Går det att få tag på en dom utan att ha personnummmer?

Permalänk
Medlem

Går det att få tag på en dom utan att ha personnummmer?

Ahh. Rubriken alltså....

Jag har en brorson som är dömd till fängelse. Han är halvvägs in i sitt två och ett halvåriga straff.

Min bror vet inte riktigt vad han är dömd för, han fick en blackout och är så inne i att grabben ska avtjäna straffet först så ska han sen prata ut med honom vad han gjort. Jag fick själv veta detta för någon månad sen då brorsan hemlighållit det.

Grabben säger att enda han gjort är att låna ut tejprulle till en kompis som i sin tur använde tejpen för att "packa knarkleveranser" och att grabbens fingeravtryck då fanns på tejpen. Han säger även att han hjälpte till att bära en tomkartong som sedan användes och att hans fingeravtryck fanns på den med.

Jag kan väl tycka att två och ett halvt år för några fingeravtryck är hårt och fattar ju att det är mer än så. Brorsan vill inte ha utdrag från domen. jag vill men jag har inte grabbens personnummer. Det är kört för mig att få ut domen då?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Moderator
Moderator

Du behöver inte ha den dömdes personnummer, kontakta den domstol där målet fördes med de uppgifter du har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personnummer kan du få fram via ratsit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ahh. Rubriken alltså....

Jag har en brorson som är dömd till fängelse. Han är halvvägs in i sitt två och ett halvåriga straff.

Min bror vet inte riktigt vad han är dömd för, han fick en blackout och är så inne i att grabben ska avtjäna straffet först så ska han sen prata ut med honom vad han gjort. Jag fick själv veta detta för någon månad sen då brorsan hemlighållit det.

Grabben säger att enda han gjort är att låna ut tejprulle till en kompis som i sin tur använde tejpen för att "packa knarkleveranser" och att grabbens fingeravtryck då fanns på tejpen. Han säger även att han hjälpte till att bära en tomkartong som sedan användes och att hans fingeravtryck fanns på den med.

Jag kan väl tycka att två och ett halvt år för några fingeravtryck är hårt och fattar ju att det är mer än så. Brorsan vill inte ha utdrag från domen. jag vill men jag har inte grabbens personnummer. Det är kört för mig att få ut domen då?

1. Hur gammal är brorsonen? Har du namn och adress bör det inte vara några svårigheter att få personnumret genom att ringa till Skatteverkets personupplysning.
2. Jag har hämtat ut en dom utan att veta personnumret för den dömde, men här hjälpte det nog att den dömde hade ett ovanligt, kanske unikt, namn. Men ger man lite kompletterande uppgifter som ungefär när domen föll, ungefärlig ålder och så, bör registeransvariga hitta det utan problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan söka på namn på lexbase, kostar en slant men tar i gengäld bara några sekunders arbetstid att få en pdf med det du letar efter.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

1. Hur gammal är brorsonen? Har du namn och adress bör det inte vara några svårigheter att få personnumret genom att ringa till Skatteverkets personupplysning.
2. Jag har hämtat ut en dom utan att veta personnumret för den dömde, men här hjälpte det nog att den dömde hade ett ovanligt, kanske unikt, namn. Men ger man lite kompletterande uppgifter som ungefär när domen föll, ungefärlig ålder och så, bör registeransvariga hitta det utan problem.

Stämmer in på detta. Det hjälper att veta personnumret. Kan man få fram i inloggat läge på upplysning.se - Känner du till domstolen han blivit dömd i hjälper det också. Då kan du maila till domstolen och få ut självaste domen.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Om han inte had skyddat identitet kan du nog bara söka på hans namn på mrkoll.se och så kommer domen finnas med, mot betalning kan du sedan läsa själva domen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om han inte had skyddat identitet kan du nog bara söka på hans namn på mrkoll.se och så kommer domen finnas med, mot betalning kan du sedan läsa själva domen.

Men varför rekommendera betalmetoder när det är helt kostnadsfritt genom offentliga kanaler?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men varför rekommendera betalmetoder när det är helt kostnadsfritt genom offentliga kanaler?

TS har uttryckt en önskan att få ut domen, det står ingenstans att det behöver vara en gratis lösning. Det är bara att alternativ till andra givna lösningar (en annan kostar också pengar?), jag förstår helt ärligt inte problemet. Det är snabbt och smidigt, försök ringa till domstolen idag och få ut domen.

Permalänk
Medlem

Rättsdatabasen Juno?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du behöver inte ha den dömdes personnummer, kontakta den domstol där målet fördes med de uppgifter du har.

Korrekt, bara att kontakta tingsrätten där du tror att rättegången hölls via telefon eller mail. Du behöver inte förklara vem du är eller varför du söker domen. Detta är offentliga uppgifter.

