Hög hot spot temp på RTX 4090

Permalänk

Hög hot spot temp på RTX 4090

Jag har ett ASUS TUF rtx 4090 och har reagerat på att hot spot temperaturen verkar rätt hög jämfört med vad andra rapporterar på nätet.

Själva gpu core temp brukar aldrig gå över 80 grader men i de program som stressar kortet mest som t.ex port royal kan hot spot temperaturen gå upp till ca 100 C.

Har läst på nätet att hot spot temperaturer på kisel skall vara ok under 120 C. Tror ni att det är något fel på kortet eller bör allt vara lugnt?

Kylaren ser ut att vara helt korrekt monterad och kortet throttlar aldrig. Jag tänker att om hot spot temperaturen vore farlig borde kortet throttla på samma sätt som 7900xtx korten som var defekta gjorde?

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och hur ser kylningen ut där? 80 låter extremt högt för det kortet, om du inte ocar riktigt hårt.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserkatten:

Jag har ett ASUS TUF rtx 4090 och har reagerat på att hot spot temperaturen verkar rätt hög jämfört med vad andra rapporterar på nätet.

Själva gpu core temp brukar aldrig gå över 80 grader men i de program som stressar kortet mest som t.ex port royal kan hot spot temperaturen gå upp till ca 100 C.

Har läst på nätet att hot spot temperaturer på kisel skall vara ok under 120 C. Tror ni att det är något fel på kortet eller bör allt vara lugnt?

Kylaren ser ut att vara helt korrekt monterad och kortet throttlar aldrig. Jag tänker att om hot spot temperaturen vore farlig borde kortet throttla på samma sätt som 7900xtx korten som var defekta gjorde?

Låter helt normalt. Även om temperaturen på 80c känns lite högt. Vägt att tänka på att nvidia sen länge nu försökt dölja "hot spot" då det ser bättre ut med lägre temp. Nu har det istället blivit standard men 90c på hotspot är absolut inget att oroa sig över.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kör OC 6800 XT och ligger ibland på 90 grader junction. Helt normalt. Sen om det hoppar till 110 ska du nog kolla det.

Permalänk

Troligen ganska normalt tycker de flesta oavsett gpu verkar ha en typ 10-20°c högre hotspot än paket temp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det låter högt, ca 30c högre än mitt Zotac Airo

Permalänk
Medlem

Kanske är sent ute men det är definitivt någonting lustigt med antingen din setup eller själva kortet. Min hotspot har inte gått över 80 grader med samma kort.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10