Kan man sätta in pengar på bankkort?

Permalänk
Inaktiv

Kan man sätta in pengar på bankkort?

Frågar då min far sålt något till en person som ska sätta in pengar på hans konto. Han lämnade sitt nummer som står på bankkortet. Han fick kvitto och det ska tydligen vara en företagare.

Det jag undrar är om det verkligen stämmer? Kan man som företagare sätta in pengar på ett bankkort bara genom ha numret? Kanske dum fråga men trodde kort bara var för kortläsare och e-handel.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt går det väl att göra ett "återköp" på bankkortet, har din farsa lämnat ut kortnummer, giltighets datum & CCV kod, är han förmodligen lurad och har gett personen full access till alla pengar knutna till kortet.

Utomlands kan man knappa in kortets nummer i terminal för att debitera eller sätta in pengar, i Sveriga tror jag att kortet måste dras fysiskt, men är inte helt 100

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon315148:

Frågar då min far sålt något till en person som ska sätta in pengar på hans konto. Han lämnade sitt nummer som står på bankkortet. Han fick kvitto och det ska tydligen vara en företagare.

Det jag undrar är om det verkligen stämmer? Kan man som företagare sätta in pengar på ett bankkort bara genom ha numret? Kanske dum fråga men trodde kort bara var för kortläsare och e-handel.

Jag undrar varför han ger ut kortnumret till en främling? Lämpligen ger man ju kontonumret.
Utan att få mer info så känns det som att det är ett sätt att både få kortnummer och vara...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Be honom spärra kortet omedelbart. Låter som klassiskt bedrägeri.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

Tyckte också att det lät suspekt. Frågade varför han inte gav honom sitt Swish-nummer om han inte kunde betala så höga belopp kontant. Min far är inte så haj på det tekniska och det är jag som sköter hans Swish. Så han har gått tillbaka och ska be om Swish-betalning istället. Frågade om han kollade på baksidan av kortet eller bara framsidan, men han vet inte.

Snubben hade annons i tidningen på att han värdera och köper silver och dylikt.

Kan jag spärra kortet själv i Internetbanken hos Skandia? Jag sköter hans ekonomi och har hans BankID så kan jag spärra där så kan jag göra det åt honom för att vara säker. Får man automatiskt nytt skickat då eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tyckte också att det lät suspekt. Frågade varför han inte gav honom sitt Swish-nummer om han inte kunde betala så höga belopp kontant. Min far är inte så haj på det tekniska och det är jag som sköter hans Swish. Så han har gått tillbaka och ska be om Swish-betalning istället. Frågade om han kollade på baksidan av kortet eller bara framsidan, men han vet inte.

Snubben hade annons i tidningen på att han värdera och köper silver och dylikt.

Kan jag spärra kortet själv i Internetbanken hos Skandia? Jag sköter hans ekonomi och har hans BankID så kan jag spärra där så kan jag göra det åt honom för att vara säker. Får man automatiskt nytt skickat då eller hur funkar det?

På Handelsbanken kan man spärra lätt & nytt skickas ut automatiskt. Gissar att Skandiabanken har samma funktion

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

På Handelsbanken kan man spärra lätt & nytt skickas ut automatiskt. Gissar att Skandiabanken har samma funktion

På Skandia står det bara "Makulera" men under står det att man ska ringa spärrservice om man vill spärra koret. Sen kan man beställa nytt i andra fliken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

På Skandia står det bara "Makulera" men under står det att man ska ringa spärrservice om man vill spärra koret. Sen kan man beställa nytt i andra fliken.

Ring om du är osäker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CymbalCrasher:

Ring om du är osäker.

Försöker få honom att ringa då jag inte tror att de godkänner att hans dotter ringer åt honom. Han bad mig bara att flytta hans pengar men det är ju enklare och snabbare att spärra kortet. Han har inte mycket på lönekontot, de mesta ligger på sparkontot men bankkortet används inte för sparkontot som tur är.

Permalänk
Inaktiv

Funderar på om vi skulle ordna en fullmakt så att jag enklare och mer juridiskt får sköta hans ekonomi. Då kan väl jag själv ringa åt honom och spärra t.ex. bankkort? Jag har redan hans BankID och full tillgång till hans ekonomi. Det är jag som sköter allt åt honom men vi har ju ingen fullmakt på det. Han tycker inte det behövs men vore det inte bra att ha? Eller fullmakt kanske innebär mer än att bara sköta hans ekonomi? Han fattar alla beslut själv. Han är vid sitt sinnens fulla bruk. Han har bara svårt för det tekniska, sköta betalningar osv. vilket jag gör åt honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Funderar på om vi skulle ordna en fullmakt så att jag enklare och mer juridiskt får sköta hans ekonomi. Då kan väl jag själv ringa åt honom och spärra t.ex. bankkort? Jag har redan hans BankID och full tillgång till hans ekonomi. Det är jag som sköter allt åt honom men vi har ju ingen fullmakt på det. Han tycker inte det behövs men vore det inte bra att ha? Eller fullmakt kanske innebär mer än att bara sköta hans ekonomi? Han fattar alla beslut själv. Han är vid sitt sinnens fulla bruk. Han har bara svårt för det tekniska, sköta betalningar osv. vilket jag gör åt honom.

Rent avtalsmässigt så får du inte använda någon annans BankID, med eller utan fullmakt. Du ska använda ditt eget som kan kopplas till någon annans konto med fullmakt. Om du inte gör det på rätt sätt så riskerar ni att banken blir skitjobbig mot er. I synnerhet om han blir blåst och det kommer fram att obehöriga har haft tillgång till både BankID och konto.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon315148:

Det där är ju en helt annan fråga än vad vi kan svara på.
Jag hade nog spärrat kortet oavsett hur ni löser det tekniska och vem det är som ringer. Att flytta pengarna från kortet är en bra början förutsatt ingen kredit finns på kortet (finns ej hos Skandia så vitt jag vet).

Att de inte kan swisha/kontant är väl kanske inte helt orimligt. Men att ge ut kortuppgifterna för att ta emot en betalning känns bara helt fel. För mig är det lite som att man ger bort bilen och pengarna samtidigt vid en affär.

Att få en kontotransaktion från deras bank som betalning är garanterat möjligt, att få swish är mindre troligt. Tror ni till 99% att det är Reko så hade jag flyttat pengarna och inväntat betalning. Jag hade troligen bett om ett nytt kort efter det ändå för man vet ju inte hur folk hanterar andra personers kortuppgifter.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emma242:

Rent avtalsmässigt så får du inte använda någon annans BankID, med eller utan fullmakt. Du ska använda ditt eget som kan kopplas till någon annans konto med fullmakt. Om du inte gör det på rätt sätt så riskerar ni att banken blir skitjobbig mot er.

Fast hur ska jag sköta hans ekonomi utan BankID? Det går ju inte att komma in på hans bank eller hjälpa han med något då. Han vill inte ens ha BankID själv (eller inte mobilt vilket krävs för det mesta idag). Banken verkar inte bry sig eller hur ska de veta. Har gjort det i några år redan utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fast hur ska jag sköta hans ekonomi utan BankID? Det går ju inte att komma in på hans bank eller hjälpa han med något då. Han vill inte ens ha BankID själv (eller inte mobilt vilket krävs för det mesta idag). Banken verkar inte bry sig eller hur ska de veta. Har gjort det i några år redan utan problem.

Ni skriver fullmakt på att du får hantera kontot, sen ska du logga in med ditt eget BankID. BankID är personligt. Om banken har noll koll, byt bank. Låter suspekt även det.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Som flera redan skrivit så låter det väldigt suspekt.

Dock finns det bankomater där du kan sätta in pengar på kortet du använder. Men det verkar inte som att det är det det handlar om i detta fallet.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där är ju en helt annan fråga än vad vi kan svara på.
Jag hade nog spärrat kortet oavsett hur ni löser det tekniska och vem det är som ringer. Att flytta pengarna från kortet är en bra början förutsatt ingen kredit finns på kortet (finns ej hos Skandia så vitt jag vet).