Du hittar kontaktuppgifter på https://www.domstol.se/hitta-domstol/allmanna-domstolar/tings...

Permalänk
Medlem

Fördjävligt att all info om medborgarna likker helt öppet på nätet. Antar att det bara är i svedala det är på det viset?

Domar borde heller inte bara kunna begäras ut anonymt. Kan användas för att jaga vittnen osv.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

TS har uttryckt en önskan att få ut domen, det står ingenstans att det behöver vara en gratis lösning. Det är bara att alternativ till andra givna lösningar (en annan kostar också pengar?), jag förstår helt ärligt inte problemet. Det är snabbt och smidigt, försök ringa till domstolen idag och få ut domen.

Verkar ju inte vara någon brådska här, brorsonen sitter ju kvar inlåst ett tag. Såvida då inte då TS är och firar jul hos släkten och vill ta upp domen innan hen åker hem igen...

(Sen kan ju det kosta att få ut saker via domstolen också, beroende på hur mycket man vill ha ut.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Fördjävligt att all info om medborgarna likker helt öppet på nätet. Antar att det bara är i svedala det är på det viset?

Domar borde heller inte bara kunna begäras ut anonymt. Kan användas för att jaga vittnen osv.

Låt bli att begå brott så slipper du få dina uppgifter utlagda. Uppgifterna ligger för övrigt inte öppet, utan bakom betalvägg eller hos myndigheter. Den här typen av verksamhet är rätt ny (ett decennium eller så), lagstiftarna verkar vara lite tröga med att komma ifatt de privata initiativen.

Domar är ofta maskade för att skydda minderåriga osv. Anonyma vittnen har vi inte (än), så vittnena är ändå kända av gärningsmannen.

Till TS: Se till att få ut förundersökningen också, även den får du från domstolen, där kan finnas uppgifter som inte framgår av domen. Olika domstolar har olika policies över hur man kan få ut dokument (digitalt/utskrivet) och hur mycket det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag är glad och tacksam för att vi har starka lagar om öppenhet och offentlighet. Det är de flesta andra länder som är fel ute, inte vi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna undvika att det knackar på dörren för att jag har utmärkt mig för mycket på nätet eller har för bra ekonomi (vilket jag inte har så ni kan sluta googla genast).

Bättre rättigheter över sina uppgifter skulle hjälpa. Hur kan det inte vara GDPR att skiten ligger öppet?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Att logga vem som hämtar ut domar och andra offentliga handlingar är något man gör i diktaturer för att rensa ut sina meningsmotståndare.
Det är av högsta vikt att vi vidmakthåller vår rätt till anonymitet när man begär ut dessa och att vi lämnar ut obehindrat utan att ställa frågor.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det öppna samhället ger de kriminella ett stort övertag. Jag antar att det har med politisk åskådning hur man tycker i frågan så jag får väl gömma mig under stenen igen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Det öppna samhället ger de kriminella ett stort övertag. Jag antar att det har med politisk åskådning hur man tycker i frågan så jag får väl gömma mig under stenen igen...

Det öppna samhället är bättre en ett stängt samhälle. Med ett stängt samhälle så bestämmer de styrande vilka man kan eftersöka.Jag ser fler fördelar än nackdelar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

Detta gäller nog snarare hela landet och inte enbart Svedala...

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Det öppna samhället är bättre en ett stängt samhälle. Med ett stängt samhälle så bestämmer de styrande vilka man kan eftersöka.Jag ser fler fördelar än nackdelar.

Lagom är bäst.

Jag tycker diskussioner kring straff är lite komisk ibland. Vissa säger att högre straff aldrig hjälper, andra säger det alltid hjälper. Detta utan att först ta hänsyn till vad straffet är.

När det gäller svea rike så uthängning som det stora straffet för de flesta. Liksom sitter inne på kåken i ett år behöver inte vara så farligt om man slipper förklara för arbetsgivare vad man gjorde detta år och alla som söker på ens namn på olika ställen får upp ens dom.

Och där kommer frågan om att få ut domar. När vi har folk som begår samma brott om och om igen utan någon större påföljd, så är lätthet att kontrollera folk före man gör affärer med dem en dåligt lösning på problemet. Då konsekvenserna kan bli att dessa personer straffas lite väl länge. Ta brottet kört lite rattfull, ja ett allvarligt brott. Hur längre är det rimligt att alla i ens bekantskapskrets enkelt ska kunna hämta ut denna dom? Vad jag tolkar vissa sidor så 20år framåt ska personen uthängas för brottet.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Glad för tips!

Sen att svara. Har varit och är sjuk än, influensa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk