Permalänk
Skrivet av BergEr:

Även i Chrome är väl original att besöka sidan och du får välja sök själv?

Bild från mitt Chrome som ska vara helt standard (eftersom jag inte använder Chrome dagligen)

https://i.imgur.com/WRFHMHw.png

I Firefox så blir det så här för mig.

https://i.imgur.com/lRPKQvk.png

Och Edge

https://i.imgur.com/T1AxFXN.png

Så om din webbläsare söker som standard har du nog ändrat någon inställning?

Kan hända jag klickar på sökrutan i Chrome. Jag får se när problemet uppstår igen.
Tackar för tipset, då jag inet för nu hade tänkt på att det fanns någon flik.

Permalänk
Medlem

Har fått en dålig vana att spara massa skit på skrivbordet, med tanken att det bara är temporärt. 😅

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Entusiast

Avinstallerar en massa spel och program trots att jag sitter på 1,5TB ledigt utrymme på diskarna... Sen om man ska klassa det som dålig vana går ju diskutera. Men det har ju hänt att man sätter sig och ominstallerar spel för att man blir sugen att spela det igen

Permalänk
Medlem

Lämna datorn igång nör den intr används

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lämna datorn igång nör den intr används

Vadå lämna igång, menar du att det går att stänga av en dator? :/

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Vadå lämna igång, menar du att det går att stänga av en dator? :/

Yes prova

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Creds till dig som säger ostbågar istället för ostkrokar........... vissa kan inte se skillnad på en båge och en krok

Vem säger ostkrokar? Det heter ju ostbågar, det är sen gammalt

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦

Två saker:

1. Jag avinstallerar "aldrig" spel och löser istället problemet med att köpa mer lagring.
2. Dumpar alldeles för mycket junk på skrivbordet, så det ser verkligen ut som fan.

Permalänk
Medlem

Köper mer och mer lagring utan egentligt syfte.
Mer än en bra dator
Att blåneka alla bostäder som ej har fiber.
4 mekaniska tangentbord utan anledning.
Hoarding av ALLT, youtube klipp som tankas, wikipedia arkiv för offlinebruk, sen även elektronik, trasig & hel.
Inte stänga flikar, ofta jag har 1000+ flikar öppna.
Att man fortfarande kör windows...

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Flikar i webbläsarna. Har flera webbläsare igång och tillsammans har jag över 100 flikar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Vem säger ostkrokar? Det heter ju ostbågar, det är sen gammalt

Jo, aldrig hört ostkrokar. Däremot majskrokar, typ snacks för barn utan smak, som påminner om ostbågar i form och konsistens, men utan smak då.

Annars testade jag en annan typ av ostbågar ganska nyligen, som var rätt trevliga. Lagom "superstarka" med rätt god smak. Verkar vara slut på länken men jag köpte de på Triumfglass outlet/fabriksförsäljning/godisaffär i järnbrott: https://www.cooperscandy.com/herrs-carolina-reaper-flavoured-...

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Bokmärken i Chrome. Sparar saker som jag tror jag kan ha användning av i framtiden. Problemet är att jag aldrig öppnat bokmärkesfliken.

Permalänk
Inaktiv

Får aldrig ordning på mina anteckningar, skriver lite i onenote, lite i sticky, och öppnar oändligt mång textdokument.

Tar aldrig tag i någon lösenordshanterare utan försöker rainmana igenom det och blir gång på gång tvungen att återställa lösenord.

Något jag blivit bättre på, men sitter fortfarande i, är att man fortfarande tror att det är w95 och att man har 8MB ram så man stänger ner program etc hela tiden även om jag har gott om RAM & prestanda för att bara lämna allt igång. När jag sitter med 32GB så måste jag ju inte stänga ner firefox med några få flikar bara att jag startar ett spel, men likt förbannat görs det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Två saker:

1. Jag avinstallerar "aldrig" spel och löser istället problemet med att köpa mer lagring.
2. Dumpar alldeles för mycket junk på skrivbordet, så det ser verkligen ut som fan.

Har nog samma issues. Det här med "rent" skrivbort har jag aldrig förstått. Vill jag nå något snabbt och inte glömma bort att jag ens har det installerat så är det skrivbordet som gäller. Sen att det finns ikoner som inte klickats på ett år eller två, det må vara hänt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag använder shift + delete för ofta. Filerna raderas på en gång och ibland ångrar jag mig. Varför har jag ett starkt behov av att tömma papperskorg och radera filer permanent när gott om utrymme finns?

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Moderator
Moderator

Borde installerat om Windows för länge sedan men är hopplös på att rensa, gäller även gamla diskar och särskilt systemdiskar, ligger på hög och i SSD-fallen så är datan säkert förlorad ändå. x)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Den enda dåliga vanan jag har är att jag låter datorn stå på hela dagen, även om jag inte är hemma. Enbart för att jag för lat för att starta datorn igen...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Creds till dig som säger ostbågar istället för ostkrokar........... vissa kan inte se skillnad på en båge och en krok

Ostbågar?... ostkrokar?.. det heter ju cocktailkex

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Anteckningar och Kom Ihåg brukar jag bara skriva till mig själv på Messenger.

Har en väldig oordning på mina bokmärkesflikar och väldigt många som är för gamla och inte funkar längre. Hade behövt rensa och sortera upp alla mina bokmärken under kategorier.

Hade också behövt sortera upp all min P*** då det ligger lite utspritt över flera diskar och olika "Ny Mapp (69)"

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, aldrig hört ostkrokar. Däremot majskrokar, typ snacks för barn utan smak, som påminner om ostbågar i form och konsistens, men utan smak då.

Annars testade jag en annan typ av ostbågar ganska nyligen, som var rätt trevliga. Lagom "superstarka" med rätt god smak. Verkar vara slut på länken men jag köpte de på Triumfglass outlet/fabriksförsäljning/godisaffär i järnbrott: https://www.cooperscandy.com/herrs-carolina-reaper-flavoured-...

Tvillingsjäl Majskrokar gav man till ungarna när de började kunna kladda med nått själva och sitta o suga på.

Jag är inte ett fan av ostbågar i annan form än original, kan dock sträcka mig till de smala mer knapriga
https://www.mat.se/butik/cheez-cruncherz-olw-225g

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Två saker:

Haha, samma här.

Mer diskar, alla diskar!
Skrivbordet är min slit-och-slängmapp som används för alla saker som laddas ner, sen hamnar allt i en mapp som just innehåller gamla skrivbordsfiler på NASen där jag helt enkelt skriver datumet då jag la in den i NASen. Sen sorterar jag dem... kanske.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med UAC avstängt på huvuddatorn hemma. Kan bara inte stå ut med alla prompter som kan dyka upp. Jag tar hellre risken...

Permalänk
Medlem

Sitter som en ostbåge framför datorn och förstör tapeten med smutsiga fötter.
Förresten så är väl skillnaden mellan en båge och en krok är hur böjd den är, båge är max π radianer, medans krokar är mellan π-2π radianer.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jobbmässigt:

win+r -> notepad -> copypastar in bra information, script eller liknande -> stänger inte av datorn på en vecka -> inser en dag när jag kommer till jobbet att jag har 20 notepads öppna

Skriver åtminstone ned påminnelser till mig själv genom to-do nu för tiden borde väl börja använda onenote.

Privat:
Skyr ominstallationer som pesten och installerar aldrig om datorn om inte absolut nödvändigt. Senaste gången var 2016

edit: juste, kan hända att jag sitter med 70+ flikar i typ 4 olika webbläsarfönster på en och samma gång också. Det har jag dock blivit bättre på det senaste året eller så!

Permalänk
Medlem

Rensar aldrig mina bookmarks..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Jag har alltid kört med UAC avstängt på huvuddatorn hemma. Kan bara inte stå ut med alla prompter som kan dyka upp. Jag tar hellre risken...

Det här är typ en jätte-jättedålig idé. Det är det här som möjliggör att få virus av att bara "råka klicka" på nått.

Permalänk
Medlem

Arbete: Använder Atom för anteckningar för mina projekt men har ändå den gamla dåliga vanan att öppna Notepad först oavsett.
Hemma: Glömmer att stänga Chrome med massa tabs i t.ex mer än en vecka och så sorterar jag aldrig när jag gör backup av burken, klumpar ihop allt som inte har med downloads att göra i en folder och skickar antingen till molnet eller till NASen (iaf på Windows tiden var det så, har ännu inte börjat på Macen).

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Haha, samma här.

Mer diskar, alla diskar!
Skrivbordet är min slit-och-slängmapp som används för alla saker som laddas ner, sen hamnar allt i en mapp som just innehåller gamla skrivbordsfiler på NASen där jag helt enkelt skriver datumet då jag la in den i NASen. Sen sorterar jag dem... kanske.

Haha, igenkänningsfaktorn på "dumpa gamla skrivbordet i en mapp och arkivera den" är stor.

Tragiskt nog applicerar jag samma system på mitt fysiska skrivbord på kontoret (som oftast ser ut som ett bombnedslag). Ner med allt stuff i en påse, lägg den på en hylla, och sen börja om på ny kula. Vill minnas att @Edin hade vissa åsikter om detta system.

Permalänk

Rensar aldrig downloadsmappen och är för lat för mapp-indelning =/ På jobbet ligger ja väl på mellan 50-70 öppna flikar i notepad++ med script och jox och kom ihåg.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hujeda alla er som äter ostbågar! Dom luktar ju som pill i rumpen..
Chips ska det vara, surkrämschips är gott (tyck som jag snnars tycker ni fel!:p)
Ontopic: Brukar drälla textdokument med viktiga nummer/koder/urls etc och döpa dom till saker som asdsdsddsas för att sedan ha ett helvete att hitta rätt textdokument. Gör samma sak med bilder, tar printscreen eller save as... döper den till 8373748584, har nog 800st sånna bilder i downloadmappen