Övervakningskamera utomhus för idiot!

Permalänk

Övervakningskamera utomhus för idiot!

Jag är helt okunnig, men behöver ett system som bygger på 4-5 kameror för att täcka in en gård på ca 10.000kvm.
Jag har två bostadshus, med två olika Wi-Fi-system, och behöver först och främst via mobilen, kunna se om någon befinner sig vid det andra huset på gården. Men vill även kunna se om bilar kör in på gården när jag är på annnan ort.

Spontant behöver jag inte kunna spela in, men det kanske man vill när man tänker igenom det lite mera.

Vill man spela in händelser kanske det bör vara rörelsetriggat? Men gärna så det kräver mer än en fågel eller räv som triggar kameran.

Vill man inte spela in tänker jag att det räcker med att kamerorna går igång när jag vill titta i dom.

Har ingen homeassistant eller liknade, men använder smart things till vissa andra saker i det huset jag bor i. Vill helst inte behöva något dyrt abonnemang.
Husen står ca 50-60m ifrån varandra, och de kamerorna som kommer befinna sig längst ifrån varandra kommer vara ca 70-80m ifrån varandra, med två hus mellan sig.(kanske helt irrelevant information).

Hur ska man tänka? Batteridrivna? Hur länge räcker batterierna? Laddas med solceller?

All input och alla tips mottages gladeligen. Lär mig gärna grunderna. Jag läser på samtidigt, men inser att det lite av en djungel, som vanligt.

Permalänk
Medlem

Sätt upp attrapper som "hjältarna" kan klättra upp och spraya över (som man sett i en del övervakningsklipp). De riktiga kamerorna ska sitta dolt och ändå fånga allt på film.

I övrigt får proffsen uttala sig om detaljer av bygget...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Jag kör ett antal Eufy kameror på tomten. Finns både batteridrivna och trådanslutna av olika modeller. Bra mjukvara med lokal lagring utan krav på abonnemang. Kör tre batteridrivna varav två körs med solceller för underhållsladdning. De batteridrivna kräver en HomeBase som tar hand om lagringen och uppkopplingen mot nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Jag är helt okunnig, men behöver ett system som bygger på 4-5 kameror för att täcka in en gård på ca 10.000kvm.
Jag har två bostadshus, med två olika Wi-Fi-system, och behöver först och främst via mobilen, kunna se om någon befinner sig vid det andra huset på gården. Men vill även kunna se om bilar kör in på gården när jag är på annnan ort.

Spontant behöver jag inte kunna spela in, men det kanske man vill när man tänker igenom det lite mera.

Vill man spela in händelser kanske det bör vara rörelsetriggat? Men gärna så det kräver mer än en fågel eller räv som triggar kameran.

Vill man inte spela in tänker jag att det räcker med att kamerorna går igång när jag vill titta i dom.

Har ingen homeassistant eller liknade, men använder smart things till vissa andra saker i det huset jag bor i. Vill helst inte behöva något dyrt abonnemang.
Husen står ca 50-60m ifrån varandra, och de kamerorna som kommer befinna sig längst ifrån varandra kommer vara ca 70-80m ifrån varandra, med två hus mellan sig.(kanske helt irrelevant information).

Hur ska man tänka? Batteridrivna? Hur länge räcker batterierna? Laddas med solceller?

All input och alla tips mottages gladeligen. Lär mig gärna grunderna. Jag läser på samtidigt, men inser att det lite av en djungel, som vanligt.

Köp ett imou paket med nvr och 4-8 kameror, du får med funktioner för att känna av person,ansikte bil/fordon osv utan abonemang, Ruskigt bra kvalite/krona och lätt att hantera, du kan även sätta minneskort i kameran så du har inspelning på två ställen. Du kan integera det med larm och smarthus osv.
Köp direkt från dahua på aliexpress så spar du rätt mycket (drygt halva kostnaden sist jag kollade) är det ställen du har högre krav tex vill kunna zomma in mycket och ha i färg även på natten, då köper du till en dahua kamera dahua äger imou och är helt kompatibelt, (jag blandar själv 15 talet av dessa)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.