Följ Black Week på SweClockers

Bytt fiber Telenor -> Telia 500/500 - Låg nedladdningshastighet.

Permalänk
Medlem

Bytt fiber Telenor -> Telia 500/500 - Låg nedladdningshastighet.

Har nyligen bytt fiber och routern också flyttad så nu är den max 1m ifrån. Får knappt ut 30 vid nedladdning/test av bredbandshastighet.
Den står inställd på IPv4 och inte IPv6. Osäker om det är därför, dock kommer jag inte heller ihåg om så var fallet innan med Telenor.

Någon som har något tips eller haft samma problem och löst det?

Permalänk
Medlem

Wi-Fi eller kabel?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Wi-Fi eller kabel?

Just nu Wi-Fi men ska pröva kabel inom kort. Men har kört Wi-Fi med telenor utan problem innan.

Permalänk
Medlem

Börja med kabel så vet du om det är wifi eller inkommande som är problemet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Har nyligen bytt fiber och routern också flyttad så nu är den max 1m ifrån. Får knappt ut 30 vid nedladdning/test av bredbandshastighet.
Den står inställd på IPv4 och inte IPv6. Osäker om det är därför, dock kommer jag inte heller ihåg om så var fallet innan med Telenor.

Någon som har något tips eller haft samma problem och löst det?

Var tästar du? Bredbandskollen på datorn eller annat?

Men Då tråden ligger under spelkonsoler så kanske det är från en sådan du gör det? Vilken i så fall och är det då kanske det inbyggda testet?

Till exempel: om du testar med ett playstation med det inbyggda testet så testar du mot Sonys egna servrar. Och de är inte snabba kan jag lova och väldigt "missvisande" mot den hastighet du betalar för.
Vet ej hur det är med Xbox.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

hur gick det? Imorgon skulle mitt byte från telenor 250 -> telia 500 ske men ser att det redan aktiverats. Dock får jag bara ut ca 90 mbit med min trådanslutna pc... har egen router

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

hur gick det? Imorgon skulle mitt byte från telenor 250 -> telia 500 ske men ser att det redan aktiverats. Dock får jag bara ut ca 90 mbit med min trådanslutna pc... har egen router

Startade om min router och nu fick jag 500 mbit ca

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI