Flytta privat pensionssparande

Permalänk
Medlem

Flytta privat pensionssparande

Hej

Ska byta bank från SEB till Danskebank, ska flytta allt, bolån, lönekonto osv osv.

Jag har sparat privat på SEB till pensionen via kapitralförsäkring?
Jag undrar om dessa pengar går att flytta?

Om det går att flytta, är det bättre att lägga dem på exempel på Nordnet där jag har mina aktier än min "vanliga" bank?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej

Ska byta bank från SEB till Danskebank, ska flytta allt, bolån, lönekonto osv osv.

Om det går att flytta, är det bättre att lägga dem på exempel på Nordnet där jag har mina aktier än min "vanliga" bank?

Fråga SEB?

Jag föredrar Avanza/Nordnet för sparande över ”vanliga” banker så om det går så hade jag kört på det!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

går självklart att flytta. Kontakta ny bank så löser de det åt dig

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SAnDis:

Hej

Skrivet av Spiffman:

går självklart att flytta. Kontakta ny bank så löser de det åt dig

En kapitalförsäkring är just en försäkring du köper hos SEB. Denna går inte att flytta, endast pengar kan tas ut eller stoppas in.
Vill du "flytta" till Danskebank så måste du alltså sälja samtliga innehav i kapitalförsäkringen, plocka ut pengarna, stoppa in pengarna hos Danskebank och sedan köpa innehaven på nytt.

Du är oexponerad mot börsen under flytten. Danskebank kan säkert hjälpa till. Det är dock rätt bra att undvika flytta runt just för att man är oexponerad mot börsen under flytten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En kapitalförsäkring är just en försäkring du köper hos SEB. Denna går inte att flytta, endast pengar kan tas ut eller stoppas in.
Vill du "flytta" till Danskebank så måste du alltså sälja samtliga innehav i kapitalförsäkringen, plocka ut pengarna, stoppa in pengarna hos Danskebank och sedan köpa innehaven på nytt.

Du är oexponerad mot börsen under flytten. Danskebank kan säkert hjälpa till. Det är dock rätt bra att undvika flytta runt just för att man är oexponerad mot börsen under flytten.

Tack!

Tror jag lägger det på mitt nordnet konto istället.

Men jag förstår inte riktigt detta, du kanske vet.
Är det "pensionspengar" man sparar eller är det bara egentligen ett vanliga pengar man sätter in på ett fondkonto och sparar på? (Kapitalförsäkringskonto då)

Finns det någon fördel med detta jämfört med att bara spara på eget fondkonto?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SAnDis:

Tack!

Tror jag lägger det på mitt nordnet konto istället.

Men jag förstår inte riktigt detta, du kanske vet.
Är det "pensionspengar" man sparar eller är det bara egentligen ett vanliga pengar man sätter in på ett fondkonto och sparar på? (Kapitalförsäkringskonto då)

Finns det någon fördel med detta jämfört med att bara spara på eget fondkonto?

En kapitalförsäkring har sina insättningar från redan skattade pengar. Det är marginell skillnad mot ett ISK.
Det tidigare IPS-kontot (Individuellt pensionssparande) kunde ta upp till 12.000 SEK/år oskattade och är väl mer likt det pensionssparande som sker via arbetsgivaren. IPS går inte längre att öppna och saknar fördelarna det hade då.

Jag sparar bland annat på ett KF-konto, men att det är till något specifikt är mer en stämpel som du själv sätter. Finns för- och nackdelar med kontotypen men vilket konto du väljer att använda är upp till dig. Lämpligast är att du läste på lite själv och kanske kontaktar banken om det är mer specifika frågor. Jag är inte i stånd till att rekommendera det ena eller det andra.

För att kunna svara på din sista fråga så får du definiera vad ett "fondkonto" betyder.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin