Min HD stör ut Taxi Hägersten

Permalänk
Medlem

Hehe jag drar mig till minnes att när vi hade en gammal ful skit-tv + ful stereoanläggning så kunde vi få in något som lät som ett telefonsamtal på en viss tvkanal när man körde med de externa högtalarna till förstärkaren... Det var där nästan varje gång man kollade. Två gubbar som snackade om allt möjligt. Absolut ingen aning om vilka det var och hur sjutton det kom till min tv..

Det var med en gammal tv alltså, och 3-5 år sedan. Kommer nog aldrig få klarhet i vad det var Det här kanske inte är världens mest relevanta inlägg ifs... men det har ju iaf med störningar att göra

Lycka till med hårddisken

Visa signatur

Xp1700 JIUHB @ 2.32Ghz Vcore 1.65 | 256mb Twinmos pc3200 | Abit NF7-S 2.0 | Geforce3 128mb 220/490 | 340gb totalt | Luftkylning | Chiefteclåda | Hercules-ljudkort. Så var det me det..

Permalänk

hur stor är chansen att något såntdär skulle hända?
lite kul är det allt. Lär som sagt inte vara några problem att få hårddisken utbytt.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Att få in skumma saker på tv och stereo är en sak, att sända ut störningar med tillräckligt många watt för att orsaka problem på långt håll är en helt annan...

Det ska bli riktigt kul att höra hur det här slutar. Snuttemjuk, lova att du ger oss en rapport.

Permalänk

Hehe.. Det kan jag lova. *Ringer db.com* (De fnissar ganska bra när jag talar om hur det ligger till...)

Permalänk
Medlem

Hmm, låter väldigt konstigt

maw, förresten varför är det så livsnödvändigt att datorn ska vara ansluten till jordade uttag, vet att det förståss är säkrare och så och har för mig att skärmen strålar lite mer :(, men vad är konsekvenserna av att inte ha det? Min dator är ojordad (har inte möjlighet att ansluta till jordat om jag inte ska köra elementknepet som du ju avrådde ifrån :/). Har aldrig hört några störningar på radion, däremot kan det bli lite brus om man snackar i telefon lite för nära

snuttemjuk, efterssom hd:n uppenbarligen sänder rejält och på fel frekvens så passar den ju som du sa inte in i CE-märkningen och då borde det väl gå att hänvisa till konstruktionsfel, och därmed få en ny hd.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
I ditt läge så skulle jag se till att fastighetsägaren eller vem fasen nu som har hand om huset fixade jordat i åtminstone din lägenhet eller i hela huset.

En dator får egentligen inte anslutas till ojordade uttag, och absolut inte CRT-skärmar.

Annars får du väl packa in datorn i en blylåda

det kanske inte var från DB som han köpte diskarna utan från ailencomp.com eller liknande

Visa signatur

oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

Permalänk
Medlem

Hmm är det själva disken som säner ut fel frekvens eller är det så att den ligger mot chassit och vibrerar så att det skapas en konstig frekvens? Isf testa att lägga disken i en hdvagga och se om det slutar...bara en tanke som kom upp i mitt huvud...

Förövrigt så låter det här jävligt grymt! Fan vad stolt jag skulle vara om PTS kom hem till mig för nåt sådant här

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

Klart kool hårddisk...=)

Om du vill behålla hårddisken så finns det små runda ringar typ som är till för att dämpa strålning...kanske kan funka för att dämpa strålningen så att taxibilarna kan snacka ifred...

Enda stället jag sett sådana 'ringar' var när jag jobbade på scandic med att bygga datorer, där följde de med ngn komponent, men jag antar att de går att få tag på ngn annanstans.

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Har fått svar från Staffan på PTS nu. Snuttemjuk driver INTE med oss! Hans dator genererar en tillräckligt kraftig signal på frekvensen 161,3125 MHz, som Taxi Ekerö använder, för att störa deras basstation. Dock är det inte säkert att det är hårddisken utan bara att enligt deras mätningar så är den högsta signalnivån i datorn just vid hårddiskkontakten. Signalen kan alstras någon annanstans i datorn, mer mätningar krävs för att fastställa det.

Har skickat ytterligare fråga om exakt hur stor effekt som genereras. Med tanke på att den lyckas störa en basstation trots datorns plåthölje, väggar, avstånd osv så lär det vara förhållandevis mycket.

Snuttemjuk, du kanske kan sälja datorn som en piratsändare

Permalänk
Medlem

FY SATAN så jävla ballt fan va grymt asså skrattar fan sönder mej irl papap som jobbat med datorer hela sitt liv ligger fan o skrattar asså fan du måste verkligen ha kvar disken bygg in den i en liten plexilåda o rama in pappret på att den e störande fan så nice hdd

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuvatar
Kan du utveckla detta lite mer ? Typ har du några referenser...
Är ju rätt vanligt att man blir rekomenderad just elementet av exvis hyresvärdar och så.

Kan vara ql o ha nåt o slå dom med

Av samma anledning man inte får jorda bara ett uttag i ett rum. Antingen ska alla jordas eller också inget.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Jg vill minnas att en kompis till mig hade en gammal dator, det var nog kring 1983 nånting, tror den hette sinzlair zx80 eller nåt, han fick in nån komradio som hördes via nån högtalare som han hade ansluten på nåt vis.
En gång hade han provat att svara i högtalaren??? och han upplevde att dom i andra änden hörde honom???
Jag tyckte att det lät ganska skumt, men han var inte den som brukade hitta på saker, så vem vet.

Visa signatur

Amd64/3,0 / AMD 1,8 GHz / bandit1200 / t-bird 1000 / 233mmx / abc 80

Permalänk
Medlem

Ytterst egendomligt måste jag säga.
Blir intressant att få veta vad som genererar dessa vågor och hur det kan hända...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säker på att du inte kört nån fin liten modd på nån av dina molexkontakter och moddat in en piratradio?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Roterande saker i samband med magnetfält/ elektriskt fält kan väl ge radiovågor. Dels sitter det en motor i hårddisken, dels borde själva skivorna kunna generera vågor när dom roterar (dock inte särskilt mycket antar jag).

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Har du provat ställa om till fsb och agp spread spectrum enable i BIOS? Det lär ska minska de elektromagnetiska störningarna som genereras av datorn.

Permalänk
Medlem

Seriöst det kan väll inte vara din HDD? Skulle bli mindre förvånad om det var bluetooth som har flippat ut i din dator.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Seriöst det kan väll inte vara din HDD? Skulle bli mindre förvånad om det var bluetooth som har flippat ut i din dator.

En BT som har gått från 2.4 Ghz till 161.xxx mhz?

Permalänk
Medlem

Förra året blev jag erbjuden att köpa mig en SGI server modell stor för en väldigt vettig penning. Problemet var bara det att den var olaglig att ha hemma om man inte skärmade av sin lägenhet ganska så ordentligt då den var glad på att sända ut radiovågor som kunde störa ut både det ena och andra...
Så det blev tyvärr ingen server för min del.

Permalänk

Intressant läsning

Kommer ihåg när jag fick ett par billiga "leksaks"walkietalkies som liten, brukade få in all möjligt snack på dem, hm...

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Har du provat ställa om till fsb och agp spread spectrum enable i BIOS? Det lär ska minska de elektromagnetiska störningarna som genereras av datorn.

Det låter som en rätt bra idé, framför allt spectrum control och smälla på den på denna borde kanske fixa ett eventuellt problem.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Det har hänt tvärt om för mig ett par gånger med mina gammla högtalare. Jag kunde sitta och slösurfa med högtalarna igång och plötsligt höra svaga röster och musik på typ ryska eller nått, jag lokaliserade detta fenomen till högtalarna och det var inte nått program som gjorde det. Skummt var det i alla fall.

Samma sak har hänt mig jag vart rädd och trodde jag börjat tappa förståndet...helt mysko var det. Vet inte vad det var för språk men svaga röster hörde jag.

Visa signatur

Stationär:Mac mini early 2009 + Apple Cinema Display 23" Alu
Laptop: Lenovo Z61p | MBP mid 2012

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bash
Samma sak har hänt mig jag vart rädd och trodde jag börjat tappa förståndet...helt mysko var det. Vet inte vad det var för språk men svaga röster hörde jag.

Skippa svampen

Permalänk

för o vara helt ärlig tror jag att "Taxi metamfetamin" har slagit ut din "Hjärna"

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Låter helt otroligt... hoppas allt går bra!
Min farbror hade ett annat problem... inte på samma sätt. Men hans isdn funkade inte eftersom datorn inte satt i ett jordat uttag. Helt otroligt!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

fick typ in bromma flygplats i min gamla sterio på jobbet.. lite -ready for takeoff, -flight Ght 3463 request to land mellan P3s femenistprogramledare

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Hur gick det för killen?

Det är ju inte svårare än att sälja disken om det nu skulle vara den som skapar radiovågorna.

Edit: Han har inte varit inne här sen han skrev inlägget.

Tog de hela burken för honom eller vad hände egentligen?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Det har hänt tvärt om för mig ett par gånger med mina gammla högtalare. Jag kunde sitta och slösurfa med högtalarna igång och plötsligt höra svaga röster och musik på typ ryska eller nått, jag lokaliserade detta fenomen till högtalarna och det var inte nått program som gjorde det. Skummt var det i alla fall.

En kompis till mej brukade också få in nån rysk radiokanal på sina datorhögtalare, ganska tufft. Första gången han hörde det var när han spelade dataspel mitt i natten. Då tyckte han att han hörde röster ibland, men han fattade inte var de kom ifrån. Han började nästan tro att det spökade eller nåt, det tog flera dar innan han förstod att ljuden kom från datorhögtalarna.

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk
Medlem

Skulle ju bli billigast om PTS löste ut datorn skrotade den och köpte en ny åt killen.

Permalänk
Medlem

ball tråd kom igen nu snuttemjuk fortsätt att informera oss

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W