Permalänk
Medlem

Quest 2 problem med köp

Hej,
Köpte ett Quest 2 till sonen för någon dag sedan och allt har fungerat smidigt.... Men...nu ska vi testa att köpa spel och det fungerar inte alls.
Har testat att lägga till flera olika kreditkort men den säger bara ifrån! (Dvs när jag trycker köp)
Har testat köp i pc appen samt genom VR headsetet.

Någon annan som har haft samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajjan76:

Hej,
Köpte ett Quest 2 till sonen för någon dag sedan och allt har fungerat smidigt.... Men...nu ska vi testa att köpa spel och det fungerar inte alls.
Har testat att lägga till flera olika kreditkort men den säger bara ifrån! (Dvs när jag trycker köp)
Har testat köp i pc appen samt genom VR headsetet.

Någon annan som har haft samma problem?

Inte stött på, men för att testa allt har du testat appen till telefonen?
Om det har nåt med att man måste verifiera köpet i Sverige?

Permalänk
Medlem

Det är många som har/haft problem med köp med kort i sverige, jag vet ingen lösning.
Men Paypal fungerar alltid, så skaffa ett paypal konto och bind kortet dit då blir det som att "köpa med kortet" men mycket säkrare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet en lösning?

Köpte mitt meta quest 3 för några dagar sen och kan inte lägga till betalningsmetod. Har varit i kontakt med metas support och allt ser bra ut men provlemet verkar ligga hos dom och efter flera olika förslag aå funkar det inte och dom skulle kolla närmare på det och återkomma men ännu inte fått något svar.

Min tanke var att lägga till paypal då istället men inte ens det fungerar...

Kan man köpa typ gift codes från någonannanstans och lägga till dom?

Behvöer en lösning för jag har 0 spel att spela och snart tar jag det "billigare" alternativet i ren frustration 😆

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

Jag köpte ett meta quest 3 till grabben förra veckan.

När vi skullle köpa ett spel så fungerade det inte att lägga till kontokort någonstans. Fick lösa det med att fixa paypal. Skapligt blodtryck efter det.

Ett par dagar senare får jag en notis att någon under 13 använder vr headsetet och jag måste verifia min ålder på meta. Annars tar de bort mitt konto 10/11.
Jag kan verifiera min ålder genom att antingen betala 11:- med ett kreditkort eller skicka in id handlingar. Jag kan även lägga till ett barnkonto, men då måste iaf verifiera ålder och använda kreditkort. Det går dock inte att lägga till kreditkort. Har provat flera men får samma felmeddelande.

Har varit i kontakt med meta supporten som verkar vara någon sort AI som svarar att de inte kan göra något. De vill att man istället ska skicka in bild på sitt ID. Det är jag inte så sugen på .

Någon annan som haft samma problem och lyckats lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av machine_spirit:

Jag köpte ett meta quest 3 till grabben förra veckan.

När vi skullle köpa ett spel så fungerade det inte att lägga till kontokort någonstans. Fick lösa det med att fixa paypal. Skapligt blodtryck efter det.

Ett par dagar senare får jag en notis att någon under 13 använder vr headsetet och jag måste verifia min ålder på meta. Annars tar de bort mitt konto 10/11.
Jag kan verifiera min ålder genom att antingen betala 11:- med ett kreditkort eller skicka in id handlingar. Jag kan även lägga till ett barnkonto, men då måste iaf verifiera ålder och använda kreditkort. Det går dock inte att lägga till kreditkort. Har provat flera men får samma felmeddelande.

Har varit i kontakt med meta supporten som verkar vara någon sort AI som svarar att de inte kan göra något. De vill att man istället ska skicka in bild på sitt ID. Det är jag inte så sugen på .

Någon annan som haft samma problem och lyckats lösa det?

Oj oj oj.... Jag har gått igenom det där. Och det löste sig tillslut. Jag tar slutsatsen först. Meta är det värsta otyg som existerar. I mitt fall gällde det en Quest 2 till min son.
Jag fick samma påstötning om att någon under 13 använder headsetet. Jag hade 14 dagar på mig att verifiera min ålder, göra en betalning med ett kreditkort eller skicka in kopia på mitt pass, skapa barnkonto mm.
Jag gjorde som dom ville. Jag skapade ett barnkonto. Jag betalade 1kr till Meta som återbetalades dagen efter. Barnkontot fungerade som förväntat. Döm om min förvåning när jag fortfarande fick påminnelse mail: Eftersom vi vill vara säkra på att du använder rätt konto för din ålder behöver du ange en del kontouppgifter.
Jag gav det några dagar men samma mail återkom. Nu var det 10 dagar kvar till kontot skulle stängas av....
Jag skapade ett support ärende. Upplevde det som att prata (maila) med en vägg. Jag förklarade att jag gjort allt dom bett mig om men att dom fortfarande hotade med att stänga kontot. Det svar man fick var god dag yxskaft. Man började ilskna till och tillslut ville dom att jag skulle skicka scannad kopia på mitt pass. (Vilket jag inte ville egentligen, utan hade betalat med mitt kontokort 1kr.) Jag gjorde det i alla fall. Dom lovade att nu skulle det lösa sig och kontot skulle INTE stängas av. Mailen om att kontot skulle stängas av fortsatte dock.... Och mycket riktigt stängdes kontot av 27:e januari.
Nu var grabben sur och jag förbannad. Det blev en hel del mail fram och tillbaka. Jag bad dom uttryckligen tala om för mig vad ni vill att jag skall göra! Den 7:e februari fick jag ett mail: Vi vill påminna dig om att du måste tillhandahålla dina kontouppgifter senast den 26 april så att inte kontot inaktiveras permanent I mailet fanns en länk att följa. Vilket jag gjorde. Tillslut hamnade jag på en sida där jag skulle ladda upp mitt pass (igen) så jag gjorde det (igen). Nu släppte spärren direkt. Jag meddelade dom att det verkade löst. Meta kompenserade mig med 30EUR i deras butik.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av machine_spirit:

Jag köpte ett meta quest 3 till grabben förra veckan.

När vi skullle köpa ett spel så fungerade det inte att lägga till kontokort någonstans. Fick lösa det med att fixa paypal. Skapligt blodtryck efter det.

Ett par dagar senare får jag en notis att någon under 13 använder vr headsetet och jag måste verifia min ålder på meta. Annars tar de bort mitt konto 10/11.
Jag kan verifiera min ålder genom att antingen betala 11:- med ett kreditkort eller skicka in id handlingar. Jag kan även lägga till ett barnkonto, men då måste iaf verifiera ålder och använda kreditkort. Det går dock inte att lägga till kreditkort. Har provat flera men får samma felmeddelande.

Har varit i kontakt med meta supporten som verkar vara någon sort AI som svarar att de inte kan göra något. De vill att man istället ska skicka in bild på sitt ID. Det är jag inte så sugen på .

Någon annan som haft samma problem och lyckats lösa det?

Skrivet av Oortcloud:

Oj oj oj.... Jag har gått igenom det där. Och det löste sig tillslut. Jag tar slutsatsen först. Meta är det värsta otyg som existerar. I mitt fall gällde det en Quest 2 till min son.
Jag fick samma påstötning om att någon under 13 använder headsetet. Jag hade 14 dagar på mig att verifiera min ålder, göra en betalning med ett kreditkort eller skicka in kopia på mitt pass, skapa barnkonto mm.
Jag gjorde som dom ville. Jag skapade ett barnkonto. Jag betalade 1kr till Meta som återbetalades dagen efter. Barnkontot fungerade som förväntat. Döm om min förvåning när jag fortfarande fick påminnelse mail: Eftersom vi vill vara säkra på att du använder rätt konto för din ålder behöver du ange en del kontouppgifter.
Jag gav det några dagar men samma mail återkom. Nu var det 10 dagar kvar till kontot skulle stängas av....
Jag skapade ett support ärende. Upplevde det som att prata (maila) med en vägg. Jag förklarade att jag gjort allt dom bett mig om men att dom fortfarande hotade med att stänga kontot. Det svar man fick var god dag yxskaft. Man började ilskna till och tillslut ville dom att jag skulle skicka scannad kopia på mitt pass. (Vilket jag inte ville egentligen, utan hade betalat med mitt kontokort 1kr.) Jag gjorde det i alla fall. Dom lovade att nu skulle det lösa sig och kontot skulle INTE stängas av. Mailen om att kontot skulle stängas av fortsatte dock.... Och mycket riktigt stängdes kontot av 27:e januari.
Nu var grabben sur och jag förbannad. Det blev en hel del mail fram och tillbaka. Jag bad dom uttryckligen tala om för mig vad ni vill att jag skall göra! Den 7:e februari fick jag ett mail: Vi vill påminna dig om att du måste tillhandahålla dina kontouppgifter senast den 26 april så att inte kontot inaktiveras permanent I mailet fanns en länk att följa. Vilket jag gjorde. Tillslut hamnade jag på en sida där jag skulle ladda upp mitt pass (igen) så jag gjorde det (igen). Nu släppte spärren direkt. Jag meddelade dom att det verkade löst. Meta kompenserade mig med 30EUR i deras butik.

M

Jag har haft Quest sen första headsetet har aldrig fått påtryckning att nån minderårig använder headsetet även fast det förekommit flera ggr.
Är det era barn som gör nått? går dom in i Horizon world och pratar i micken så nån mod där hör att det är barn? alla moddar jobbar åt eller för Meta där inne så man ska nog hålla barnen borta därifrån.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har haft Quest sen första headsetet har aldrig fått påtryckning att nån minderårig använder headsetet även fast det förekommit flera ggr.
Är det era barn som gör nått? går dom in i Horizon world och pratar i micken så nån mod där hör att det är barn? alla moddar jobbar åt eller för Meta där inne så man ska nog hålla barnen borta därifrån.

Min unge kollade väl runt lite och installerade typiska gratis barn appar. Sen hade jag inte koll på 13års gränsen utan skapade bara ett konto åt mig initialt. Gjorde det för att den skulle vara klar att använda direkt på hans födelsedag utan att hålla på med en massa registreingar vilket han hade tyckt vara frustrerande. Sen ifrågasätter jag deras system öht angående åldersgränser. Men det är väl en helt annan diskussion.

Permalänk

Jag gissar på att uppkom när grabben testade roblox i vr.