WD MY CLOUD ULTRA EX2

Permalänk
Medlem

WD MY CLOUD ULTRA EX2

HJÄLP

Jag behöver råd inför anskaffandet av en ny NAS!!

Jag har mycket begränsade kunskaper om datorer och lagring så jag vill ha en så enkel NAS som möjligt.

Jag kommer att använda den för att säkerhetskopiera egna videofilmer som jag har filmat från Drönaren och actionkameran i 4K! Samt säkerhetskopiera bilder från systemkameran, samt familjens mobiltelefoner (bilder, video). Det ska kunna gå att komma åt NASEN i mobiltelefonerna och att man ska kunna se på Smart TV:n i 4K via nätet.
När det gäller säkerhetskopiering av mobiltelefonerna så vore det tacksamt om det fanns en app i telefonen som gjorde detta automatiskt när man har WiFi.

Jag har tittat på en WD MY CLOUD ULTRA EX2 16Tb. Den känns enkel, men gammal. Kan den var något att ha? Räcker den?

Jag har tidigare haft en Synology Ds 212, men den tyckte jag va för krånglig och även mycket seg.

Det är svårt att hitta info på nätet.

Tacksam för svar

Bjarne

Permalänk
Medlem

Vi har en mycloud i huset och jag kan inte riktigt rekommendera wd:s properitära system, man får ju en molnlösning som man förfogar över själv, men enheten kräver access till wd:s servrar för att kunna verifiera inloggningar m.m.
Hårddiskarna i nasen blir dessutom formaterade i ett eget format som är rätt krånglig att återställa om själva enheten pajar.
Tanken med mycloud hos oss var att ersätta våran numera 13 år gamla nas, men den har bara blivit ett komplement.

Fördelen med wd mycloud är ju just det du önskade, möjligheten att enkelt backa upp mobilen och andra enheter varhelst du än är i världen. Men säkerheten blir lidande då du inte har full koll på din Server, wd hade ju intrång i fjol och där vet ingen hur många konton som blev hackade.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag tar risken med att de har blivit hackade, men skulle den funka för mina behov fullt ut? Dvs ha mina "drönar/actionkamera" filmer i 4k och kunna komma åt dem på våran Smart TV (helt ny)? Glömde skriva innan att jag har även den andra varianten från WD MY CLOUD HOME och den kommer jag INTE åt på tv:n då den inte har DNLA. Den dessutom rätt så seg. Jag tänkte även skapa konto/mappar för ungarnas telefoner så att dessa också säkerhetskopieras automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jamenzo:

Tack för svaret. Jag tar risken med att de har blivit hackade, men skulle den funka för mina behov fullt ut? Dvs ha mina "drönar/actionkamera" filmer i 4k och kunna komma åt dem på våran Smart TV (helt ny)? Glömde skriva innan att jag har även den andra varianten från WD MY CLOUD HOME och den kommer jag INTE åt på tv:n då den inte har DNLA. Den dessutom rätt så seg. Jag tänkte även skapa konto/mappar för ungarnas telefoner så att dessa också säkerhetskopieras automatiskt.

https://www.westerndigital.com/products/network-attached-stor...
Den ska då ha DLNA så det borde funka. Min WD har inte DLNA men det är en enklare modell.

För övrigt så kan jag rekomendera att köpa direkt från WD, det blev billigaste alternativet när jag handlade och det gick superfort. (leverans dagen efter från lager i storbritannien)