Måste man ha vattenkylning för 13700?

Permalänk

Måste man ha vattenkylning för 13700?

Har kört Mac ett tag, då M1-chippet är väldigt optimerat för videoredigering (Davinci Resolve), men nu sitter jag och tittar på att bygga en ny PC. Kommer att köra på antingen en i5 13600 eller i7 13700, har inga planer på att överklocka. Till det kommer jag beställa ett GTX 3080 eller 3090, beroende på hur priserna ser ut kring Black Friday. Vill helst komma under 30K, och inte då inte betala mer än 10k för grafikkortet.

Moderkort:
MSI Pro Z690-A WIFI DDR4 (tror jag)

Chassi:
Antingen ett Fractal Design Meshify C Dark TG eller ett Corsair 4000D Airflow Svart

Men då är frågan, med nån av mina valda chassin, måste jag ha vattenkylning eller räcker det med tex ett be quiet! Pure Rock 2 och ev bättre fläktar i chassit? Har byggt datorer tidigare, men då var det aldrig aktuellt med vattenkylning, men med dem nya Intel-processorerna så vet jag inte riktigt vad som krävs. Kan också tillägga att mitt kontor är i en källare där det inte blir speciellt varmt, inte ens på sommaren.

Permalänk

Skulle nog säga de värsta luftkylningarna såsom Noctua DH15 eller Be Quiet! Pure Rock 2 funkar acceptabelt om man inte tänkt köra typ stresstester och så eller inte tänkt överklocka. Satt själv och funderade på samma fråga när jag skulle beställa ny kylning till 13700K men kom till slutsatsen att Arctic Cooling Freezer II är såpass prisvärt från prestandra/pris att det var inte långt hopp i pris och typ 5C bättre kyler det så är egentligen därför jag valde gå vatten denna gång för det kändes värt det prismässigt. 13700K i standardläge drar ju ungefär i trakterna om 12900K som visserligen också gick varm med luftkylare men "funkar", det är ungefär i den övre gränsen som de bättre luftkylarna är speccade för att hantera. En sak man också kan testa är att se hur mycket det går att undervolta vid default frekvenser och överlag se till att moderkortet ger rätt spänning för vissa kommer ju med standard påslaget någon egen överklocknings/spänningsmatningssystem och finns vissa som ger t.o.m. över standard i default läge.

Som tips kan jag även rekommendera ifall du skulle få problem med tempen att med 12:e och 13:e generationen så lider ju Intels fastsättningsmekanism av att trycket på processorn blir väldigt ojämt vilket kan på vissa moderkort/processorer leda till typ temperatur ökning om 5-10C t.o.m. jämfört med att köra en custom fastsättningsram (finns t.ex. Thermalright eller Thermal Grizzly contact frame och även andra diverse alternativ på amazon och liknande). Men det varierar som sagt, folk kan se mellan 1 - 10C skillnader men jag valde för säkerhetsskull att beställa en sån så man eliminerar åtminstone en sak som kan ge aningen högre temperatur än beräknat då den är ju inte särskilt dyr, beställde själv Thermalrights dito från amazon på basen av denna video: https://www.youtube.com/watch?v=iYU1OskbY-Q

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle nog säga de värsta luftkylningarna såsom Noctua DH15 eller Be Quiet! Pure Rock 2 funkar acceptabelt om man inte tänkt köra typ stresstester och så eller inte tänkt överklocka. Satt själv och funderade på samma fråga när jag skulle beställa ny kylning till 13700K men kom till slutsatsen att Arctic Cooling Freezer II är såpass prisvärt från prestandra/pris att det var inte långt hopp i pris och typ 5C bättre kyler det så är egentligen därför jag valde gå vatten denna gång för det kändes värt det prismässigt. 13700K i standardläge drar ju ungefär i trakterna om 12900K som visserligen också gick varm med luftkylare men "funkar", det är ungefär i den övre gränsen som de bättre luftkylarna är speccade för att hantera. En sak man också kan testa är att se hur mycket det går att undervolta vid default frekvenser och överlag se till att moderkortet ger rätt spänning för vissa kommer ju med standard påslaget någon egen överklocknings/spänningsmatningssystem och finns vissa som ger t.o.m. över standard i default läge.

Som tips kan jag även rekommendera ifall du skulle få problem med tempen att med 12:e och 13:e generationen så lider ju Intels fastsättningsmekanism av att trycket på processorn blir väldigt ojämt vilket kan på vissa moderkort/processorer leda till typ temperatur ökning om 5-10C t.o.m. jämfört med att köra en custom fastsättningsram (finns t.ex. Thermalright eller Thermal Grizzly contact frame och även andra diverse alternativ på amazon och liknande). Men det varierar som sagt, folk kan se mellan 1 - 10C skillnader men jag valde för säkerhetsskull att beställa en sån så man eliminerar åtminstone en sak som kan ge aningen högre temperatur än beräknat då den är ju inte särskilt dyr, beställde själv Thermalrights dito från amazon på basen av denna video: https://www.youtube.com/watch?v=iYU1OskbY-Q

Tack, ska kolla på det där. Rent allmänt, är det svårt/bökigt med vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Tack, ska kolla på det där. Rent allmänt, är det svårt/bökigt med vattenkylning?

