Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är en utav flera anledningar till varför jag önskar folk inte skall hänvisa vidare till. Sist jag sa ifrån fick jag skit.
Är du nöjd med dragonfly så är det ok. Vad andra säger behöver du inte bry dig om. Jag kan säga som sådan att jag gillar inte soundet hos Sennheiser eller att det numera är enbart hifiklubben som säljer märket. Hela tråden har spårat ut sedan länge.

Har inte sagt att han inte ska vara nöjd prylen eller att den på nåt sätt skulle låta illa, men när han säger emot objektiva mätfaktan med att hans pryl skulle vara bättre än t ex en Apple-dongle så blir det lite fel. Han (o du) vet inte riktigt hur man läser av mätdatan heller vilket är helt okej, men att det fortfarande finns många inom hifi som motsätter sig vetenskapliga faktan oavsett var deras egen kunskapsnivå ligger är trist, o det är just därför skräpprodukter som Audioquests TP-kabel för 16kkr finns. Eller ja skräp är den väl inte, utan den funkar antagligen finfint för att föra över ettor o nollor precis som vilken annan TP-kabel som helst, men när Audioquest själva utmålar den som att den på nåt sätt öht skulle förbättra ljudet o att dom kränger den för helt sjuka summor så blir det väldigt väldigt fel.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Har inte sagt att han inte ska vara nöjd prylen eller att den på nåt sätt skulle låta illa, men när han säger emot objektiva mätfaktan med att hans pryl skulle vara bättre än t ex en Apple-dongle så blir det lite fel. Han (o du) vet inte riktigt hur man läser av mätdatan heller vilket är helt okej, men att det fortfarande finns många inom hifi som motsätter sig vetenskapliga faktan oavsett var deras egen kunskapsnivå ligger är trist, o det är just därför skräpprodukter som Audioquests TP-kabel för 16kkr finns. Eller ja skräp är den väl inte, utan den funkar antagligen finfint för att föra över ettor o nollor precis som vilken annan TP-kabel som helst, men när Audioquest själva utmålar den som att den på nåt sätt öht skulle förbättra ljudet o att dom kränger den för helt sjuka summor så blir det väldigt väldigt fel.

Kommer bara svara en gång.
Jag har läst den sidan några gånger som du nu påpekar testar opartiskt. Många saker som gör att man blir irriterad över hur det hela sköter. Javisst att produkter blir testade samtidigt det är det så mycket annat än rå data som avgör i slutändan. Säga att produkt är dålig är bara halva sanningen. Om jag skall relatera till andra produkter där det ofta sägs vår produkt är bäst och blir köpt utav många och sedan kommer ett så kallat test. Då är det som att helt plötsligt blir produkten sämre. Hur tror du ett företag tänker för de tar fram något. De tänker på allt och ibland missas något I processen. Dessa tester som då dyker upp visar vad som har blivit missat betyder inte med en gång att produkt är dålig.
Sedan att marknadsföring skall väga upp det hela det är bara så det fungerar. Alla företag kör med samma fula metoder. Därefter om du som konsument sväljer det hela är ju upp till dig själv att avgöra.
Om vi skall dra exempel. Fjällräven som du var inne på. Läs deras hemsida och återkom om du tycker de kör med snällare marknadsföring. Deras produkter är definitivt inte billiga ändå säljer de som smör speciellt deras kånken ryggsäck som verkligen inte är värd pengarna.
Som sagt den här diskussionen kan hålla på hur länge som helst om vad som är bra respektive dåligt kontra om det är värt pengarna och det är egentligen där frågeställningen ligger för dess nämnda produkt vilket ej kommer att kunna besvaras utan bara blir ratad över om vilket är det slutgiltiga svaret om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag har läst den sidan några gånger som du nu påpekar testar opartiskt. Många saker som gör att man blir irriterad över hur det hela sköter. Javisst att produkter blir testade samtidigt det är det så mycket annat än rå data som avgör i slutändan. Säga att produkt är dålig är bara halva sanningen. Om jag skall relatera till andra produkter där det ofta sägs vår produkt är bäst och blir köpt utav många och sedan kommer ett så kallat test. Då är det som att helt plötsligt blir produkten sämre. Hur tror du ett företag tänker för de tar fram något. De tänker på allt och ibland missas något I processen. Dessa tester som då dyker upp visar vad som har blivit missat betyder inte med en gång att produkt är dålig.
Sedan att marknadsföring skall väga upp det hela det är bara så det fungerar. Alla företag kör med samma fula metoder. Därefter om du som konsument sväljer det hela är ju upp till dig själv att avgöra.
Om vi skall dra exempel. Fjällräven som du var inne på. Läs deras hemsida och återkom om du tycker de kör med snällare marknadsföring. Deras produkter är definitivt inte billiga ändå säljer de som smör speciellt deras kånken ryggsäck som verkligen inte är värd pengarna.
Som sagt den här diskussionen kan hålla på hur länge som helst om vad som är bra respektive dåligt kontra om det är värt pengarna och det är egentligen där frågeställningen ligger för dess nämnda produkt vilket ej kommer att kunna besvaras utan bara blir ratad över om vilket är det slutgiltiga svaret om ämnet.

