Hjälp av inköp WIN LAPTOP (programmering)

Permalänk

Hjälp av inköp WIN LAPTOP (programmering)

Hej vänner på Sweclockers!
Ska skola om mig i livet, så om någon vecka börja mina studier som .NET utvecklare och jag har tröttsamt setat i många timmar och sökt på diverse forum, youtube recensioner (you name it) efter en laptop PC då jag ska börja studera .NET programmering. (Har även gjort research om macbook M1 PRO fungerar, men det är lite frågetecken) jag vill kunna ta mig genom utbildningen utan några problem.
Ska resa mycket, sitta på kaffèer och plugga lite här och vart.

Jag är väl en person som inte vill köpa det absolut absolut billigaste utan jag vill ha lite kraft.
Minimum:
16GB RAM / 1TB SSD / OLED display(Högre än 1080p, minimum 2.8K / 90HZ
Också ett måste som jag stör mig på, så vill jag absolut ha så maximalt edge to edge skärm som möjligt.
Så lite ram runt skärmen som möjligt.
Budget 10-17k.

Jag har kikat på "ASUS ZenBook 14 OLED UM3402 - 14" som referens ungefär vad jag söker.
https://www.inet.se/produkt/1973739/asus-zenbook-14-oled-um34...

Tacksam över tips, och rekommendationer vid sittandes erfarenhet.

Mvh //

Tydligare information
Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Medlem

Tror helt ärligt inte du kommer hitta nåt bättre än den Zenbooken du länkade med dina krav på OLED skärm. Det är väl ev. Galaxy Book2 Pro som skulle komma i närheten, men den är bara i 1080p. Annars är det väl XPS 13/15 med OLED som skulle trumpa det, men då behöver du öka budgeten lite.

Sen skulle jag väl inte rekommendera att köra .NET utveckling på en mac heller, verkar fortfarande vara en del krångel med Visual Studio och kompatibilitet. Troligtvis kommer du behöva sitta mer och försöka få alla MS produkter att funka genom Docker/virtualisering etc än det är värt det.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Tror helt ärligt inte du kommer hitta nåt bättre än den Zenbooken du länkade med dina krav på OLED skärm. Det är väl ev. Galaxy Book2 Pro som skulle komma i närheten, men den är bara i 1080p. Annars är det väl XPS 13/15 med OLED som skulle trumpa det, men då behöver du öka budgeten lite.

Sen skulle jag väl inte rekommendera att köra .NET utveckling på en mac heller, verkar fortfarande vara en del krångel med Visual Studio och kompatibilitet. Troligtvis kommer du behöva sitta mer och försöka få alla MS produkter att funka genom Docker/virtualisering etc än det är värt det.

Snyggt att jag inte är ute och cyklar, dock blir jag alldeles yr av deras modeller, chassit på den jag länkade ovan (speciellt designen av backsidan) verkar vara annorlunda kontra också (vad jag tror 2022 modell) ser ut.

XPS tangentbord gillar jag inte, också hur dom har gjort med esc knappen med touch ovanför tangentbordet.

Tack för inputen av .NET där, det är också det jag har hört vid mig. Kan isåfall köra mac efter utbildningen när jag vet hur allting fungerar.

Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av emlmartensson:

XPS tangentbord gillar jag inte, också hur dom har gjort med esc knappen med touch ovanför tangentbordet.

Oj nu när du säger det så ser det förjäkligt ut faktiskt. Ägde en XPS 13 2015 som jag älskade, men det där monstret skulle jag nog inte vilja använda dagligen.

På xps 15 så ser det ju ut som det borde iaf, men då ska man punga ut 26k för det

Permalänk
Avstängd

Kravet på OLED filtrerar ju bort minst 99% av marknaden, så det gör det ju lite svårt förstås. Jag gillar OLED och förstår ju att du vill ha det, men för programmering och skolarbete vet jag inte om det är så viktigt, jag hade ju prioriterat ett bra tangentbord alla dagar, och förstås batteritid, portabilitet och så. En laptop för att kolla på film eller spela på däremot hade jag ju prioriterat helt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kravet på OLED filtrerar ju bort minst 99% av marknaden, så det gör det ju lite svårt förstås. Jag gillar OLED och förstår ju att du vill ha det, men för programmering och skolarbete vet jag inte om det är så viktigt, jag hade ju prioriterat ett bra tangentbord alla dagar, och förstås batteritid, portabilitet och så. En laptop för att kolla på film eller spela på däremot hade jag ju prioriterat helt annorlunda.

Kan ju hålla med om detta också. Visst är det sjysst med en najs skärm, men de punkterna snajk tar upp är ju högre på min lista också när det kommer till en plugg/programmeringsdator.

Hittade förresten denna också https://www.inet.se/produkt/1967059/asus-vivobook-pro-16x-ole..., som verkar vara rät bra bang for the buck. 32gb ram är najs när man programmerar, men kanske är lite väl tung att släpa runt på hela dagarna, och lär dra lite extra batteri med det dedikerade grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av emlmartensson:

Snyggt att jag inte är ute och cyklar, dock blir jag alldeles yr av deras modeller, chassit på den jag länkade ovan (speciellt designen av backsidan) verkar vara annorlunda kontra också (vad jag tror 2022 modell) ser ut.

XPS tangentbord gillar jag inte, också hur dom har gjort med esc knappen med touch ovanför tangentbordet.

Tack för inputen av .NET där, det är också det jag har hört vid mig. Kan isåfall köra mac efter utbildningen när jag vet hur allting fungerar.

Skrivet av martengooz:

Oj nu när du säger det så ser det förjäkligt ut faktiskt. Ägde en XPS 13 2015 som jag älskade, men det där monstret skulle jag nog inte vilja använda dagligen.

På xps 15 så ser det ju ut som det borde iaf, men då ska man punga ut 26k för det

Det finns två varianter av Dell XPS 13 - med eller utan "Plus". Den ni hänvisar till, med touch-knappar för F-raden, är XPS 13 Plus. Vanliga XPS 13 har vanliga knappar, precis som XPS 15.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Avstängd

X1 finns att få med OLED, men inte billigt tyvärr. Tillägget för OLED är bara 1300 inklusive moms men grundpriset är ju över 20K. Tangentbordet är heller inte lika bra som det var på äldre X1 men ändå bra, annars får man ju en tunn och lätt proffsdator.

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/thinkpad-x1/Thi...

Permalänk
Sötast

Jag lär aldrig köpa en konsumentlaptop i mitt liv igen, det är en sak som är säkert.

Hade jag varit som dig så hade jag köpt en dell latitude eller en hp elitebook eller en thinkpad L/T.

För samma pengar får du en dator som har någon kombination av : lite mindre ram, lite mindre ssd eller något långsammare cpu på papper. O gengäld så får du en dator med bättre kylning, bättre hållbarhet, tidlös design, de bästa tangentborden och datorer som är lätta att serva samt på platsen hjälp av onsite om datorn skulle strula de första åren.

I verkligheten så får du en dator som kommer hålla dig igenom hela utbildning och sedan i 10 år till. Du kan använda den privat, på utbildningar eller kanske om du gör något konsultjobb.

Kör du en konsumentlaptop så får du 9/10 gånger byggkvaliteten av en gungig gammal träbro. Högljudda, brännande varma, plastiga datorer med dåliga tangentbord, en servicetid på 4-6 veckor genom posten till tyskland. Samt att efter 3 år så undrar man "varför blir laptops alltid så sega å dåliga?"

Permalänk
Medlem

Är inte OLED rätt kasst för textskärpa och risk för inbränning om du ändå mest ska sitta med VS?

Ett bra tangentbord (som DU tycker är bekvämt att skriva på) och tystgående skulle jag säga är det viktigaste, inte för tung heller om du ska kånka den till plugget (eller lägga extra pengar på en bra ryggsäck). Visst, prestanda är viktigt men du kommer ändå inte sitta med några tungdrivna saker i skolan närmaste två åren.

Upplösningen på skärmen skulle jag säga beror på storleken på laptopen, ska du ha en smidig och inte har syn som en örn är en högre upplösning lite bortkastad. Ha hellre en extra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Det finns två varianter av Dell XPS 13 - med eller utan "Plus". Den ni hänvisar till, med touch-knappar för F-raden, är XPS 13 Plus. Vanliga XPS 13 har vanliga knappar, precis som XPS 15.

Fanns inte OLED på vanliga XPS 13

Permalänk

Det blev ett inköp av en ASUS ZenBook 14 OLED UM3402 - 14" | Ryzen 7 | 16GB | 1TB | 90Hz
https://www.inet.se/produkt/1973739/asus-zenbook-14-oled-um34...

Såg dock att det är en äldre Ryzen processor, samt grafiken är "AMD" "Radeon Graphics" och inget mer.
Dock kommer det nog ändå täcka mitt behov vad jag hoppas på, som sagt programmering och studier med datorn.
1.39kg och lätt att släpa med sig på tåg/buss, en caffelaptop med andra ord.

Har inte haft AMD sedan 15 år tillbaka, så Intel och ett nvidia grafikkort hade jag uppskattat betydligt mer från 3000 serien. Men då kostar det någon enstaka tusenlapp till. Är väldigt ointresserad att köpa en PC laptop oavset då jag har en vass stationär hemma.

Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av emlmartensson:

Såg dock att det är en äldre Ryzen processor, samt grafiken är "AMD" "Radeon Graphics" och inget mer.
Dock kommer det nog ändå täcka mitt behov vad jag hoppas på, som sagt programmering och studier med datorn.
1.39kg och lätt att släpa med sig på tåg/buss, en caffelaptop med andra ord.

Den där ryzen processorn är ändå rätt sjysst med 8/16 kärnor/trådar, framförallt för programmering. Bör hålla sig i samma prestandaklass som en motsvarande intel processor i samma prisklass, om kanske tillomed bättre i flertrådade applikationer.

Kolla bara jämförelsen med denna laptop med motsvarande intel, amd vinner på nästan allt: https://www.inet.se/produkt/1967062/asus-vivobook-pro-14x-oled-n7400-14-i7-16gb-512gb-rtx-3050-90hz

https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-7-5825U-vs-Intel-i7-11370H/4788vs4048

Permalänk

You have great advices in previous comments, besides that models look for Gigabyte Aero OLED and Microsoft Surface Laptop
Also look for XMG models on https://bestware.com/en/laptop
You can configure hardware for your needs and you have free shipping with any laptop/desktop PC within the EU

Permalänk
Sötast

Ser ut att vara rejält tråkigt Linux stöd på den datorn :/

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Den där ryzen processorn är ändå rätt sjysst med 8/16 kärnor/trådar, framförallt för programmering. Bör hålla sig i samma prestandaklass som en motsvarande intel processor i samma prisklass, om kanske tillomed bättre i flertrådade applikationer.

Kolla bara jämförelsen med denna laptop med motsvarande intel, amd vinner på nästan allt: https://www.inet.se/produkt/1967062/asus-vivobook-pro-14x-oled-n7400-14-i7-16gb-512gb-rtx-3050-90hz

https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-7-5825U-vs-Intel-i7-11370H/4788vs4048

Ser fint ut! Som sagt är det inga monsterpengar och jag har endast förväntat mig använda datorn i 1-2 år!
Efter det så blir det nog betydligt roligare att lägga sig på 25-30k prisklassen. Gillar teknik, och plånboken känns ok med att enbart betala som sagt runt 10k för ASUS Zenbooken.

Skrivet av Forestlander:

https://youtu.be/_aELhI5Pihs

https://youtu.be/F-iqk9ha_J8

You have great advices in previous comments, besides that models look for Gigabyte Aero OLED and Microsoft Surface Laptop
Also look for XMG models on https://bestware.com/en/laptop
You can configure hardware for your needs and you have free shipping with any laptop/desktop PC within the EU

Have been watching both of the videos and recommendations, my laptop goal was to buy the Macbook M1 Pro, but when I am going to doing my education with Visual Studio and C# together with my "future class" I knew my experience thats its working with minor modifications, but thats enought for me to not buy the M1 right now. So I went for the ASUS Zenbook for now. If I sadly discovers that it was a failure choice, I will go for another one

Skrivet av Allexz:

Ser ut att vara rejält tråkigt Linux stöd på den datorn :/

Yes! Såg det jag också, men får hoppas att jag ej behöver det under studierna. Som jag skrev ovan, är det så att jag "behöver Linux" och finner det betydligt lättare i utvecklingsmiljö så får man kika på andra alternativ. Det är inga fastighetsköp till kostnad det gäller tack och lov

Visa signatur

// Mvh

Permalänk

You need laptop for windows platform, so that's obvious choice
Also you can play games in your spare times:

Here are the most popular operating systems in Steam:

Source: https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag lär aldrig köpa en konsumentlaptop i mitt liv igen, det är en sak som är säkert.

Hade jag varit som dig så hade jag köpt en dell latitude eller en hp elitebook eller en thinkpad L/T.

För samma pengar får du en dator som har någon kombination av : lite mindre ram, lite mindre ssd eller något långsammare cpu på papper. O gengäld så får du en dator med bättre kylning, bättre hållbarhet, tidlös design, de bästa tangentborden och datorer som är lätta att serva samt på platsen hjälp av onsite om datorn skulle strula de första åren.

I verkligheten så får du en dator som kommer hålla dig igenom hela utbildning och sedan i 10 år till. Du kan använda den privat, på utbildningar eller kanske om du gör något konsultjobb.

Kör du en konsumentlaptop så får du 9/10 gånger byggkvaliteten av en gungig gammal träbro. Högljudda, brännande varma, plastiga datorer med dåliga tangentbord, en servicetid på 4-6 veckor genom posten till tyskland. Samt att efter 3 år så undrar man "varför blir laptops alltid så sega å dåliga?"

Thinkpads är inte vad de varit. Hört om vissa som får dåligt batteri efter bara något år. Latitude är inte mycket bättre, XPS i så fall. Inte värt att betala premium för sub-premium produkter.

Tycker så här: Antingen Macbook M1 eller en lätt begagnad Zenbook för en billig slant och som du kasserar när den gjort sitt.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kjellkritisk:

Thinkpads är inte vad de varit. Hört om vissa som får dåligt batteri efter bara något år. Latitude är inte mycket bättre, XPS i så fall. Inte värt att betala premium för sub-premium produkter.

Tycker så här: Antingen Macbook M1 eller en lätt begagnad Zenbook för en billig slant och som du kasserar när den gjort sitt.

Nu är ju dock frågan hur Kjellkritisk när du 'hört' grejer