Kan man sätta in pengar på bankkort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orginallinus:

Låter som du ska sitta ner med honom och visa praktiskt hur det går till. Även min morsa på 75+ har lärt sig använda bank-id och mobilen när hon betalar räkningar (hon använde såna där postgiro-blanketter förut). Hon fick en mobil med stor skärm av mig, så det blev lättare att trycka dit siffrorna. Tog ett halvår eller så av support, men nu fixar hon det som sagt själv.

Mobilt BankID vill han inte ha och har aldrig haft. Har försökt förr men han vill inte. Han tycker det känns osäkert. Egentligen tror jag han gör rätt då han inte har så säker telefon. Hans sista telefon hade inte fått säkerhetsuppdateringar på flera år och han har en enkel PIN-kod (4 siffror). Förutom det så glömde han att betala räkningar i tid och efter mycket tjatande fick jag honom att godkänna att jag aktiverade autogiro och e-faktura med automatiskt betalning på de företag han var mindre säker på. För inte ens jag orkar sitta och godkänna återkommande räkningar manuellt varje månad.

Innan hade han samma lösenord överallt men jag skapade ett Bitwarden-konto åt honom och la in allt där. Först var han skeptisk men efter en del demonstrerande så är han idag nöjd med lösningen. Tror han främst gillar att slippa kunna alla lösenord. Jag har även bytt lösenord på alla hans konton (tog sin lilla tid) till starka lösenord generade från Bitwarden.

Han har BankID på fil på datorn men han startar nästan aldrig datorn. Det är ju inte säkrare än mobilt BankID fast hans operativsystem på datorn är visserligen uppdaterat. Han använder BankID på fil mest för att logga in på 1177 och liknande.

Han har och kan använda en smarttelefon men vill ändå inte ha mobilt BankID. Kanske alla artiklar har skrämt upp honom om hur äldre luras. Sen är det väl bekvämt när jag sköter allt som kan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Mobilt BankID vill han inte ha och har aldrig haft. Har försökt förr men han vill inte. Han tycker det känns osäkert. Egentligen tror jag han gör rätt då han inte har så säker telefon. Hans sista telefon hade inte fått säkerhetsuppdateringar på flera år och han har en enkel PIN-kod (4 siffror). Förutom det så glömde han att betala räkningar i tid och efter mycket tjatande fick jag honom att godkänna att jag aktiverade autogiro och e-faktura med automatiskt betalning på de företag han var mindre säker på. För inte ens jag orkar sitta och godkänna återkommande räkningar manuellt varje månad.

Innan hade han samma lösenord överallt men jag skapade ett Bitwarden-konto åt honom och la in allt där. Först var han skeptisk men efter en del demonstrerande så är han idag nöjd med lösningen. Tror han främst gillar att slippa kunna alla lösenord. Jag har även bytt lösenord på alla hans konton (tog sin lilla tid) till starka lösenord generade från Bitwarden.

Han har BankID på fil på datorn men han startar nästan aldrig datorn. Det är ju inte säkrare än mobilt BankID fast hans operativsystem på datorn är visserligen uppdaterat. Han använder BankID på fil mest för att logga in på 1177 och liknande.

Han har och kan använda en smarttelefon men vill ändå inte ha mobilt BankID. Kanske alla artiklar har skrämt upp honom om hur äldre luras. Sen är det väl bekvämt när jag sköter allt som kan allt.

Sen morsan fick den där nya telefonen, så använder hon knappt datorn mera. Med en shysst mobil går det t.ex. att ha fingeravtryck för Bank-ID. Mkt användbart om man skulle råka glömma koden. Morsan envisas dock med att ha en anteckningsbok med alla lösenord när hon händelsevis sällan använder datorn. Jag tror hon gör det för att hon är tillbaka i trotsåldern...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orginallinus:

Sen morsan fick den där nya telefonen, så använder hon knappt datorn mera. Med en shysst mobil går det t.ex. att ha fingeravtryck för Bank-ID. Mkt användbart om man skulle råka glömma koden. Morsan envisas dock med att ha en anteckningsbok med alla lösenord när hon händelsevis sällan använder datorn. Jag tror hon gör det för att hon är tillbaka i trotsåldern...

Samma vad det med min far för många år sedan. Använder knappt dator sen han fick smarttelefon. Han har haft fingeravtrycksläsare länge men det har ju även billiga modeller. Många slutar ju att få uppdateringar och min far köper inte nytt förrän telefonen bokstavligen går sönder vilket egentligen är bra, men tillverkarna vill ju motverka det såklart. Någon dyr modell med bättre uppdateringar vill han inte ha heller då han är klumpig och inte vill betala dyrt.

