Spännande fråga som jag också blir lite nyfiken på. Ser gärna vad folk har att säga om det.
DXVK är förstås inte egentligen avsett att användas på Windows, men jag har också sett det nämnas att det verkar kunna fungera bra åtminstone i vissa spel, så det är ju lite intressant.
Sedan slänger jag in ett relaterat (sido)spår vad gäller just översättning av äldre DirectX *på Windows*, nämligen möjligheten att översätta till DX12, vilket förstås inte är samma sak, men det känns väl som att det också kan vara intressant att experimentera med.
Microsoft har ju iaf dessa båda översättningslager (länkar till projekten, men båda ingår i Windows 10 och senare):
https://github.com/microsoft/D3D9On12
https://github.com/microsoft/D3D11On12
Där "9on12" fick lite extra uppmärksamhet nyligen när det framkom att Intel gått över på det spåret för både Arc och senaste generationen av deras integrerade grafik, istället för att skeppa en regelrätt DX9-drivrutin.
Men som synes finns ju även "11On12" som kanske är mer i linje med ditt intresse.
Såg https://devblogs.microsoft.com/pix/debugging-d3d11-apps-using... / https://devblogs.microsoft.com/directx/d3dconfig-a-new-tool-t... i sammanhanget 11on12, och det verkar ju då gå att använda d3dconfig för att tvinga d3d11on12, typ:
d3dconfig apps --add MyGame.exe
d3dconfig device force-d3d11on12=true
Vad gäller att tvinga 9On12 är mitt intryck att det är stökigare, och att man behöver typ https://github.com/narzoul/ForceD3D9On12
Hoppas att sidospåret inte uppfattas som störande. Jag kände bara att det vad gäller denna typ av översättningslager *på Windows* så är väl målet framförallt att testa att byta bort t.ex. då DX11-drivrutinen och då kan det ju vara intressant att experimentera med båda dessa ersättningar.