Låter som du ska sitta ner med honom och visa praktiskt hur det går till. Även min morsa på 75+ har lärt sig använda bank-id och mobilen när hon betalar räkningar (hon använde såna där postgiro-blanketter förut). Hon fick en mobil med stor skärm av mig, så det blev lättare att trycka dit siffrorna. Tog ett halvår eller så av support, men nu fixar hon det som sagt själv.
Mobilt BankID vill han inte ha och har aldrig haft. Har försökt förr men han vill inte. Han tycker det känns osäkert. Egentligen tror jag han gör rätt då han inte har så säker telefon. Hans sista telefon hade inte fått säkerhetsuppdateringar på flera år och han har en enkel PIN-kod (4 siffror). Förutom det så glömde han att betala räkningar i tid och efter mycket tjatande fick jag honom att godkänna att jag aktiverade autogiro och e-faktura med automatiskt betalning på de företag han var mindre säker på. För inte ens jag orkar sitta och godkänna återkommande räkningar manuellt varje månad.
Innan hade han samma lösenord överallt men jag skapade ett Bitwarden-konto åt honom och la in allt där. Först var han skeptisk men efter en del demonstrerande så är han idag nöjd med lösningen. Tror han främst gillar att slippa kunna alla lösenord. Jag har även bytt lösenord på alla hans konton (tog sin lilla tid) till starka lösenord generade från Bitwarden.
Han har BankID på fil på datorn men han startar nästan aldrig datorn. Det är ju inte säkrare än mobilt BankID fast hans operativsystem på datorn är visserligen uppdaterat. Han använder BankID på fil mest för att logga in på 1177 och liknande.
Han har och kan använda en smarttelefon men vill ändå inte ha mobilt BankID. Kanske alla artiklar har skrämt upp honom om hur äldre luras. Sen är det väl bekvämt när jag sköter allt som kan allt.