Även om anteckningsblock låter oldschool så är det nog bättre än att använda samma enkla lösenord överallt. För anteckningsboken kan man bara komma åt fysiskt och de flesta som försöker hacka ens konto befinner sig inte i ens hem. Med det sagt ändå bättre och framför allt smidigare med lösenordshanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Som nämnt ovan berätta inte för banken att du hanterar hans bankid, det "får" man inte.... fixa en fullmakt inför kommande fix

This. Om vi på banken får reda på att någon obehörig använder kort eller bank-id är vi skyldiga att spärra dessa. Fixa en fullmakt så får du välja om du ska logga in på dig eller honom när du loggar in i internetbanken, inte alla banker som har den funktionen men byt i så fall till en som har det.

Permalänk
Inaktiv

Känner mig lite orolig men försöker hålla huvudet kallt.

Sökte på bolaget och hittar inget anmärkningsvärt förutom att de förekommer hos Kronofogden de senaste 3 månaderna enligt merinfo.se och det står två personer bakom. Först en styrelseledamot och sen en extern firmatecknare. Vad det nu betyder. Den externa firmatecknaren och bolagets namn förekom i nån artikel (ingen varning där) men firmatecknarens namn dök upp på Lexbase. Personerna ska vara 20 och 26 år men enligt far var det ett gäng och ingen 20-åring (kan vara svårt med ålder dock). Kanske var de fler för att värdera saker. Far verkar trott att organisationsnummer var detsamma som personens personnummer men det börjar på 55 och en 20-åring ser knappast så gammal ut. Kanske var det nån annan i gänget.

Hoppas verkligen att allt har gått rätt till. Min far sålde arvegods.

Permalänk
Medlem

Vad gäller själva kontot har ni väl ändå riskminimerat, eftersom ni flyttat pengarna och kortet saknar kredit? Eller förstår jag något fel? Nog bra om ni får kortet spärrat innan räkningarna du nämner ska betalas (och då räcker det med att du ringer, förklarar att han vill spärra och varför, och ger luren till honom så att han får bekräfta) - men dubbelkolla isf att pengar som sätts in på kortet inte påverkas av spärren. En del spärrar kan aktiveras direkt inifrån internetbanken.

Risken att han blir blåst på prylar han överlämnat till den påstådda uppköparen försvinner ju inte dock.

55 har jag ganska ofta sett organisationummer som börjar på (fråga mig inte varför). Har för mig att enskild firma är den enda bolagsform som får firmatecknarens personnummer som org.nr.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Vad gäller själva kontot har ni väl ändå riskminimerat, eftersom ni flyttat pengarna och kortet saknar kredit? Eller förstår jag något fel? Nog bra om ni får kortet spärrat innan räkningarna du nämner ska betalas (och då räcker det med att du ringer, förklarar att han vill spärra och varför, och ger luren till honom så att han får bekräfta) - men dubbelkolla isf att pengar som sätts in på kortet inte påverkas av spärren. En del spärrar kan aktiveras direkt inifrån internetbanken.

Risken att han blir blåst på prylar han överlämnat till den påstådda uppköparen försvinner ju inte dock.

55 har jag ganska ofta sett organisationummer som börjar på (fråga mig inte varför). Har för mig att enskild firma är den enda bolagsform som får firmatecknarens personnummer som org.nr.

Jo, kortet (ej kredit) eller rättare sagt pengarna på hans lönekonto är jag inte orolig över (överförda till hans sparkonto). Däremot blir det ju problem med räkningarna att nolla lönekontot. Jag har dock stängt av både Internetköp, butiksköp och kontantuttag idag. Kan man sätta tillbaka pengar för räkningar då? Nån PIN-kod lämnar han aldrig. Enligt far har han bara kortnumret men inte ens CVV-koden på baksidan räcker väl för att kunna göra något med kortet?

Kan man spärra kortet men ändå få pengar insatt på kortet? För han vill ju inte spärra det i väntan på pengarna.

Bolagsformen är aktiebolag så det verkar inte vara nått personnummer. Vet inte varför han antog det men numret liknar ju ett personnummer så kanske därför.

Ska diskutera mer idag då han var helt slut igår. Även meddelat banken om att han är intresserad av en fullmakt till sin dotter.

Förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kan man spärra kortet men ändå få pengar insatt på kortet? För han vill ju inte spärra det i väntan på pengarna.

Detta verkar vara det kritiska, och där är jag osäker. Det känns som att det inte borde vara ett hinder, men kanske bäst att fråga banken.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX