Permalänk
Medlem

Hyra/streama innehåll i 4k?

Klickade precis hem första 4K-tvn. Det var dags för den 16 år gamla hyundaien att få vila.

Nu vill man ju testa lite video av "riktigt bra kvalitet".

Vet att på youtube finns en del i 4k, netflix har stöd för 4k och HDR men verkar inte vara supermycket innehåll där heller.

Det leder oss till min fråga. Finns det någon tjänst som hyr ut film (streaming) som erbjuder 4k/HDR etc? Det mesta jag kollar på kommer förmodligen skalas upp från 1080p, men det är ju trevligt att "splurgea" ibland.

Jag har en xbox one s, chromecast och det finns väl lite appar i samsung tvn med. Går alltid att koppla in laptopen med.

Blueray hade varit ett alternativ, men finns väl inga videouthyrningsbutiker längre, haha? Jag tror inte vi har någon i min stad iaf...

Hur kollar ni på 4K?

Permalänk
Medlem

Apple har väl en del. De kör riktig hör bitrate jämfört med andra streamingleverantörer har jag för mig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd

Disney+ har ganska bra kvalitet på mycket. Prime Video också. Annars är det mycket Netflix. Köpte ett par billiga filmer på BR bara för att testa och de funkade och såg bra ut, men inte direkt natt-och-dag skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får ju tyvärr medge att ett av de bättre alternativ för hyfsad kvalitet i 4k faktiskt är Apple TV.
I övrigt är det helt ok på de flesta streamingtjänster när man kör 4k HDR, men det går ju inte riktigt att jämföra med källor som har lägre kompression.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Klickade precis hem första 4K-tvn. Det var dags för den 16 år gamla hyundaien att få vila.

Vet att på youtube finns en del i 4k, netflix har stöd för 4k och HDR men verkar inte vara supermycket innehåll där heller.

Det leder oss till min fråga. Finns det någon tjänst som hyr ut film (streaming) som erbjuder 4k/HDR etc? Det mesta jag kollar på kommer förmodligen skalas upp från 1080p, men det är ju trevligt att "splurgea" ibland.

Jag har en xbox one s, chromecast och det finns väl lite appar i samsung tvn med. Går alltid att koppla in laptopen med.

Blueray hade varit ett alternativ, men finns väl inga videouthyrningsbutiker längre, haha? Jag tror inte vi har någon i min stad iaf...

Hur kollar ni på 4K?

Itunes, via apple-tv är riktigt smidigt att hyra/köpa i 4K.
Använder den i princip varje helg.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Itunes, via apple-tv är riktigt smidigt att hyra/köpa i 4K.
Använder den i princip varje helg.

+1. Vad jag hittat så kör:
Apple upp till 30 mbps
Disney+ upp till 20 mbps
Netflix 4K upp till 15 mbps

Och det stämmer rätt bra med min upplevelse av 4K kvalitén för respektive tjänst, var riktigt imponerad av iTunes versionen av Sagan om Ringen jämfört med från 4K UHD disk, den streamade duger för egen del.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag får ju tyvärr medge att ett av de bättre alternativ för hyfsad kvalitet i 4k faktiskt är Apple TV.

Varför tyvärr? Tycker tjänsten är bra, primärt video-butiken (hyr/köp) som man inte behöver ha AppleTV+ abonnemang för att använda.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1. Vad jag hittat så kör:
Apple upp till 30 mbps
Disney+ upp till 20 mbps
Netflix 4K upp till 15 mbps

Och det stämmer rätt bra med min upplevelse av 4K kvalitén för respektive tjänst, var riktigt imponerad av iTunes versionen av Sagan om Ringen jämfört med från 4K UHD disk, den streamade duger för egen del.

Ok, stämmer rätt bra med upplevelsen.
Skulle vara intressant att se vad Prime har för bitrate. Upplever den också som bra mycket bättre än Netflix.

Jag har sagan om ringen extended via Itunes, den är guld.
Väntar på bra pris för Hobbit extended nu bara

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Disney+ har ganska bra kvalitet på mycket. Prime Video också. Annars är det mycket Netflix. Köpte ett par billiga filmer på BR bara för att testa och de funkade och såg bra ut, men inte direkt natt-och-dag skillnad.

BR?

Edit: Ah, blu-ray... Jag trodde du pratade om en butik där du köpte filmer och fick inte ihop det.

Permalänk
Medlem

Apple tv låter ju lovande, men har ingen sån enhet...

Har en macbook liggande, lite äldre, hade ju kunnat testa på den...

...för det går väl inte att komma åt apple tv innehåll på andra enheter som chromecast, xbox eller samsung tv/tizen?

Permalänk
Sötast

Finns tyvärr, vad jag vet inga lagliga alternativ till att se filmen som den är skapad om det kommer till Streaming.

Om du vill ha 4K i den kvaliteten så finns det två val. Köpa blu-ray eller olagligt ladda ner motsvarigheten.

Enormt tråkig attityd jämtemot kund, men det är väl piraternas fel.....?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför tyvärr? Tycker tjänsten är bra, primärt video-butiken (hyr/köp) som man inte behöver ha AppleTV+ abonnemang för att använda.

Onödig kommentar från min sida. Jag är inte direkt ett fan av företaget Apple, men det är ju helt irrelevant i sammanhanget.
Gillar Apple TV+, och de har dessutom haft ett flertal riktigt bra serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Apple tv låter ju lovande, men har ingen sån enhet...

...för det går väl inte att komma åt apple tv innehåll på andra enheter som chromecast, xbox eller samsung tv/tizen?

Har ingen Samsung själv, men ser onekligen ut som de har AppleTV app:
https://support.apple.com/sv-se/guide/tvplus/apdd0693a79d/web

Kan dock rekommendera AppleTV, bra mycket snabbare och smidigare än alla inbyggda TV-system med alla streaming app:ar o.s.v. som man kan tänkas vilja ha och lite till.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Hur kollar ni på 4K?

Netflix 4K/Atmos abb, Disney +, (Apple 4K TV, Chromecast 4K Google TV), Sony UBP - X700 (Blu ray 4K filmer), som gäller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har ingen Samsung själv, men ser onekligen ut som de har AppleTV app:
https://support.apple.com/sv-se/guide/tvplus/apdd0693a79d/web

Kan dock rekommendera AppleTV, bra mycket snabbare och smidigare än alla inbyggda TV-system med alla streaming app:ar o.s.v. som man kan tänkas vilja ha och lite till.

Kanon. Har 4k chromecast med google tv (den nyaste?), Xbox som klarar 4k och (snart) en 4K tv med inbyggda appar som klarar 4k så behöver förhoppningsvis inte köpa en apple tv. Supernöjd med min apple tv chromecast!

Edit: Dubblekollade nu, apple tv fanns ju som app på min chromecast! Blir nog att börja med att hyra lite där.