Att de inte kan swisha/kontant är väl kanske inte helt orimligt. Men att ge ut kortuppgifterna för att ta emot en betalning känns bara helt fel. För mig är det lite som att man ger bort bilen och pengarna samtidigt vid en affär.

Att få en kontotransaktion från deras bank som betalning är garanterat möjligt, att få swish är mindre troligt. Tror ni till 99% att det är Reko så hade jag flyttat pengarna och inväntat betalning. Jag hade troligen bett om ett nytt kort efter det ändå för man vet ju inte hur folk hanterar andra personers kortuppgifter.

Ingen kredit finns.

Ja, en vanlig kontotransaktion genom att uppge bankkontonummer är ju möjligt för både privatpersoner och företagare. Frågan är hur man vet att man kan lita på honom när han godtog ett bankkort... Även om han annonserade öppet i tidning och sitter på en restaurang med köbildning av folk som vill få saker värderade.

Flyttade hans pengar från lönekontot till sparkontot nu men det kan inte vara så länge då alla räkningar dras från lönekontot.

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan berätta inte för banken att du hanterar hans bankid, det "får" man inte.... fixa en fullmakt inför kommande fix

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Försöker få honom att ringa då jag inte tror att de godkänner att hans dotter ringer åt honom.

Att spärra tror jag att vem som helst kan göra. Jag kunde i alla fall spärra min mammas kort när hon trodde sig tappat det på en Finlandskryssning. Och i det fallet kom ett nytt kort automatiskt hem till folkbokförings adressen.

Men att häva en spärr eller att beställa ett nytt kort, det kan vara knepigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emma242:

Ni skriver fullmakt på att du får hantera kontot, sen ska du logga in med ditt eget BankID. BankID är personligt. Om banken har noll koll, byt bank. Låter suspekt även det.

Jaha, visste inte att det fungerade så. Ska ta upp fullmakt med honom igen så jag kan sköta hans ekonomi åt honom på korrekt sätt.

Vet inte hur en bank ska få reda på det så vet inte om det är bankens fel. Oavsett så vill jag förstås göra rätt för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Som nämnt ovan berätta inte för banken att du hanterar hans bankid, det "får" man inte.... fixa en fullmakt inför kommande fix

Det ska jag göra!

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt kan man med företagstjänsterna betala till ett visa/mastercard, men det är sällsynt om det inte först förekommit en transaktion åt andra hållet. Men rent tekniskt - japp.
(Att det sen är en jäkla röra rent bokföringsmässigt är ju en orsak att man inte gör så heller, att köra ut via inlösenavtal brukar kosta en avgift dessutom)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Inaktiv

En fråga om fullmakt. Om man har fullmakt och använder sitt eget BankID för att sköta hans ekonomi. Inkluderar det även Swish? Så att jag kan ha hans Swish på min telefon som jag har nu, bara med skillnaden att jag signera eller kollar med mitt eget BankID istället för nu som med hans? Anledningen är att han inte vill ha mobilt BankID på sin telefon vilket krävs för Swish-appen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

En fråga om fullmakt. Om man har fullmakt och använder sitt eget BankID för att sköta hans ekonomi. Inkluderar det även Swish? Så att jag kan ha hans Swish på min telefon som jag har nu, bara med skillnaden att jag signera eller kollar med mitt eget BankID istället för nu som med hans? Anledningen är att han inte vill ha mobilt BankID på sin telefon vilket krävs för Swish-appen.

Har du ingen egen swish? Du kan ju inte ha två swish på din egen telefon

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HCP:

Rent tekniskt kan man med företagstjänsterna betala till ett visa/mastercard, men det är sällsynt om det inte först förekommit en transaktion åt andra hållet. Men rent tekniskt - japp.
(Att det sen är en jäkla röra rent bokföringsmässigt är ju en orsak att man inte gör så heller, att köra ut via inlösenavtal brukar kosta en avgift dessutom)

Det låter inte lovande även om det är tekniskt möjligt då.

Väntar på att han ska höra av sig igen eller om det dyker upp en Swish-betalning. Annars skulle jag nog råda honom till att inte lämna sakerna utan betalning. Han kan ju lämna sitt kontonummer men jag är osäker. Skulle vilja veta hans företagsnummer, om det nu är nån garanti. Han känns ju seriös som annonserar i tidning och sitter öppet på en restaurang och värderar och köper. Blir ändå misstänksam när han godtog fars bankkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Har du ingen egen swish? Du kan ju inte ha två swish på din egen telefon

Nej, jag har ingen egen Swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Låter som du ska sitta ner med honom och visa praktiskt hur det går till. Även min morsa på 75+ har lärt sig använda bank-id och mobilen när hon betalar räkningar (hon använde såna där postgiro-blanketter förut). Hon fick en mobil med stor skärm av mig, så det blev lättare att trycka dit siffrorna. Tog ett halvår eller så av support, men nu fixar hon det som sagt själv.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Det låter inte lovande även om det är tekniskt möjligt då.

Väntar på att han ska höra av sig igen eller om det dyker upp en Swish-betalning. Annars skulle jag nog råda honom till att inte lämna sakerna utan betalning. Han kan ju lämna sitt kontonummer men jag är osäker. Skulle vilja veta hans företagsnummer, om det nu är nån garanti. Han känns ju seriös som annonserar i tidning och sitter öppet på en restaurang och värderar och köper. Blir ändå misstänksam när han godtog fars bankkort.

Han orkade inte stå i kön och åkte hem. Han litar väl på honom då han fick kvitto med företagsnamn och organisationsnummer. Sökte på det och kunde inte hitta nått uppenbart suspekt men jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt kan man överföra pengar till ett kort. Se t.ex. här:
https://www.westernunion.com/se/sv/send-money-to-card.html

Permalänk
Medlem

Det är en ovanlig väg att föra över pengar men som folk sagt så är det möjligt. Behöver inte skrämma upp en gammal person att alla hans pengar ska försvinna, men sen är det ju bättre att agera än att faktiskt bli lurad i slutändan.

Har man ett kvitto mot ett företag så kan väl det räknas som bevis på vad man har gjort och borde hjälpa till vid eventuellt scam. Optimalt är ju dock att inte ge ut känsliga uppgifter, så som kortnummer etc då det går missbrukas. Swish kan vara svårt om företaget inte är knutet till Swish, men en vanlig banköverföring ska ju gå.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Conqvistadoren:

Rent tekniskt kan man överföra pengar till ett kort. Se t.ex. här:
https://www.westernunion.com/se/sv/send-money-to-card.html

Får hoppas det stämmer i detta fallet.

Skrivet av Maskaren:

Det är en ovanlig väg att föra över pengar men som folk sagt så är det möjligt. Behöver inte skrämma upp en gammal person att alla hans pengar ska försvinna, men sen är det ju bättre att agera än att faktiskt bli lurad i slutändan.

Har man ett kvitto mot ett företag så kan väl det räknas som bevis på vad man har gjort och borde hjälpa till vid eventuellt scam. Optimalt är ju dock att inte ge ut känsliga uppgifter, så som kortnummer etc då det går missbrukas. Swish kan vara svårt om företaget inte är knutet till Swish, men en vanlig banköverföring ska ju gå.

Jag försökte inte skrämma honom men för mig var det helt okänt att man som företagare kunde betala med bara bankkortets nummer. Att jag flyttade pengarna från lönekontot till sparkontot gjorde jag på uppmaning av min far. Det enda jag föreslog var att gå tillbaka om fråga om han kan betala med Swish om han inte hade kontanter.

Vi får hoppas att de hade rent mjöl i påsen och att pengarna trillar in senare. Enligt pappa kom han på att han skulle ha lagt kortet på bordet med baksidan neråt. Köparen hade inte lyft det eller nått utan bara tittat och sen skjutit fram det.