Är det möjligt att ha ett sambo"vänligt" 5.1 system?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att ha ett sambo"vänligt" 5.1 system?

Hej jag har för närvarande ett par Dali Spektor 2 och velar med att skaffa soundbar istället eller skaffa ett surround system. Tanken är att alla säger surround är mycket bättre för gaming och jag lyssnar inte så mycket musik på stereo (har hörlurssystem) så det är därför jag är sugen.

Problemet är bara att jag har ganska trångt med utrymme och tänker på trådar i vägen också i ett traditionellt surroundljud system så jag måste dessutom ha ganska kompakta högtalare för att de inte ska ta så mycket plats.

Så med denna tråd vill jag utreda vilka möjligheter som finns eller om det är soundbar jag ska satsa på?

Permalänk

En kompromiss stavas Sonos. Ok ljud, inga sladdar mer än strömkablar. Väldigt användarvänligt också, enkelt att bygga ut till flera rum etc.

Finns flertalet olika soundbars beroende på prisklass och rumstorlek.

Jag har Sonos Arc tillsammans med en Sub och två stycken One i vardagsrummet. Är nöjd med den setupen.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Hej jag har för närvarande ett par Dali Spektor 2 och velar med att skaffa soundbar istället eller skaffa ett surround system. Tanken är att alla säger surround är mycket bättre för gaming och jag lyssnar inte så mycket musik på stereo (har hörlurssystem) så det är därför jag är sugen.

Problemet är bara att jag har ganska trångt med utrymme och tänker på trådar i vägen också i ett traditionellt surroundljud system så jag måste dessutom ha ganska kompakta högtalare för att de inte ska ta så mycket plats.

Så med denna tråd vill jag utreda vilka möjligheter som finns eller om det är soundbar jag ska satsa på?

Finns stativ högtalare, har själv ett par till mina bakre Surround högtalare (2 vägs bokhyllemodell, kör Dolby Atmos 5.1.2). Gäller ju att hitta högtalare som passar till stativen eller tvärtom. Subben tar ju lite plats (beroende på storlek på subben). Centern, frontar (stativ) kan väggmonteras.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem

Välj tillräcklig stora högtalare så att de blir mer lika en stor möbel eller skulptur och så lite snygg belysning av dem när det inte tittas på film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.