Inte svårare än att köra luft (om vi undantar custom vattenkylning). Priset på en bra luftkylare ligger i nivå med en medelmåttig vattenkylningslösning. Jag skulle köra med luftkylning med en Noctua eller BeQuiet-kylare men det är mest för att jag är (fortfarande) lite misstänksam mot vattenkylningslösningar och jag sitter bredvid min burk och är ganska ljudkänslig så vill inte ha en pump som surrar hela tiden.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Tack, ska kolla på det där. Rent allmänt, är det svårt/bökigt med vattenkylning?

Jag bytte precis från vattenkylning till Noctua NH-D15S. Sjuk skillnad i ljudnivå. Kommer inte köra vatten igen om jag inte måste.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Denna gamla gamers nexus länk får mig att gå på NH-DH15. Set it and forget it.

https://www.youtube.com/watch?v=7VzXHUTqE7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle nog säga de värsta luftkylningarna såsom Noctua DH15 eller Be Quiet! Pure Rock 2 funkar acceptabelt om man inte tänkt köra typ stresstester och så eller inte tänkt överklocka.

Tror du menar Dark Rock 4 eller pro och inte Pure rock 2

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Tror du menar Dark Rock 4 eller pro och inte Pure rock 2

Troligtvis, har ingen koll på Dark Rock, borde ha skrivit värsting Be Quiet kylaren eller liknande.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Tack för svaren, tror det blir luftkylning alla fall. Burken kommer stå nere i relativt, läs kallt på vintern, svalt kontor även på sommaren så hoppas det kommer bidra till att det kommer fungera med luftkylning.

Permalänk
Medlem

Fick min dator med 13700K och Noctua NH-U12A levererad i förra veckan(byggd av inet). Vi syntetiska tester tar det ca 1 min innan CPU-Z indikerar critical temperatur = 100grader. Vid spelande 1440p (endast testat ett par spel) så hamnar maxtemp på 84 grader.

Trodde inte att den skulle gå så varm så fort.

Permalänk
Skrivet av m4gnuz:

Fick min dator med 13700K och Noctua NH-U12A levererad i förra veckan(byggd av inet). Vi syntetiska tester tar det ca 1 min innan CPU-Z indikerar critical temperatur = 100grader. Vid spelande 1440p (endast testat ett par spel) så hamnar maxtemp på 84 grader.

Trodde inte att den skulle gå så varm så fort.

Vilket chassi har du? Det blev vattenkylning för mig, efter rekommendationer från Inet, men jag kommer montera den själv då det skulle ta sån tid för Inet att bygga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnuz:

Fick min dator med 13700K och Noctua NH-U12A levererad i förra veckan(byggd av inet). Vi syntetiska tester tar det ca 1 min innan CPU-Z indikerar critical temperatur = 100grader. Vid spelande 1440p (endast testat ett par spel) så hamnar maxtemp på 84 grader.

Trodde inte att den skulle gå så varm så fort.

Average temp är väl mer intressant dock, vad ligger den på efter ett tags spelande?
Min 9700k med en 280 aio har ju högsta tempen vart 68-70c men average ligger sällan över 58c vid spelande
Har aio'n i taket så blir ju lite heatsoak från gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Vilket chassi har du? Det blev vattenkylning för mig, efter rekommendationer från Inet, men jag kommer montera den själv då det skulle ta sån tid för Inet att bygga den.

De rekommenderade vatten även till mig men fick efter om och men inte plats i lådan. Har en fix idé om att chassit ska vara litet vilket jag får äta upp nu fick bli ett Phanteks Eclipse P200A Performance. Använder den primärt till spelande så kanske skulle valt en annan processor. Grafikkort,MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC som grafikkort.

Skrivet av Krilon:

Average temp är väl mer intressant dock, vad ligger den på efter ett tags spelande?
Min 9700k med en 280 aio har ju högsta tempen vart 68-70c men average ligger sällan över 58c vid spelande
Har aio'n i taket så blir ju lite heatsoak från gpu

Kommer inte ihåg. Ska kolla ikväll.

Permalänk
Skrivet av m4gnuz:

Fick min dator med 13700K och Noctua NH-U12A levererad i förra veckan(byggd av inet). Vi syntetiska tester tar det ca 1 min innan CPU-Z indikerar critical temperatur = 100grader. Vid spelande 1440p (endast testat ett par spel) så hamnar maxtemp på 84 grader.

Trodde inte att den skulle gå så varm så fort.

Har du kollat vad din moderkort ger för spänning till kärnorna vid last då, tycks va lite vilda västern numera va moderkorten kör som standard och kanske mera så om man använder Z690 moderkort som fick officiell Raptor Lake stöd i senaste BIOS uppdatering osv. Känns som man inte tagit tillräckligt i beakt dess värmeutveckling när Z690 moderkortens "auto" spänningsläge har justerats (tvivlar på att ASRock som jag kör med har alls haft i åtanke detta med sina Z690 moderkort utan kanske lever kvar i nivåer som är mera anpassat för Alder Lake, 13700K kan väl ungefär jämföras med 12900K i rundra drag som folk också hade lite problem med värmen)

T.ex. min ASRock Z690 Extreme matar som standard upp till 1.462v åt alla kärnor vilken nog ingen 13700K kommer kräva om du bara tänkt köra standard frekvenser (min är stabil i 5.6-5.7GHz med den spänningsnivån). Det krävs typ ett bra presterande 360 - 420 mm AIO minimi att hålla temperaturerna i styr med sån spänning... Kan tänka mig med bra luftkylare är väl ~1.4v eller så max (beroende på luftflöde, värmespridaren m.m.)

EDIT: en annan sak jag också är lite tveksam över är valet av "max strömförbrukningsvärden", hade man haft en 13900K skulle jag säkert manuellt ha fått justera gränserna för att ens få maximal prestanda som var tänkt utav processorn.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Jag bytte precis från vattenkylning till Noctua NH-D15S. Sjuk skillnad i ljudnivå. Kommer inte köra vatten igen om jag inte måste.

Jag körde corsair AIO vattenkylning för 10 år sedan, bytte till Noctua D15 och det blev inte varmare vid stresstester heller.

Samma D15 sitter på min i9 9900KS som går i 5.2gHz övercklockad.
Poängsättningen i ASUS moderkort är samma som min nya Corsair iCUE H150i Elite, som följde med ett uppgraderingspaket med 13900KF.

Oavsett vattenkylning eller bra luft är inte problemet där.
Problemet är att föra över värmen från CPU/IHS till kylblocket (och i vissa fall från chippet till Ihs, men det är nog överkurs här).

Monterade h150i som den kom med original fabriksmonterad kylpasta och stresstestade 95-98 grader.
Efter planslipning av IHS(CPU) och montering med thermal grizzly conductonaut sjönk tempen med ca 10 grader, framförallt blev det jämnare mellan kärnorna.
Har en thermal grizzly contact frame som ska monteras efter planslipning med cobtact framen, gissar dock att det är så bra nu att det inte blir ngn större skillnad.

Är dessutom övertygad att det hade blivit ungefär samma temps med D15.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Inte svårare än att köra luft (om vi undantar custom vattenkylning). Priset på en bra luftkylare ligger i nivå med en medelmåttig vattenkylningslösning. Jag skulle köra med luftkylning med en Noctua eller BeQuiet-kylare men det är mest för att jag är (fortfarande) lite misstänksam mot vattenkylningslösningar och jag sitter bredvid min burk och är ganska ljudkänslig så vill inte ha en pump som surrar hela tiden.

Låter vattenpumparna verkligen mer än fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Låter vattenpumparna verkligen mer än fläktarna?

Nu har jag visserligen custom vattenkylning, men för min del låter de som att datorn är idle även vid spelade, hör inte pumpen alls. Vid stresstest är de fläktarna som hördes, inte pumpen vad jag kommer ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Låter vattenpumparna verkligen mer än fläktarna?

Pumpen på min Kraken X63 låter iaf inte mer än fläktarna, enda gången jag ska höra den får jag ta av lurarna och mer eller mindre stanna fläktarna på aio och chassi. Men finns säkert de som är känsligare för vissa ljud med.

Permalänk

Har inte hört något ljud från pumpen på min Arctic Freezer II 360, första gången jag testat vatten själv. Fläktarna (radiator + lådfläktar) snurrar ca 1000~1100 rpm nånting vid idle så är väldigt tyst då men inte märkt något oljud, brukar inte va särskilt tålig mot icke konstant ljud själv. Fläktljud är jag ganska tålig mot som är konstant men olika oljud såsom coil whine, hårddiskar som gör frekventa mekaniska ljud då och då, fläktar som börjar ha slitna lager osv reagerar jag lätt på så skulle nog ha reagerat redan på pump ljudet om jag hade märkt det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Är dyrare vattenlösningar tystare? Eller kanske tvärtom? De låter mer för att de jobbar mer effektivt?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz