstaden hade jag ansökt för ett tag sedan men ack så gör man inte det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

7/11 och lite besviken på mig själv
Men läste tex slarvigt på bandbreddfrågan (läste inte tecknen) och räknade helt snett på PCI-E x5 frågan så får kanske skylla mig själv...

Däremot är jag lite kluven till fråga 6 om Delta-E avvikelser som var den tredje frågan jag sabbade:
För ett test av en gamingskärm för sweclockers publik (dvs mestadels inte "professionella bildvisare" som nämns i facit) och givet att det är en skärm ur lådan utan kalibrering, skulle inte ett DE kalibreringssnitt på 5 kunna vara acceptabelt då?
Inte bra förstås, men "good enough" kanske? Eller kan man vänta sig mer även av såna skärmar nuförtiden - jag kanske är lite behind the times här

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hade det varit för 10 år sedan och inte i Stockholm så hade jag nog definitivt skickat in en ansökan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Synd att man inte fick 11 av 11, så man visste att man fick tjänsten, tar föregivet att den som får 11/11 först har ett jobb om den nu vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

7/11 och lite besviken på mig själv
Men läste tex slarvigt på bandbreddfrågan (läste inte tecknen) och räknade helt snett på PCI-E x5 frågan så får kanske skylla mig själv...

Däremot är jag lite kluven till fråga 6 om Delta-E avvikelser som var den tredje frågan jag sabbade:
För ett test av en gamingskärm för sweclockers publik (dvs mestadels inte "professionella bildvisare" som nämns i facit) och givet att det är en skärm ur lådan utan kalibrering, skulle inte ett DE kalibreringssnitt på 5 kunna vara acceptabelt då?
Inte bra förstås, men "good enough" kanske? Eller kan man vänta sig mer även av såna skärmar nuförtiden - jag kanske är lite behind the times här

Mja. Delta-e på ca 2 gäller även gamingskärmar. 3 skulle kanske anses acceptabelt med 5 är långt ifrån.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag vill påpeka att svaret till fråga två är fel. 217/161 = 1,347.. = 35% med korrekt avrundning uppåt

Kanske lägga in det som en quiz också?

Permalänk
Medlem

Missade/gissade på frågan om PCI Express 6.0. Vem kan det i huvudet, liksom?

Permalänk
Medlem

Bra att en stor del av testet var ren matematik - det kan jag lite problem på nätaggregatspec, men gissade rätt

Permalänk
Moderator
Moderator

11/11 korrekta svar, men funderar på om frågan kring PCI-e 6.0-specsen är rätt formulerad.

Skrivet av GuessWho:

Och de nuvarande som inte får 11 får kicken!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Viking

Missade på 80-plus och gissade rätt på skärmfrågan.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Meh, var för snabb på 80 Plus-frågan, annars hade det ju varit full pott. :/

Kul quiz!

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Fick det perfekta resultatet 9/11! Känner mig nöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

10/11. Missade på milisekunderna

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tigerhamster:

Mitt resultat: 10/11.

Missade/gissade på frågan om PCI Express 6.0. Vem kan det i huvudet, liksom?

Som tur är så följder det än så länge ett mönster - har du väl memorerat det för en generation så är det sen bara att dubbla för varje ny.

(Lite mer logik än t.ex. USB...)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vilken tur, då känner jag mig inte manad att söka. Fråga 11 var så bäst att jag var tvungen att svara fel!

Permalänk
Medlem

YÄÄH, första gången jag fått Full pott

Edit: Erkänner att jag använde miniräknare på FPS procent och gissade på Skärmen.
PSU frågan var ju lite ledande, då certifieringarna skiljer mellan USA & EU, amerikansk guld = brons i EU.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Daemon:

11/11 korrekta svar, men funderar på om frågan kring PCI-e 6.0-specsen är rätt formulerad.

Och de nuvarande som inte får 11 får kicken!

...feck

Tur att jag håller mina fingrar ungefär fyra meter från testandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Som tur är så följder det än så länge ett mönster - har du väl memorerat det för en generation så är det sen bara att dubbla för varje ny.

(Lite mer logik än t.ex. USB...)

Jo, fair point - du har rätt, men det var också så jag tänkte. 8x är alltid samma som 16x av det gamla. Men det är också min enda referenspunkt och som du så korrekt säger så har jag inte lärt mig vad dataöverföringshastigheten har varit.

Permalänk
Medlem

Jag svarade för snabbt på frågan om hur man räknar grafikminnets bandbredd för såg inte att det fanns två lika alternativ där ena var med / och andra med *. Hade underlättat om det faktiskt stod "multiplicerat med" och "dividerat med" för tydlighetens skull.

Sen hade det varit skoj att skicka en ansökan men studerar heltid till ett framtidssäkert yrke så inte aktuellt.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |