Oj! Det var ord och inga visor.
Var kaffet slut imorse? Dagen förstörd, då du verkar så förb*nnad? 😁
lol!
Kom hem från semester i torsdags, på fredagen började jag få flunsasymptom, igår stängdes mitt internet av och imorgon ska jag flytta till ny lägenhet. Massor av förberedelser jag tänkt göra över helgen och igår/idag blev aldrig gjorda för jag mått tjyvens som fan, och eftersom flyttdatumet flyttades fram efter jag beställt uppsägning av kabel-internet och jag sedan glömde meddela detta till Comhem har jag tvingats dela internet från min iphone istället - över blåtand, eftersom delning över wifi bara tvärvägrade att funka helt plötsligt nu imorse.
Spenderade säkert 40 minuter med att försöka få igång det tidigare idag (gormandes och skrikandes helt resultatlöst åt tekniken som bara trilskades), för att tvingas byta till blåtand som sagt istället, vilket också var ett äventyr på sjutton helt onödiga resor av krångel och meck och buggigheter.
Man tycker att datorer borde vara såpass smarta idag att om man utan internetuppkoppling ansluter till en BT-enhet med en aktiv TCP-IP-stack så borde Windows iallafall fråga om man vill börja använda BT-uppkopplingen, eller kanske helt enkelt bara göra det, automatiskt. Men, nej. Man måste ner i undermenyer och klicka och ha sig, stänga av de andra nätverkskorten manuellt (men varför i jösse namn...?) och en massa trams bara för att det ska funka. Och Win11 har inte lagt ett enda vitten för att göra nånting enklare. Snarare tvärt om. Den nya kontrollpanelen för nätverkshantering är plottrig och svåröverskådlig, och har fortfarande klassiska dumproblem som att Win försöker använda en icke-fungerande nätverksenhet för kommunikation även fast det finns en annan, fungerande den kan köra på istället. Så tills den/de icke-fungerande stängs av manuellt får man ingen internetåtkomst lik förbannat.
Man kan bli kollrig för mindre. Och allt bara för att jag glömde be Comhem skjuta upp avstängningen två dagar extra... Blahh. Jaja, det funkar ju nu - ta i trä. Surfar i hela 1.2Mbit, typ... Bäst att hålla i hatten!