Permalänk

Kopparnätet läggs ner...

Hej på Er!
Min gamle far (90+) bor i norrländsk glesbygd där kopparnätet nu ska stängas ner. Har Telia fast telefoni samt bredband via adsl. Beträffande bredbandet så är kraven låga, lite surf, mail och skypesamtal. Tyvärr ingen fiber...
Har nu blivit erbjuden "hemtelefoni via mobilnätet" som innebär att hans fasta telefonnummer kommer att kopplas till en mobiltelefon (24-månaders bindningstid, någon DORO-mobil ingår), därtill Telias mobila bredband med 30Gb trafik per månad. Finns någon bra lösning för att få hans befintliga fasta telefoner att fortsätta fungera? Kan de kopplas via någon gsm-modul? Han kommer dels inte att höra telefonen om det bara är en mobil som ringer och dels inte hitta den när han behöver ringa. Dessutom är det tveksamt om han kommer kunna hantera mobiltelefonen.

Telia levererar inte heller någon 4g router, utan den ska han köpa själv och sedan stoppa i SIM-kortet för bredband. Några tips på 4G-router?

Inte lätt att vara gammal...

Permalänk
Medlem

Är han bara gammal eller även dement? Är det bara ålder så är det ju inte svårt att lära sig ringa på en ny telefon. Sätt ett snöre på den så vet han var den är?

Min 96-åriga mormor fick en iPhone när hon var 92. Lite svårt i början men nu delar hon foton med oss

Underskatta inte äldres förmåga! (Om det inte är demens inblandat)

Har även testat "hemtelefon" via mobil med var bara dyrt och fortfarande en ny telefon att lära sig. Kan ju inte köra den gamla. Funkade inte för min dementa farmor så var fast i 2 år med något som inte användes istället...

Kör vanlig mobil, lägg in widgets med snabbknappar till de han brukar ringa och lär ut hur man svarar. Mycket lättare än att lära sig doros telefon.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Tyvärr en kombination av ålder och demens. För mail och skype hjälper jag honom genom att fjärrstyra hans dator via teamviewer.
Om vi köper ett 4G-modem med telefonuttag och ett mobilabonnemang, skulle det då kunna fungera att lägga till en SIP-tjänst (IP-telefoni) och på det viset koppla in det i husets gamla telenät? Då kunde man exempelvis ha ett mobilabonnemang med tillräcklig surfpott samt ett IP-telefoni abonnemang med nummerportering så han till och med kan behålla sitt nuvarande nummer (vilket han absolut vill...).
Tips på hårdvara i så fall?

Permalänk
Inaktiv

Att kopparnätet försvinner är ju ingen direkt nyhet, så här hade man kunnat vara lite proaktiv men det är alltid lätt att vara efterklok. Jag har inom äldreomsorgen stött på vad som ser ut som en fast telefon, men har sim-kort i grunden och fungerar efter en första handpåläggning där man bara sätter in kortet. Då slipper man hållas med en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

@Slaskmapp: Alla bolag tillåter inte att du flyttar ett fast nummer till ett mobilabonnemang – de som så gör kallar det något i stil med hemtelefoni via mobilnätet. Telia är inte ensamma där, utan du kan också göra det hos exempelvis Telenor och behöver inte beställa någon Doro, du behöver inte köra det som egen tjänst då du kan lägga till hemnummer för 50 kr/mån på ett vanligt mobilabonnemang från Telenor. Abonnemanget får då två nummer. Hos Tre finns samma möjlighet för 69 kr/mån.

Vissa användare rapporterar att det går att köra ett vanligt abonnemang i routrarna med teleuttag, det går inte att köra någon SIP-tjänst i dem däremot. Hur bra det fungerar med hemnummer kan jag inte svara på, men gissar på att det bör fungera.

Quicknet samt Internetport säljer väl fortfarande ip-telefoni (de flesta har slutat) till privatpersoner annars. HT801 som de erbjuder kopplas med nätverkskabel till internet/router och med teleplugg (om du har mellanpropp fungerar de gamla telejacken) till telefonen. Bredband2 säljer visst också fortfarande (vet inte vilken box de kör).

Permalänk
Medlem

Om han inte hör högsta volym på doro's knappmobil lär han inte höra vad du säger heller, går att ställa upp sjukt högt.

Permalänk
Medlem

En kompis har just provat en sån här manick som kan få en gammal bakelittelefon att snacka med en mobil via Bluetooth:

https://myxlink.com/bthd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Tyvärr en kombination av ålder och demens. För mail och skype hjälper jag honom genom att fjärrstyra hans dator via teamviewer.
Om vi köper ett 4G-modem med telefonuttag och ett mobilabonnemang, skulle det då kunna fungera att lägga till en SIP-tjänst (IP-telefoni) och på det viset koppla in det i husets gamla telenät? Då kunde man exempelvis ha ett mobilabonnemang med tillräcklig surfpott samt ett IP-telefoni abonnemang med nummerportering så han till och med kan behålla sitt nuvarande nummer (vilket han absolut vill...).
Tips på hårdvara i så fall?

Ja, så kan du göra. Min far använde IP-telefoni med sitt gamla nummer han hade till sin fasta telefon ca 10 år innan han gick över helt till att använda mobiltelefon.
Se bara till att skaffa en ordentlig, pålitlig 4G-router (kanske en som är gjort för professionallt bruk?) och inte en som bryter ihop pga av buggar eller överhettning osv.
Teliaabonemanget kanske du kan skippa helt och använda Halebop istället?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Slaskmapp: Alla bolag tillåter inte att du flyttar ett fast nummer till ett mobilabonnemang – de som så gör kallar det något i stil med hemtelefoni via mobilnätet. Telia är inte ensamma där, utan du kan också göra det hos exempelvis Telenor och behöver inte beställa någon Doro, du behöver inte köra det som egen tjänst då du kan lägga till hemnummer för 50 kr/mån på ett vanligt mobilabonnemang från Telenor. Abonnemanget får då två nummer. Hos Tre finns samma möjlighet för 69 kr/mån.

Vissa användare rapporterar att det går att köra ett vanligt abonnemang i routrarna med teleuttag, det går inte att köra någon SIP-tjänst i dem däremot. Hur bra det fungerar med hemnummer kan jag inte svara på, men gissar på att det bör fungera.

Quicknet samt Internetport säljer väl fortfarande ip-telefoni (de flesta har slutat) till privatpersoner annars. HT801 som de erbjuder kopplas med nätverkskabel till internet/router och med teleplugg (om du har mellanpropp fungerar de gamla telejacken) till telefonen. Bredband2 säljer visst också fortfarande (vet inte vilken box de kör).

Har letat runt lite själv och hittat just detta att vissa skriver att 4G-router med telefonuttag funkar med vanligt mobil-abonnemang, dock oklart hur säker man kan vara på att det verkligen fungerar. Ska kika på möjligheten att lägga till hemnummer på ett vanligt mobilabonnemang, dock blir hans befintliga telefoner då "döda" vilket är vad jag skulle föredra att de inte blir. Det finns några företag kvar som erbjuder IP-telefoni, hittade exempelvis denna https://www.gotanet.se/privat/telefoni/telefoni/ , kanske ett alternativ.

Skrivet av blackcoffee:

En kompis har just provat en sån här manick som kan få en gammal bakelittelefon att snacka med en mobil via Bluetooth:

https://myxlink.com/bthd

Hmmm, intressant. Fast då tolkar jag det som att det är just EN bakelit-telefon som kopplas upp, inte hushållets alla telefoner (3st i detta fall).

Skrivet av DrSwizz:

Ja, så kan du göra. Min far använde IP-telefoni med sitt gamla nummer han hade till sin fasta telefon ca 10 år innan han gick över helt till att använda mobiltelefon.
Se bara till att skaffa en ordentlig, pålitlig 4G-router (kanske en som är gjort för professionallt bruk?) och inte en som bryter ihop pga av buggar eller överhettning osv.
Teliaabonemanget kanske du kan skippa helt och använda Halebop istället?

IP-telefoni verkar vara vägen att gå för att hans nuvarande telefoner ska fortsätta fungera. Att köpa en riktigt bra 4G-router tror jag också på, något tips vilken i så fall? Har tittat hos kjell.com och de har dels vanliga konsumentroutrar (4G) och sedan vad som verkar vara mer professionella sådana från Teltonika. Dessa kan även utrustas med extra antenn (skulle kunna vara värdefullt med tanke på perifert läge på huset han bor i).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Har letat runt lite själv och hittat just detta att vissa skriver att 4G-router med telefonuttag funkar med vanligt mobil-abonnemang, dock oklart hur säker man kan vara på att det verkligen fungerar. Ska kika på möjligheten att lägga till hemnummer på ett vanligt mobilabonnemang, dock blir hans befintliga telefoner då "döda" vilket är vad jag skulle föredra att de inte blir. Det finns några företag kvar som erbjuder IP-telefoni, hittade exempelvis denna https://www.gotanet.se/privat/telefoni/telefoni/ , kanske ett alternativ.

Så länge de har en separat box (och säljer tjänsten fristående) så är det ett alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett problem med att koppla in gamla analoga telefoner är att de strömförsörjs via telenätet och det orkar inte de moderna adaptrarna med men har man modernare kablade telefoner med egen nätdel så överför de bara signalen via telenätet.
Att koppla in flera äldre telefoner till en adapter brukar alltså inte fungera, är det en mekanisk telefon är det inte ens säkert att adaptern orkar driva en enda telefon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här borde rimligen gå att lösa med en ATA-box. Kolla med Telia om det fungerar med deras mobila bredband.
ATA-boxen ansluts till den inkommande (digitala) anslutningen och sedan ansluts den analoga telefonen till samma box. Boxen översätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Hmmm, intressant. Fast då tolkar jag det som att det är just EN bakelit-telefon som kopplas upp, inte hushållets alla telefoner (3st i detta fall).

Andra frågan i FAQ:s på siten:

Citat:

Can I use all my home telephones?
You can use all the telephones connected to the XLink. Plug one telephone into the XLink or plug multiple telephones into it. The XLink can also be connected to your home telephone wiring to connect all the telephones in your home to your cell phone.

Min erfarenhet säger mig att många hem i Sverige ibland är lite lustigt kopplade av glada amatörer så det är väl inte säkert att precis ALLA fall funkar. Tydligen är supporten vettig hos den där firman, och de fattar vad som skiljer svenska telefoner från andra länders. Men jag har inte provat själv, här litar jag på kompisens beröm av firman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

IP-telefoni verkar vara vägen att gå för att hans nuvarande telefoner ska fortsätta fungera. Att köpa en riktigt bra 4G-router tror jag också på, något tips vilken i så fall? Har tittat hos kjell.com och de har dels vanliga konsumentroutrar (4G) och sedan vad som verkar vara mer professionella sådana från Teltonika. Dessa kan även utrustas med extra antenn (skulle kunna vara värdefullt med tanke på perifert läge på huset han bor i).

Nä, tyvärr, jag har har bara använt konsumentroutrar, varav en fungerade hyfsat i några år tills en bugg gjorde att wifi slutade fungera och en usel TP-link-router som började krasha efter 2-3 månaders användning.

Permalänk
Medlem

@Petterk vad dyrt det var att peka sitt fasta nummer till ett mobilnummer.

Eller är det ett abonnemang ?

Tycker en "pekare" eller omkoppling i nätet inte borde kosta mer än 20-30kr månaden extra eftersom det du gör är att peka ett fast nummer till ett mobilnummer. Du måste ändå ha abonnemang för att kunna t.ex. ringa med analoga telefoner via en lämplig 4G router som har uttag för analoga telefoner.

Med den kostnaden du angav blir det nästan billigare att skaffa ett 99kr mobilabonnemang och sedan ett VoIP konto hos Quicknet. Då får man två nummer till samma 4G router genom att man lägger in SIP kontot i 4G router som har stöd för detta. Sedan finns det ju en del tekniska grejer som kanske bli tokiga men det går nog att få det att fungera.

Jag hade dock föredragit om staten och PTS tvingat igenom detta med en universal pekartjänst, det hade löst problemet för många speciellt äldre som vill ha kvar sitt analoga inarbetade nummer. Numera är nästan allt digitalt vad gäller telefoni och mobiltelefoni, det är bara det analoga telenätet som är analogt.

När man ringer så går ju samtalen över 4G vilket i stort sett är VoIP idag, och när GSM, 2G och 3G är borta så kommer allt gå över 4G eller 5G

Permalänk

Telefonin blir nu telias "hemtelefon via mobilnätet" trots allt, får helt enkelt se om det fungerar för pappa.
Beträffande bredband via 4G...
Någon som har denna 4G-router https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout... ? Tänkte kombinera den med https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/acce... .
Om dessa lirar bra ihop borde det kunna ge WIFI som täcker ett större hus...
Har läst att TP-link MR600 verkar vara bra, hur står sig ovan nämnda router i förhållande till den?

Permalänk
Medlem

@Slaskmapp ska skaffa samma och hjälpa en person som behöver ha telefon eftersom telenätet kommer stängas av och nu måste man göra något åt det, dock är Telias lösning typ grymt otydlig i vad som gäller.

Telenor hade en mycket enklare sida att förstå men hos Telia lyckas jag inte hitta den information jag behöver.

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/hemtelefoni-via...

Kan någon hjälpa till med detta tro att hitta på Telias alltid så röriga hemsida.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

@Slaskmapp ska skaffa samma och hjälpa en person som behöver ha telefon eftersom telenätet kommer stängas av och nu måste man göra något åt det, dock är Telias lösning typ grymt otydlig i vad som gäller.

Telenor hade en mycket enklare sida att förstå men hos Telia lyckas jag inte hitta den information jag behöver.

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/hemtelefoni-via...

Kan någon hjälpa till med detta tro att hitta på Telias alltid så röriga hemsida.

Datumen när koppar avvecklas vart finns via 2 länkar (en för 2022 och en för 2023) på https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat
De har väl inte planerat avvecklingen längre än så så finn man inte listad där får man återkomma senare för att få exakt datum.
De meddelar om det personligen också typ ett halvår innan det ska kopplas ner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

@Petterk vad dyrt det var att peka sitt fasta nummer till ett mobilnummer.

Eller är det ett abonnemang ?

Tycker en "pekare" eller omkoppling i nätet inte borde kosta mer än 20-30kr månaden extra eftersom det du gör är att peka ett fast nummer till ett mobilnummer. Du måste ändå ha abonnemang för att kunna t.ex. ringa med analoga telefoner via en lämplig 4G router som har uttag för analoga telefoner.

Med den kostnaden du angav blir det nästan billigare att skaffa ett 99kr mobilabonnemang och sedan ett VoIP konto hos Quicknet. Då får man två nummer till samma 4G router genom att man lägger in SIP kontot i 4G router som har stöd för detta. Sedan finns det ju en del tekniska grejer som kanske bli tokiga men det går nog att få det att fungera.

Jag hade dock föredragit om staten och PTS tvingat igenom detta med en universal pekartjänst, det hade löst problemet för många speciellt äldre som vill ha kvar sitt analoga inarbetade nummer. Numera är nästan allt digitalt vad gäller telefoni och mobiltelefoni, det är bara det analoga telenätet som är analogt.

När man ringer så går ju samtalen över 4G vilket i stort sett är VoIP idag, och när GSM, 2G och 3G är borta så kommer allt gå över 4G eller 5G

Man kan lära sig ett nytt nummer också, precis som man kan lära sig en ny adress när man flyttar. Eller bara lära sig trycka på Ulf istället för en serie siffror som kopplar till Ulf. Ibland blir det lite för mycket tå-tassande runt och pengar brända på problem som bara bottnar i människors lathet och ovilja till förändring. Jag kan fortfarande mitt UIN utantill men kommer inte för den skull förvänta mig att någon håller igång ICQ åt mig när jag blir gammal.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

@Aphex ingen fara det är inte jag som ska flytta över, utan en äldre person i området som jag hjälper med det här problemet. Självklart vill hon ha kvar sitt fasta nummer eftersom hon är över 90år plus att hon ser så dåligt att hon inte kan använda mobiltelefon. Endast stora knappar på en fast telefon funkar, plus hon ser bara siffror som har typ font 32 i storlek på papper.

@mrqaffe tack, tittade i listan och det är nog lugnt ett bra tag till. Då har jag gott om tid på mig och hon får tid på sig att köra in sig med det nya systemet. Bättre att hon flyttar över snart och inte väntar till det att dom stänger av det fasta nätet för då blir det säkert bara panik av allt vilket inte är bra.

Sedan vet man ju inte, hon kanske inte lever så länge. Men jag utgår bara från vad som gäller här och nu, den dagen den sorgen för andra. Jag ska bara hjälpa till att fixa den här tekniska lösningen till henna eftersom hon inte kan det själv.