Värmesystem och HA?

Permalänk
Medlem

Värmesystem och HA?

Vi ska köpa ett hus med en äldre frånluftspump, Nibe Fighter 310P och jag har tänkt köpa en luft/luft värmepump som komplement.

Nåväl, då jag redan kör HA för några lampor så hade det varit intressant att få in styrning/övervakning av våra värmesystem. Kan jag uppnå det på något vis på båda pumpar?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske..

Men vad vill du uppnå genom detta?

Är inte det primära syftet att värmepumpen alltid ska hålla en behaglig temperatur i bostaden?
Detta sköter den nog bäst själv genom att jobba mot förinställt värde.

Sekundär, personlig reflektion:
Värmesystem är en funktion i hemmet som jag själv i absolut största möjliga mån vill hålla utanför internet / appar / risken för yttre inflytande. Ett oförutsett problem kan ge stora konsekvenser ex vis vintertid när man är iväg.
Teknik är roligt, men för mycket teknik kan också ställa till det. /personlig reflektion

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Dum fråga kanske..

Men vad vill du uppnå genom detta?

Är inte det primära syftet att värmepumpen alltid ska hålla en behaglig temperatur i bostaden?
Detta sköter den nog bäst själv genom att jobba mot förinställt värde.

Sekundär, personlig reflektion:
Värmesystem är en funktion i hemmet som jag själv i absolut största möjliga mån vill hålla utanför internet / appar / risken för yttre inflytande. Ett oförutsett problem kan ge stora konsekvenser ex vis vintertid när man är iväg.
Teknik är roligt, men för mycket teknik kan också ställa till det. /personlig reflektion

Just styrning kanske inte behövs men övervakning vore intressant. Se t ex hur mycket el vardera gör av med, hur mycket som går till varmvatten osv.

Många nya pumpar har ju oftast appar och dylikt men de är ju closed source och helt beroende av tillverkaren och inget jag är intresserad av.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av om det finns tillverkare av luftvärmepumpar med öppna lösningar för styrning och övervakning.

Jag antar att HA i det här fallet står för Home Assistant.

Ett hus med luftvärmepump har antagligen direktel som backup, så risken att förlora värmen helt bör vara minimal. Mitt intresse grundar sig just i att enkelt kunna ställa ner värmen när den inte behövs, vilket i mitt fall är majoriteten av tiden. Fördelen med en öppen lösning är ju också att man kan kontrollera säkerheten själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Just styrning kanske inte behövs men övervakning vore intressant. Se t ex hur mycket el vardera gör av med, hur mycket som går till varmvatten osv.

Många nya pumpar har ju oftast appar och dylikt men de är ju closed source och helt beroende av tillverkaren och inget jag är intresserad av.

Övervaka strömåtgång gör du nog enklast på inkopplingen. Vilken typ beror på hur den installeras. Men något liknande detta: https://www.styrahem.se/p/554/effektmatare-50a-wifi-utgang-ko....

Det finns fler produkter med klämma. Det finns även produkter som kan mäta 3-fas

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Övervaka strömåtgång gör du nog enklast på inkopplingen. Vilken typ beror på hur den installeras. Men något liknande detta: https://www.styrahem.se/p/554/effektmatare-50a-wifi-utgang-ko....

Det finns fler produkter med klämma. Det finns även produkter som kan mäta 3-fas

Tack, ska kolla in detta!

Kanske också ska nämna att jag är sugen på att installera paneler i framtiden och då hade man ju gärnat fått övervakning där också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Det är lite klurigt för varje manick är sällan kompatibel med någon annans tillverkares manicker. Därför om du skaffar exempelvis solpaneler samt kanske även elbilsladdare om du tänker ett steg till kommer du att behöva en aktiv styrning till laddboxen för effekten.

Jag har solpaneler och laddbox Zappi tillsammans med strömmätning på inkommande samt från solcellerna. Växelriktaren vet såklart hur mycket den producerar men det kan självklart inte laddaren läsa av... så det behövdes en extra givare här.

I dagsläget tvingas jag därför plocka förbrukningen via Zappi/myEnergis API från nätet.

Om jag bara var intresserad av att få det helt utanför nätet hade jag garanterat skaffat två av följande: Z-wave 3-fas elmätare
En för inkommande och en för solinstallationen samt om laddboxen inte har en lokal API så en dit också....

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi ska köpa ett hus med en äldre frånluftspump, Nibe Fighter 310P och jag har tänkt köpa en luft/luft värmepump som komplement.

Nåväl, då jag redan kör HA för några lampor så hade det varit intressant att få in styrning/övervakning av våra värmesystem. Kan jag uppnå det på något vis på båda pumpar?

det finns flertalet lösningar, smidigast är att köra homeassistant som du redan gör, där har du sedan pluggin för dom flesta värmepumpar via hacs pluggin. (om pumpen har lan anslutning) ett sätt om pumpen saknar lan är att sätta en kontroller eller puck på pumpen som klarar styra denna genom torrkontakter tex fibaro smart implant. en annan lösning som kan vara lättare är att sätta en ir eller trådlös hubb och styra pumpar via detta men då behöver den stödja ir eller trådlöst talar vi bara om on/off kan du sätta ett relä som fixar motor last och styra via valfritt protokoll.

Personligen kör jag styrningen via ir för frikylan och qubino thermostat 2 för värmestyrning i stället för styrning på själva pumpen,
Jag funderade först på att montera thermia styrningen men man får inte så mycket funktioner på det sättet som man får att kunna styra varje rum för sig. så har du vattenburen på den gamla pumpen skulle jag kört styrningen för varje rum i stället för på pumpen, den nya pumpen bör rimligen ha lan och bör kunna läggas in i ha via hacs pluggin.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Kolla efter produkter med Mobus eller BAC-net protokoll så blir det inga problem med integration.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kolla efter produkter med Mobus eller BAC-net protokoll så blir det inga problem med integration.

Efter lite mer letande tror jag att jag hittade en MODBUS utgång på min nu 10 gamla Nibe F750 så jag tror jag ska försöka mig på att integrera den med HA. Får jag det att fungera så kanske det även blir en integration till växelriktaren för solpanelerna också med MODBUS!

/niklas

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Efter lite mer letande tror jag att jag hittade en MODBUS utgång på min nu 10 gamla Nibe F750 så jag tror jag ska försöka mig på att integrera den med HA. Får jag det att fungera så kanske det även blir en integration till växelriktaren för solpanelerna också med MODBUS!

/niklas

https://github.com/anerdins/nibepi
tips

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Tack för tipset hittade den och tillhörande Facebook-gruppen. Satt och funderade på om det finns något liknande som även funkar med en ESP8266 då den också har inbyggd WiFi samt att jag har några liggande hemma. Raspberry Zero korten förefaller svåra att få tag på till rimlig kostnad.

När jag kollade sists på detta för lite drygt 5 år sedan fanns det inte så mycket publicerat men inser nu att värden verkligen rört sig i rätt riktning.

/z

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Tack för tipset hittade den och tillhörande Facebook-gruppen. Satt och funderade på om det finns något liknande som även funkar med en ESP8266 då den också har inbyggd WiFi samt att jag har några liggande hemma. Raspberry Zero korten förefaller svåra att få tag på till rimlig kostnad.

När jag kollade sists på detta för lite drygt 5 år sedan fanns det inte så mycket publicerat men inser nu att värden verkligen rört sig i rätt riktning.

/z

Tyvärr har mestadels kodning lagts ner på nibepi, däremot kanske du kan få bra idéer från den... om du vill göra nått själv dvs.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zonar:

/niklas

Leta upp Modbus manualen till just den serien så ser Du alla register som finns tillgängliga. Mest så att Du får en glimt in i vad som är möjligt och inte möjligt innan Du investerar i projektet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.