Faktura för sms till Ryssland som jag ej skickat 1112st

Permalänk
Medlem

Faktura för sms till Ryssland som jag ej skickat 1112st

Hej, det är så här att på min senaste faktura från Comviq så står det i övrigt att jag har skickat 1112st sms till Ryssland samt 1 sms till Saudiarabien vilket jag absolut inte har gjort. Dem säger att dem inte kan göra något åt saken utan bara att dem ser att jag har visst skickat. Hur gör jag nu och hur kan detta hända? Jag är den enda som använder telefonen och jag smsar knappt utan det är bara via whatsapp till folk i Sverige...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sudjuk004:

Hej, det är så här att på min senaste faktura från Comviq så står det i övrigt att jag har skickat 1112st sms till Ryssland samt 1 sms till Saudiarabien vilket jag absolut inte har gjort. Dem säger att dem inte kan göra något åt saken utan bara att dem ser att jag har visst skickat. Hur gör jag nu och hur kan detta hända? Jag är den enda som använder telefonen och jag smsar knappt utan det är bara via whatsapp till folk i Sverige...

Du kanske har fått in nån ohyra i telefonen som skickat sms utan att du avsiktligen gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske har fått in nån ohyra i telefonen som skickat sms utan att du avsiktligen gör det.

Hur kan man åtgärda det om det är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sudjuk004:

Backup alla bilder och factory reset?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sudjuk004:

Det finns antivirus även för mobiler och annars kanske man får göra en fabriksåterställning.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fsecure.ms....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bestrid fakturan om du tycker att den är oriktig. En gång för länge länge sen fick min moster en jättehög telefonräkning med en massa samtal till 071 nummer ringda. Min moster hade inte ringt dem och hennes man sa att han inte ringt dem så efter en massa tjafs med Telia så fick de fakturan riven(min moster kan vara rätt jobbig att tjafsa med om hon vill) och allt var frid och fröjd.

Typ tio år senare så erkände hennes man, som hon då var frånskild med, för mig att det var han som ringt dessa samtal.

Kostar dessa sms:en något extra?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Bestrid fakturan om du tycker att den är oriktig. En gång för länge länge sen fick min moster en jättehög telefonräkning med en massa samtal till 071 nummer ringda. Min moster hade inte ringt dem och hennes man sa att han inte ringt dem så efter en massa tjafs med Telia så fick de fakturan riven(min moster kan vara rätt jobbig att tjafsa med om hon vill) och allt var frid och fröjd.

Typ tio år senare så erkände hennes man, som hon då var frånskild med, för mig att det var han som ringt dessa samtal.

Kostar dessa sms:en något extra?

Ja dem kostar 0.45kr/st
Jag har satt en spärr nu så att summan inte kan bli högre än vad månads abonnemanget är. Såg nu också att månaden innan den hade skickat 25 till Ryssland och 2st till Schweiz. Förstår inte hur dem som har gjort detta tjänar på det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sudjuk004:

Ja dem kostar 0.45kr/st
Jag har satt en spärr nu så att summan inte kan bli högre än vad månads abonnemanget är. Såg nu också att månaden innan den hade skickat 25 till Ryssland och 2st till Schweiz. Förstår inte hur dem som har gjort detta tjänar på det...

Har jag inte helt fel kan du också spärra nummer. Om du inte ringer utomlands öht, så kan du sätta en spärr på landsnummer utom för sverige - så har du fortfarande möjlighet att köpa saker på mobilräkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sudjuk004:

Ja dem kostar 0.45kr/st

Hackare använder din mobil för att skicka spam antagligen, gör factory reset ASAP och installera inte skumma appar/spel. Och tryck inte bara "ja" på alla förfrågningar om behörigheter, fundera på varför appen behöver kunna ringa/skicka meddelanden.

Permalänk
Medlem

Eller köp en iPhone.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.