Fråga kring köp av Macbook Pro på Media Markt (potentiellt för lågt pris)
Hej!
Är nyfiken på vad ni tror om nedan köp?
Jag sprang på det här erbjudande hos Media Markt i morse:

Har nyligen bytt från Android till iPhone och är mycket nöjd. Hade därför också tänkt köpa en macbook pro ett bra tag men inte hittat någon riktigt bra deal. Vill inte lägga mer än 25k och samtidigt ha minst 1TB disk och 16 RAM.. Med tanke på väl tilltaget med RAM och SSD så beställde jag den här utan att tänka så mycket och det gick utan problem, fick bekräftelse och kvitto och det står att "leverans är påbörjad".
När jag visade mitt fynd för kollegan så sa han direkt att det måste vara felaktigt pris på annonsen och att det kommer att annulleras. Kollade lite närmare på vad exakt samma komponenter kostar i Apple Store och då närmar vi oss 37 000. Uppgraderingen 16>32GB kostar 5 000;- och lagringen från 512>2TB kostar 7 500;-, så det kanske är orimligt lågt.
Någon timme senare togs bilderna i annonsen bort och det går inte längre att välja den konfigurationen i listan. Kommer den att dyka upp eller är det pengarna tillbaka och finns i sjön som väntar? De kanske hade just en sån här konfig byggd som skulle bort pga onödig mängd ram/lagring? Vad tror ni?
Ha det!
Enligt konsumentverket:
Fel pris i webbutik
Om du har köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.
Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset.
Om du och företaget inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.