Relativt billig laptop för Photoshop

Permalänk
Medlem

Relativt billig laptop för Photoshop

Min syster har planer att börja med Photoshop och fotografering och letar efter en laptop om inte är allt för dyr. Har ni några tips? För mig Photoshop inte behöver så mycket prestanda?

Planen är väl runt 5000-6000. Går de billigare så är det ett plus. Alternativt om det finns sida för bra begagnade laptops. T.ex. från företag som säljer av.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Avstängd

Jag föreslår att du köper bärbara datorer i asus vivobook 15.6, Lenovo V15 eller HP Pavillion 15-serien. De ligger inom din budget.

Se bara till att de bärbara datorerna har minst 2 GB grafikkort och 8 GB ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janlundberg:

Jag föreslår att du köper bärbara datorer i asus vivobook 15.6, Lenovo V15 eller HP Pavillion 15-serien. De ligger inom din budget.

Då skall jag ta en titt på dom. Tack för dina förslag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av janlundberg:

Håller med att det är ganska bra riktlinjer. Det är inte överdrivet krävande så länge man inte jobbar med jättehöga upplösningar. Om man är bekväm med att köpa begagnat så tror jag att man kan hitta bäst köp där i denna prisklass och användningsområde.

Något som är lätt att glömma bort imo är bland det viktigaste om det är foto och Photoshop/Lightroom som gäller: skärmen! Du vill ha så bra färger som möjligt (bra = korrekt återgivning vid redigering), så en IPS-skärm bör det vara i den.

En quality-of-life parameter är också att du vill ha så hög upplösning som möjligt på skärmen. Alla paneler och verktyg i Ps/Lr man ofta använder vill man ha snabb tillgång till. Jag var tvungen att låna morsans laptop med 1080p TN display en gång och höll på att bli tokig då man inte får plats med den arbetsyta jag är van vid.

16:10 format på skärmen är också en fördel då du får lite mer utrymme på höjden. Jag var ledsen när 16:9-standarden till stor del ersatte många 16:10-alternativ som fanns för 15 år sen. Men det börjar göra lite come back!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Håller med att det är ganska bra riktlinjer. Det är inte överdrivet krävande så länge man inte jobbar med jättehöga upplösningar. Om man är bekväm med att köpa begagnat så tror jag att man kan hitta bäst köp där i denna prisklass och användningsområde.

Något som är lätt att glömma bort imo är bland det viktigaste om det är foto och Photoshop/Lightroom som gäller: skärmen! Du vill ha så bra färger som möjligt (bra = korrekt återgivning vid redigering), så en IPS-skärm bör det vara i den.

En quality-of-life parameter är också att du vill ha så hög upplösning som möjligt på skärmen. Alla paneler och verktyg i Ps/Lr man ofta använder vill man ha snabb tillgång till. Jag var tvungen att låna morsans laptop med 1080p TN display en gång och höll på att bli tokig då man inte får plats med den arbetsyta jag är van vid.

16:10 format på skärmen är också en fördel då du får lite mer utrymme på höjden. Jag var ledsen när 16:9-standarden till stor del ersatte många 16:10-alternativ som fanns för 15 år sen. Men det börjar göra lite come back!

Tack för tipsen! Skall ha det i åtanke

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan denna vara något?
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=79B22EA&opt=UUW...

Verkar ha IPS enligt Prisjakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tittade på denna för 6990:- på elgiganten och tyckte skärmen var rätt OK ändå även om tangentbordet var lite åt det plastiga hållet.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Fördelarna som lockar är ändå IPS-skärm, 16GB minne och 1TB ssd på en budget,
nackdelarna är nog en ej helt premium konstruktion, kanske får man in en extra 2.5" HD i lådan då den inte är så slimmad
men jag kan inte svära på att de skickar med specialkabeln för SATA som behövs ...

Som jämförelse så får du för 8500:- en yoga pro med bättre konstruktion och 16:10 QHD skärm
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Apropå SATA-kabel, man verkar få beställa sånt på ebay: https://www.youtube.com/watch?v=ueR3z7pKmfc
Laptopen där är en Vivobook 15 OLED: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/asus-vivobo...

Men det har ju funnits laptops med minst 8GB och IPS länge så det finns nog goda möjligheter att leta efter något mer premium begagnat,
jag skulle sätta något minimikrav på prestanda och dubbelkolla skärmkvaliten mot en review på notebook check.