Permalänk
Medlem

Streama Stationär till TV?

Ber om ursäkt om det är fel avdelning på forumet.

Men nuvarande scenario är att jag orkar inte hålla på med VPNs på mina TV osv, det är för komplicerat att toggla on-off jämfört med dator. Så jag önskar att kunna streama min stationära dator på något relativt enkelt sätt till TVn i Vardagsrummet (ny LG Smart TV) och Sovrummet (ny Philips Smart TV). Behöver såklart inte vara samtidigt, en åt gången duger. Blir för otympligt att dra långa sladdar runt om i lägenheten för HDMI+en USB för kontroll. Känns som de borde finnas något relativt enkelt sätt typ bara dela via någon RDP app men inte hittat någon enkel lösning.

Allt är på samma nätverk såklart

Tacksam för hjälp

mvh

Permalänk
Medlem

Det du pratar om är spegling av bilden på din dator via nätverk på något sätt. Det kan vara lite svårt att göra för flytande video.

Har du fast nät mellan eller endast trådlöst?

Permalänk
Medlem

Denna finns: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3631481

Ej testat själv men har hört att det ska fungera bra för åtminstone film och serier etc.

Tror emellertid att det kommer vara för mycket input lag för att kunna spela spel. Men då finns ju steam link etc.

https://www.makeuseof.com/tag/3-ways-to-stream-video-games-fr...

Permalänk
Medlem

Om du inte har RJ45 kabel till TVn antar jag den har inbyggt trådlöst annars måste man fixa den biten.

Den här kanske funkar för dig, osäker på det bara är streaming du är ute efter ?

https://www.universalmediaserver.com/

Jag testade förut på en laptop, det var en samsung smart-TV som var ansluten med RJ45 kabel. Det funkade faktiskt. Annars kanske plex server är bättre ? Jag har inte någon bra koll på detta men jag vet att det ska gå att streama till TV apparater.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av moonlight eller parsec på min android TV (CCWGTV) för sådant.
Moonlight kräver nog Nvidia GPU på datorn.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

Är endast för kolla film, input lag spelar ingen roll. Ska kolla in era förslag- tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det du pratar om är spegling av bilden på din dator via nätverk på något sätt. Det kan vara lite svårt att göra för flytande video.

Har du fast nät mellan eller endast trådlöst?

Trådlöst till TVn, men alla på samma nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Om du inte har RJ45 kabel till TVn antar jag den har inbyggt trådlöst annars måste man fixa den biten.

Den här kanske funkar för dig, osäker på det bara är streaming du är ute efter ?

https://www.universalmediaserver.com/

Jag testade förut på en laptop, det var en samsung smart-TV som var ansluten med RJ45 kabel. Det funkade faktiskt. Annars kanske plex server är bättre ? Jag har inte någon bra koll på detta men jag vet att det ska gå att streama till TV apparater.

Media server är inte vad jag är ute efter, jag har en Synology för det. Jag vill bara streama t.ex netflix/prime/youtube via VPN. Som någon innan sa är det spegling av skärmen jag söker

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mjo men i den prisklassen kan man ju lika gärna köpa en lång kabel och dra den, hade hoppats på mjukvarulösning.. Verkar ju sjukt att man inte kan "casta" från en dator till TV?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en väldigt tur kanske det fungerar med Miracast, det stöds direkt i win så du behöver bara en mottagare.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/connect-your-wind...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Mjo men i den prisklassen kan man ju lika gärna köpa en lång kabel och dra den, hade hoppats på mjukvarulösning.. Verkar ju sjukt att man inte kan "casta" från en dator till TV?

Man kan casta från webbläsaren om man har en chromecast.

Och om tv:n har stöd för hdmi-cec kan du iaf styra play/paus med tv-kontrollen.

Hdmi-CEC funkar inte vid casting från webbläsaren
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Video över "spegla skrivbord" brukar mest lagga något kolosalt och ljud kommer inte hänga med. Det behövs något bättre.

Förslår Trådlös HDMI (WiGig) eller någon HDMI h264 encoder för IP/Ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Så om jag köper chromecast till varsin tv så borde ja kunna casta utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Steg för steg hur det fungerar:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.735350/dela-datorskarm-tvn

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sätt upp en lokal RTMP webserver på din dator och använd OBS för att captura ditt skrivbord/ljud och streama det till denna RTMP webserver, sedan kollar du på den via TVn's webbläsare (eller om den har inbyggd VLC eller liknande program)

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Precis.

Skrivet av Necrophor:

Ja, man kan också välja att bara casta en flik från Google Chrome.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jo, men om man kör casting på det bra sättet, dvs som startar en miniapp i chromecasten från tjänster med stöd är väl frågan var den tycker att den befinner sig? Jag har inte testat, men det låter ju som att det här går ut på att runda geoblockering e dyl. Man kan ju skicka skrivbordet o dyl också, men det får man räkna med att det ger sämre resultat.

Om man castar utan att skicka den lokala skärmen är det ju samma som att casta från appen i en telefon i grunden. Vissa tjänster kan dock ha stöd bara för det ena (har inte kollat nu, men iaf tidigare hade Prime Video bara stöd från appen och inte webben).

Permalänk
Medlem

@Rupenbritz Har du kollat på om det är möjligt att köra VPN i routern och ansluta dina TV apparater till den?

Själv har jag en Vilfo router där jag kan lägga upp grupper med eller utan VPN. Sedan välja vilka enheter som ska ansluta dit.
Borde finnas liknande lösningar på andra enheter, då Vilfo kostar en bra slant.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jo, men om man kör casting på det bra sättet, dvs som startar en miniapp i chromecasten från tjänster med stöd är väl frågan var den tycker att den befinner sig? Jag har inte testat, men det låter ju som att det här går ut på att runda geoblockering e dyl. Man kan ju skicka skrivbordet o dyl också, men det får man räkna med att det ger sämre resultat.

