Trevärlden, 60 gb surf/månad inom EU/EES och surfa som i Sverige utanför EU/EES. Vad menas?
Hej,
Jag hoppade in i en väns 3världen abonnemang. Blev då som ett familjeabonnemang där jag betalar 99 kr/månad. På 3s hemsida står det att man kan ringa, surfa och smsa som i Sverige i övriga länder utanför EU/EES. Detta kan givetvis tolkas som att det är obegränsad surf?
Jag såg nu under "frågor och svar" att man enbart har 1 kalendermånads surf i de länder som ingår i 3världen som ligger utanför EU/EES. För att nollställa surfen måste man flyga hem till Sverige och koppla upp sig mot en svensk mast.
I Tres allmänna villkor står inget om detta vad jag kan se. Det här är det närmsta jag kan hitta, men det gäller EU/EES. Fair-usage begränsningen är roamingregler som gäller inom EU, om jag förstår det rätt.
6.3 Du får inte använda Tjänsterna, eller låta någon annan använda Tjänsterna, för olagliga eller oetiska ändamål eller på ett sätt
som ger upphov till skada eller annan olägenhet för Tre eller tredje man. Exempelvis får du inte använda eller tillåta någon annan att använda Tjänsterna:
(a) för bedräglig eller olaglig verksamhet,
(b) för att kopiera, lagra, modifiera, skicka vidare eller publicera Tjänsterna eller deras Innehåll, utom när vi skriftligen har tillåtit det,
(c) på något annat sätt som kränker någons rättigheter, t.ex. upphovsrätt eller annan immateriell rättighet,
(d) för att skicka, avsiktligt motta eller ladda hem något som är hotande, stötande, trakasserande eller på annat sätt olagligt,
(e) för att kringgå säkerhetsanordningar,
(f) på sådant sätt att det riskerar att skada eller störa Nätverket eller någon annans nätverk eller system, t.ex. genom ett användande som typiskt sett riskerar att medföra att en mobilcell inom Nätverket inte fungerar ändamålsenligt,
(g) på ett sådant sätt att Tre eller Tres kunder riskerar att drabbas negativt eller genom ett användarmönster som mycket kraftigt
avviker från det som anses vara ett normalt användarmönster t.ex.
(i) datavirus och/eller andra skadliga program och funktioner till andra användare eller (ii) onaturligt stora datamängder och orimligt långa datasessioner jämfört med en genomsnittlig användning av Tjänsterna, eller
(h) för att skaffa dig tillträde till någon annans dator eller nätverk utan att först ha fått godkännande för det.
6.4 Om ditt användande strider mot p. 6.3 och/eller om användandet inom en kalendermånad överstiger den i prislistan
angivna datamängden eller fair usagebegränsningen, förbehåller sig Tre rätten att spärra dataanvändningen alternativt sänka
överföringshastigheten. Mer datamängd kan köpas till vid behov. Vid nästa månadsskifte erhålls ny datamängd alternativt återställs hastigheten igen.
Jag tecknade detta då jag reser mycket utanför EU, och flera av länderna jag reser till ingår i 3världen. Ibland är jag bortrest i längre än 1 månad. Kan jag på något sätt kräva att få samma surf-förmåner som inom EU eller inom Sverige? Eller jag missat något i tres allmänna villkor?
/Randen