Om man castar utan att skicka den lokala skärmen är det ju samma som att casta från appen i en telefon i grunden. Vissa tjänster kan dock ha stöd bara för det ena (har inte kollat nu, men iaf tidigare hade Prime Video bara stöd från appen och inte webben).

Jag kör VPN på en Chromecast med Android TV och det funkar bra. Jag fick "sideloada" VPN-appen och typ Hulu, men Netflix, HBO och liknande som finns här också har ju samma app oavsett region. Det viktiga är att hitta rätt app så man inte tar den som är till telefoner för det är väldigt jobbigt att navigera ett touch-gränssnitt med en fjärrkontroll speciellt om man inte ser vart markören är liksom.

Chromecasten kostade inte många kronor så det var en billig och smidig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Förstår inte riktigt vad du menar med det första, men om du menar den nya chromecasten med installerade appar, så var väl frågan från TS hur man kan spela upp från dator på TV, inte att spela upp från appar i nya generationens chromecast.

Casta en flik med prime video funkar, men väljer du att casta hela skärmen funkar det inte att spela upp videon på tv:n (chromecasten).

Hdmi-CEC verkar dock inte att funka, så play/paus får man lösa på annat sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla om din tv har nån bluetooth koppling som kan kopplas mellan datorn och tvn, min Samsungtv har både det, och även tankat ner en steamapp (steam link) på tvn som kan användas med trådlöst.
Nya tvs borde ha den funktionen även om det i princip var en toppmodell 2020 eller 18 vilket det var. https://www.samsung.com/se/support/smart-view/ Kolla om din tv kanske har något liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rupenbritz:

Kolla om din Philips TV inte har inbyggd Chromecast, det har min och jag kör med den, funkar klockrent, kör den trådlöst över 5GH nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shugge:

Förstår inte riktigt vad du menar med det första, men om du menar den nya chromecasten med installerade appar, så var väl frågan från TS hur man kan spela upp från dator på TV, inte att spela upp från appar i nya generationens chromecast.

Casta en flik med prime video funkar, men väljer du att casta hela skärmen funkar det inte att spela upp videon på tv:n (chromecasten).

Hdmi-CEC verkar dock inte att funka, så play/paus får man lösa på annat sätt.

Skrivet av anon910:

Kolla om din Philips TV inte har inbyggd Chromecast, det har min och jag kör med den, funkar klockrent, kör den trådlöst över 5GH nätet.

Vanliga/gamla Chromecast fungerar inte för att casta saker som kräver VPN för att funka, inte heller den nya, men där kan man installera appar och köra en VPN på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vanliga/gamla Chromecast fungerar inte för att casta saker som kräver VPN för att funka, inte heller den nya, men där kan man installera appar och köra en VPN på den.

Jag tror att många tror att det är enheten man castar ifrån som spelar upp, men så är det inte, vilket var det jag menade. Den säger åt Chromecasten att spela upp det och agerar i princip fjärrkontroll. Detta undantaget om man castar hela skrivbordet/skärmen eller fliken i webbläsaren. Detta är dock ett processorintensivt alternativ som brukar ge sämre resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag tror att många tror att det är enheten man castar ifrån som spelar upp, men så är det inte, vilket var det jag menade. Den säger åt Chromecasten att spela upp det och agerar i princip fjärrkontroll. Detta undantaget om man castar hela skrivbordet/skärmen eller fliken i webbläsaren. Detta är dock ett processorintensivt alternativ som brukar ge sämre resultat.

Jo precis. Men du kommer aldrig att få en Chromecast att spela upp något som är geofencat om den inte ligger i eller bakom en vpn med tunnel till det landet. Det spelar ingen roll hur du kommer runt begränsningen på enheten du spelar upp, eller castar, från.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jo precis. Men du kommer aldrig att få en Chromecast att spela upp något som är geofencat om den inte ligger i eller bakom en vpn med tunnel till det landet. Det spelar ingen roll hur du kommer runt begränsningen på enheten du spelar upp, eller castar, från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tolkar det som att TS redan har VPN löst på datorn och vill kunna spela upp videon som spelas på dator på sin tv. Då ska det väl inte vara några problem att casta en chrome-flik till en chromecast.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shugge:

Jag tolkar det som att TS redan har VPN löst på datorn och vill kunna spela upp videon som spelas på dator på sin tv. Då ska det väl inte vara några problem att casta en chrome-flik till en chromecast.

Det kanske kan fungera, men problemet ligger ju i att datorn och Chromecasten inte kommer att vara på samma nät om datorn har VPN igång. Från "googles perspektiv" så är ju datorn i USA och Chromecasten i Sverige och casting funkar bara lokalt.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad man vill göra så kan en mini-dator vara ett alternativ. Förut fanns den där Intel Compute-stick och det finns andra uppdaterade varianter. Hur pass kompetent grafiken är vet jag inte men för x265 och HEVC behöver man en viss version av Intel HD graphics i CPUn. Sedan finns det nog ändå saker den inte kan spela upp men med quad-core cpu bör man kunna klara sig. Det finns även Android varianter men det kan hände att man blir begränsad där och beroende av appar etc. Har inte någon bra koll på hur det skulle fungera.

Det flesta system, appar etc är tänkta att man ska använda på ett visst sätt och inte göra en massa konstiga saker med för att man vill göra något som egentligen ogillas av företagen som levererar innehållet osv. Men det låter jag vara osagt för det är inte det tråden handlar om.