Ursäkta, men du skriver lite luddigt så jag följer inte helt o hållet med på hela ditt resonemang.
Vad är det du blir irrterad på över hur det hela sköter?
Ja han mäter "bara" faktiskt prestanda vilket han inte direkt hymlar med. Vad du själv sen behöver för ingångar, funktioner, storlek väg med pris i övrigt är upp till dig. Är det nåt annat du menar också avgör i slutändan?
Alla företag kör inte alls med samma fula metoder nej, inte ens i närheten. Att det sen finns konsumenter med mindre koll som sväljer det är skittrist, o det är just därför som det inte bör vara lov att hålla på som dom gör.

Jag gick in på Fjällrävens hemsida nu o läste på väskan jag köpte.
"Simple, hardwearing 20L backpack with great organizing possibilities. The zippered main compartment has a padded sleeve for laptops up to 15”, and a zippered inside security pocket. It has a zippered front compartment with mesh organizer pockets inside, fleece-lined top pocket, padded air mesh back panel and comfortable shoulder straps. It also has a robust leather handle at the top. Made from durable G-1000 HeavyDuty Eco, it is the perfect backpack for commuting and everyday outdoor life."
Stämmer väldigt bra överens med vad jag fick, o inga överdrifter alls såvitt jag kan se. Att väskan dessutom kostade bara 800kr o förhoppningsvis kommer hålla mig livet ut ser jag som en stor fördel o gör väskan helt sjukt prisvärd o är inte ens i närheten av vad Audioquest eller andra audiofilföretag pysslar med i deras marknadsföring för deras sinnessjukt dyra produkter. Hade det däremot varit en Gucci-väska jag köpt så hade det nog varit en annan femma, speciellt eftersom dom tydligen "går ur mode" efter nåt ra år vilket gör att folk tydligen måste köpa nya modeller av dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

Nja, det finns en del företag i hifi-branschen som släpper mätningsdata till köpare, och när man gör det så kan sidor som ASR och andra faktiskt verifiera om det stämmer rent vetenskapligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Njä jag vet, dömmer dig inte så utan bara säger att du ganska oundvikligen är partisk (medvetet eller omedvetet är oklart) eftersom du själv äger den o att du var väldigt mån om att Audioquests köpare inte ska skämmas.

Vänta här nu, så du menar alltså att om jag (och det gör jag) säger att det finns fula företag inom alla branscher och man bör inte dissa en bra produkt pga att företag gjort fel i andra hänseenden så är jag partiskt för de produkterna jag äger? Jag va partisk för Hegel eftersom jag hade en sådan förstärkare, men sålde den och köpte en Naim så nu e jag partisk för Naim men inte Hegel…trots att jag tillämpar samma princip rakt av över alla varumärken och branscher. Kan dra det ännu längre. Jag gillar Kåhögs mjölk, men den va slut senast jag skulle handla i affären. Så nu är jag partisk för Arla. Eller hänger partiskheten kvar ett tag efter man skilts från en produkt och hur länge varar detta? Ditt resonemang kanske kan appliceras på dig själv eftersom du verkar väldigt dömande mot allt som kostar pengar. Men det få stå för dig.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vänta här nu, så du menar alltså att om jag (och det gör jag) säger att det finns fula företag inom alla branscher och man bör inte dissa en bra produkt pga att företag gjort fel i andra hänseenden så är jag partiskt för de produkterna jag äger? Jag va partisk för Hegel eftersom jag hade en sådan förstärkare, men sålde den och köpte en Naim så nu e jag partisk för Naim men inte Hegel…trots att jag tillämpar samma princip rakt av över alla varumärken och branscher. Kan dra det ännu längre. Jag gillar Kåhögs mjölk, men den va slut senast jag skulle handla i affären. Så nu är jag partisk för Arla. Eller hänger partiskheten kvar ett tag efter man skilts från en produkt och hur länge varar detta? Ditt resonemang kanske kan appliceras på dig själv eftersom du verkar väldigt dömande mot allt som kostar pengar. Men det få stå för dig.

Du behöver nog inte dra riktigt så stora växlar nu. Det är självklart att ALLA blir mer eller mindre partiska för en pryl man köpt o som man på nåt sätt är nöjd med, det är bara så vi fungerar vare sig vi vill eller inte. Sen lär man vara mindre partisk för den där random mjölken på ICA jämfört med hur nån är för sin Ferrari, men oavsett så finns det nån bias där. Sen lär man dessutom fortfarande ha förkärlek kvar från grejer man haft tidigare, är ju inte som det försvinner bara för den försvinner ur sitt hem.
Du behöver iaf inte lägga riktigt så stor vikt i just det här med partiskheten, var inte meningen att det skulle bli nån stor grej utav det.

Men ja jag är emot dyra lyxprodukter som kostar betydligt mer än vad dom borde göra, sånt skyfflar mest bara pengar runt mellan rika o allmänt göder folk med redan för stora egen. Sen är jag iofs emot pengar öht, men tyvärr måste jag anpassa mig till den världen jag blivit infödd i så det blir nåt slags nödvändigt ont.

Vilka Guru var det du menade förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det krävs inte att man ingått avtal för att anmäla ett företag för brott mot marknadsföringslagen, så ditt argument för att det skulle vara entusiaster som lider av placebo håller inte. Med tanke på hur upprört det ALLTID blir när kablar diskuteras och hur många (mig själv inkluderad) som inte köper att kablar gör skillnad är det snarare så att folk antingen inte orkar anmäla eller att anmälan lämnas utan verkan.

Förvisso inte. Men å andra sidan så är personer som inte går på den felaktiga marknadsföringen och därmed inte köper produkten speciellt benägna att göra någon anmälan.
Dom har högst benägenhet att anmäla är dom som köpt produkten och sedan upptäcker att den inte motsvarar vad marknadsföringen säger.
Vilket leder till resultatet att en produkt som är riktad mot en liten nish av personer som också ogärna vill erkänna att dom blivit lurade med största sannolikhet inte kommer att bli anmäld.

Skrivet av eFoppa:

Många antaganden och ”tror”….
Dragonfly är imo en utmärkt dac/amp för pengarna. Ger betydligt bättre ljud än från både telefon och dator tycker jag.
Om jag jämför med Topping D90, Chord Mojo 2 eller RME Adi-2 så nej då är inte Dragonfly på samma nivå men den kostar också bara en bråkdel och du kan ta med den i fickan. Något jag inte gärna gör med ex Mojo 2.
Finns flera bra tillverkare av DAC som inte publicerar sinad och THD, det där upplever jag främst en kina-grej för Topping, Sabaj mfl. Gillar man china-fi och de produkterna så absolut du kan man ju skippa resten. Det innebär inte att det behöver vara snake oil. Nu är dragonfly inte helt ny så det kanske finns bättre alternativ men när den släpptes så hade den få övermän i sin formfaktor.

Ja. Jag gjorde antaganden baserat på att dom inte vågar ange några egentliga tekniska data för enheten och var såpass snäll att jag gjorde antagandet att dom i vart fall inte bör vara sämre än moderkortets inbyggda audio eller kretsarna i telefonen.
Det var baserat på att jag inte läst något test där någon gjort mätningar för att se hur den presterar.
Men så var ju någon vänlig nog att posta ett test av deras "top of the line" precis här ovan.
Efter att ha läst det testet så måste jag nog ta tillbaka mitt tidigare uttalande.
Deras top of the line är så dålig att den är sämre än i stort sett allt man jämfört med och den är avsevärt sämre än produkter som kostar 1/10 av vad Dragonfly kostar.
Mot bakgrund av det så har jag reviderat mitt påstående.
Dragonfly är så dåliga att jag inte skulle ta emot den ens om jag fick den helt gratis. Inte ens för att koppla in någonstans där jag inte har några direkta krav på ljudet. Mot bakgrund av de testresultat den uppvisar så är jag istället övertygad om att valfri telefon från valfri tillverkare eller valfritt moderkort med inbyggd audio med största sannolikhet är bättre än även den dyraste Dragonfly du kan köpa.
Dom mätvärden som den presterar är så usla att det inte ens är något jag förväntar mig om jag skulle köpa valfri skitbillig kinaprodukt från något noname brand. Och det är definitivt inte mätvärden som bör förväntas från någon som säger att man gör produkter för bra ljud.
Det där är ju för sjutton i linje med hörlursuttaget på en Raspberry Pi och det är välkänt att det ger usel ljudkvalitet.
Om du gillar det ljud du får ur den så är det väl fine. Du får gilla vilken ljudkaraktär du vill.
Men ingen kan påstå att det är produkter som ger ens acceptabelt ljud.
Det är nästan på gränsen att det krävs skicklighet för att lyckas konstruera en så usel DAC som dragonfly skulle jag säga. Valfri elektronikingenjör skulle troligen med lätthet kunna konstruera något bättre hemma i källaren med en lödkolv och lite elektronikkomponenter.

Skrivet av eFoppa:

Företag kan agera oetiskt på många sätt, varför begränsa sig till marknadsföring, och ja de flesta har prylar från företag som agerat oetiskt i olika sammanhang och nej det går inte alltid att googla fram. Därför ganska lönlöst att sålla bort de bra produkterna. Men ja jag tycker Audioquest gör fel med sin ethernetkabel. Dragonfly är dock en riktigt bra produkt och Nighthawks är fortfarande världens bästa hörlurar imo

Om du anser att man inte skall försöka undvika företag som försöker lura sina kunder så får det stå för dig.
Personligen så gör jag det jag kan för att försöka sålla ut de som gör så.
Det är endast av den enkla anledningen att jag personligen inte har lust att betala en massa pengar för något om det inte ger mig mervärde.
Av den anledningen så läser jag specar och letar reda på oberoende tester innan jag köper den här typen av produkter.
Och eftersom Dragonfly ppenbarligen och med rätta inte våger ange sina specar eftersom dom är så oerhört usla så kommer dom aldrig att få en enda krona av mig.
Personligen så anser jag att dom borde få böta för falsk marknadsföring som minimum och kanske skulle också stora delar av ledningen förtjäna att skaka galler. Såpass flagrant anser jag att deras övertramp är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Ja. Jag gjorde antaganden baserat på att dom inte vågar ange några egentliga tekniska data för enheten och var såpass snäll att jag gjorde antagandet att dom i vart fall inte bör vara sämre än moderkortets inbyggda audio eller kretsarna i telefonen.
Det var baserat på att jag inte läst något test där någon gjort mätningar för att se hur den presterar.
Men så var ju någon vänlig nog att posta ett test av deras "top of the line" precis här ovan.
Efter att ha läst det testet så måste jag nog ta tillbaka mitt tidigare uttalande.
Deras top of the line är så dålig att den är sämre än i stort sett allt man jämfört med och den är avsevärt sämre än produkter som kostar 1/10 av vad Dragonfly kostar.
Mot bakgrund av det så har jag reviderat mitt påstående.
Dragonfly är så dåliga att jag inte skulle ta emot den ens om jag fick den helt gratis. Inte ens för att koppla in någonstans där jag inte har några direkta krav på ljudet. Mot bakgrund av de testresultat den uppvisar så är jag istället övertygad om att valfri telefon från valfri tillverkare eller valfritt moderkort med inbyggd audio med största sannolikhet är bättre än även den dyraste Dragonfly du kan köpa.
Dom mätvärden som den presterar är så usla att det inte ens är något jag förväntar mig om jag skulle köpa valfri skitbillig kinaprodukt från något noname brand. Och det är definitivt inte mätvärden som bör förväntas från någon som säger att man gör produkter för bra ljud.
Det där är ju för sjutton i linje med hörlursuttaget på en Raspberry Pi och det är välkänt att det ger usel ljudkvalitet.
Om du gillar det ljud du får ur den så är det väl fine. Du får gilla vilken ljudkaraktär du vill.
Men ingen kan påstå att det är produkter som ger ens acceptabelt ljud.
Det är nästan på gränsen att det krävs skicklighet för att lyckas konstruera en så usel DAC som dragonfly skulle jag säga. Valfri elektronikingenjör skulle troligen med lätthet kunna konstruera något bättre hemma i källaren med en lödkolv och lite elektronikkomponenter.

Finns olika synsätt på det där med mätningar. Chord mäter alla sina dacar (likt jag antar att alla ingenjörer gör när de utvecklar produkterna) men publicerar inte datan eftersom man inte ser poängen med mätningar för slutkonsumenten. Nu är ju inte Chord så budgetvänliga och det är främst i budgetsegmentet folk handlar utifrån mätningar.

https://youtu.be/Fa1y9JRip68

Återigen verkar du bara dra snabba slutsater utan eftertanke. Du jobbar inte med due diligence iaf

Hur mäter du ex stereobild? Klura lite på den

Under tiden kan du ju kolla på John Atkins ganska långa video om mätningar för högtalare.

https://youtu.be/j77VKw9Kx6U

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Finns olika synsätt på det där med mätningar. Chord mäter alla sina dacar (likt jag antar att alla ingenjörer gör när de utvecklar produkterna) men publicerar inte datan eftersom man inte ser poängen med mätningar för slutkonsumenten. Nu är ju inte Chord så budgetvänliga och det är främst i budgetsegmentet folk handlar utifrån mätningar.

Återigen verkar du bara dra snabba slutsater utan eftertanke. Du jobbar inte med due diligence iaf

Under tiden kan du ju kolla på John Atkins ganska långa video om mätningar för högtalare.

Precis som men tillverkarnas marknadsföringstext så ska man inte lita på deras mätningar heller. Bara det simpla faktum att så gott som alla hörlurstillverkare listar deras frekvensomfång mellan 20hz-20khz även om -3dB-nivån (som är den generella standardern som ~alla kör med) ligger mellan säg 80hz-15khz.

Golden Sound går igenom en del grejer om vad som kan diffa lite beroende på hur man rattar mätinstrumenten o att vi som läsare inte alltid vet vad den som mätt ställt in den på. O ja det stämmer, men som han även säger så finns det oftast bra standarder även där att ratta till vilket jag efter att ha läst o hör ganska mycket av det Amir säger litar på att han gör. Jag är alltså ganska säker på att han alltid kör samma inställningar så vi också kan jämföra HANS mätningar rakt av med varandra. Han redovisar dessutom mycket hur han mäter o om det finns eventuella avvikelser eller liknande att tänka på.
Sen är det ju dessutom såklart bra att själv lära sig HUR man tolkar det som mäts, o det är väl upp till var o en. Själv känner jag att jag har rätt bra koll iaf o därför litar jag även på dom.
Att det ändå kan diffa nån dB beroende på när han trycker printscreen är väl standard o inget att haka upp sig på, o det gäller mätningar mellan folk också, att dom generellt sett inte diffar natt o dag, utan dom håller sig ändå vid ungefär samma standard även där med.

Oavsett så litar jag iaf inte alls på personer som t ex Darko tycker när han subjektivt sitter o lyssnar man som vanligt påverkas av div bias, dagshumör, mängd vaxpropp just idag, om han flyttat sig en dm åt nåt håll jadda jadda. Alltså sånt som Amir o andras mätinstrument inte alls påverkas av, utan dom presterar så gott exakt samma lika varje gång.

Du bör förresten också inse att det är lite olika fält att mäta elektronik o akustik för att sen också eventuellt bland in psykoakustik i det. Stereobilden påverkas ju t ex inte nämnvärt av elektroniken som sådan, är väl crosstalk då, men finns verkligen inte många produkter idag som har så pass dåligt att du märker det.
Däremot påverkas ju stereobilden på riktigt av spridningen av högtalare o sedan framför allt rummet, där går ganska mycket att mäta beroende på vad man har för mätmic o uppsättning, antal mätningar, gating etc etc, men rum är oerhört komplext tillsammans med våran psykoakustik så att mäta exakt "hur det låter" är svårt ja, men oavsett så ger fortfarande frekvensgångsmätningen i några olika vinklar på varje högtalare tillsammans med ett vattenfall på rummet en relativt bra hint om hur stereobredden o ljudet i allmänhet ter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Precis som men tillverkarnas marknadsföringstext så ska man inte lita på deras mätningar heller. Bara det simpla faktum att så gott som alla hörlurstillverkare listar deras frekvensomfång mellan 20hz-20khz även om -3dB-nivån (som är den generella standardern som ~alla kör med) ligger mellan säg 80hz-15khz.

Golden Sound går igenom en del grejer om vad som kan diffa lite beroende på hur man rattar mätinstrumenten o att vi som läsare inte alltid vet vad den som mätt ställt in den på. O ja det stämmer, men som han även säger så finns det oftast bra standarder även där att ratta till vilket jag efter att ha läst o hör ganska mycket av det Amir säger litar på att han gör. Jag är alltså ganska säker på att han alltid kör samma inställningar så vi också kan jämföra HANS mätningar rakt av med varandra. Han redovisar dessutom mycket hur han mäter o om det finns eventuella avvikelser eller liknande att tänka på.
Sen är det ju dessutom såklart bra att själv lära sig HUR man tolkar det som mäts, o det är väl upp till var o en. Själv känner jag att jag har rätt bra koll iaf o därför litar jag även på dom.
Att det ändå kan diffa nån dB beroende på när han trycker printscreen är väl standard o inget att haka upp sig på, o det gäller mätningar mellan folk också, att dom generellt sett inte diffar natt o dag, utan dom håller sig ändå vid ungefär samma standard även där med.

Oavsett så litar jag iaf inte alls på personer som t ex Darko tycker när han subjektivt sitter o lyssnar man som vanligt påverkas av div bias, dagshumör, mängd vaxpropp just idag, om han flyttat sig en dm åt nåt håll jadda jadda. Alltså sånt som Amir o andras mätinstrument inte alls påverkas av, utan dom presterar så gott exakt samma lika varje gång.

Du bör förresten också inse att det är lite olika fält att mäta elektronik o akustik för att sen också eventuellt bland in psykoakustik i det. Stereobilden påverkas ju t ex inte nämnvärt av elektroniken som sådan, är väl crosstalk då, men finns verkligen inte många produkter idag som har så pass dåligt att du märker det.
Däremot påverkas ju stereobilden på riktigt av spridningen av högtalare o sedan framför allt rummet, där går ganska mycket att mäta beroende på vad man har för mätmic o uppsättning, antal mätningar, gating etc etc, men rum är oerhört komplext tillsammans med våran psykoakustik så att mäta exakt "hur det låter" är svårt ja, men oavsett så ger fortfarande frekvensgångsmätningen i några olika vinklar på varje högtalare tillsammans med ett vattenfall på rummet en relativt bra hint om hur stereobredden o ljudet i allmänhet ter sig.

vad man oftast kan mäta när det kommer till just hur saker låter är skillnaden mellan div saker. Mäter man ingen skillnad så ska man inte höra nån skillnad, hör man skillnad så vet man direkt vart man har sin bias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag har lite svårt att se att vad jag jobbar med har någon direkt bäring för diskussionen.
Och ditt påstående om att jag drar slutsatser utan eftertanke skulle jag säga är felaktigt.
Däremot drar jag slutsatser baserat på fakta och undviker i möjligaste mån att ta biaserade beslut baserat på förutfattade meningar.

Skulle du själv till exempel köpa en bil utan att du får veta någon som helst spec på hur mycket bränsle den drar eller vad den fått för betyg i krocktester? Jag tror inte det.
Men av någon anledning så anser du att för ljudprodukter så är specar betydelselösa.

Men jag skulle säga att det utifrån mätvärden går att säga med ganska stor säkerhet hur bra stereobild en förstärkare kan ge.
Exempelvis är det lätt att mäta kanalseparationen genom att stoppa in en signal i vänster kanal och se hur mycket som blöder över till höger. Om kanalseparationen är dålig så kan man inte få en bra stereobild.
Den andra faktorn som är en förutsättning för stereobilden är hur en förstärkare svarar på snabba transienter. Om transientsvaret är dåligt så blir stereobilden därefter.
Där ger även en mätning av hur bra den kan avge en sinussignal en fingervisning. Kan den inte avge en bra sinuskurva (vilket är ett snällt test) så innebär det att den förvränger ljudkurvorna och då blir det mer eller mindre omöjligt att få en bra stereobild.
Men stereobilden som sådan är naturligtvis svår att mäta. Men det är fortfarande så att det finns ett flertal mätvärden som tillsammans kan ge en ganska bra uppfattning om hur bra stereobild en förstärkare eller DAC kan prestera.

Så det finns ganska gott om mätvärden som kan ge väldigt bra fingervisningar om hur bra en förstärkare kommer att prestera i praktiken.

Och jag skulle säga att du nog vänt på resonemanget. I budgetsegmentet är mätvärden och specar relativt onödigt för dom som köper budgetprodukter är inte ute efter riktigt bra grejor. Där räcker det med att ange vilka funktioner utrustningen stödjer.
Det är ju därför man exempelvis ofta anger uteffekten för förstärkare som PMPO, RMS eller liknande vilket har extremt lite att göra med hur mycket effekt den faktiskt kan klämma ur sig innan det börjar låta riktigt dåligt.
Det säger inte heller något om hur bra förstärkaren klarar av att driva en högtalare som är svårdriven
Det finns ju exempelvis rätt mycket högtalare som låter fantastiskt bra med en bra förstärkare men om du kopplar dom till en billig förstärkare så klarar den inte av att avge tillräckligt med ström för att hålla kontroll på baskonerna med resultat att basen blir bullrig och odefinierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Men av någon anledning så anser du att för ljudprodukter så är specar betydelselösa.

Läs mitt tidigare inlägg. Titta på de två video jag länkat. Specar inte betydelselösa. De är inte alltid en absolut sanning för hur bra en ljudprodukt är/låter.

Skrivet av sba74:

Och jag skulle säga att du nog vänt på resonemanget. I budgetsegmentet är mätvärden och specar relativt onödigt för dom som köper budgetprodukter är inte ute efter riktigt bra grejor.

Bara klicka in dig på ASR. Det finns en anledning till att Topping mfl är sådana referenser för deras mätningar eller varför Schiit ändrar sin designfilosofi för att de inser att folk som köper deras produkter oftast köper utifrån mätresultat på ASR och inte utifrån hur subjektiva tester recenserar dem. Du ser inte high-end bry sig särskilt mycket om ASR överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Läs mitt tidigare inlägg. Titta på de två video jag länkat. Specar inte betydelselösa. De är inte alltid en absolut sanning för hur bra en ljudprodukt är/låter.

Bara klicka in dig på ASR. Det finns en anledning till att Topping mfl är sådana referenser för deras mätningar eller varför Schiit ändrar sin designfilosofi för att de inser att folk som köper deras produkter oftast köper utifrån mätresultat på ASR och inte utifrån hur subjektiva tester recenserar dem. Du ser inte high-end bry sig särskilt mycket om ASR överhuvudtaget.

Klart inte "religioner" vill testas vetenskapligt. Det gäller att tro att en kabel för 16.000kr gör skillnad.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Klart inte "religioner" vill testas vetenskapligt. Det gäller att tro att en kabel för 16.000kr gör skillnad.

ASR-sekten verkar mest känsliga för kritik, så till den grad att man känner sig tvingade att lägga en kommentar om att folk tror att kabeln gör skillnad trots att ingen i denna tråd uttryckt den åsikten.
Bry dig mindre om andras åsikter är mitt tips

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

vad man oftast kan mäta när det kommer till just hur saker låter är skillnaden mellan div saker. Mäter man ingen skillnad så ska man inte höra nån skillnad, hör man skillnad så vet man direkt vart man har sin bias.

Nja man mäter väl snarare absoluta värden som man sen kan jämföra mellan div saker. Är skillnaderna under mänskliga tröskelnivåer så hör man inte heller nån skillnad, o hör man ändå skillnad så är det div bias som påverkar ja.

Skrivet av eFoppa:

Läs mitt tidigare inlägg igen vetja, mätningar är ett BETYLIGT bättre sätt att bedömma hur en ljudprodukt låter än nåt annat, om man vet hur dom ska tolkas vill säga. Att lyssna på en snubbes subjektiva bedömning på hans favoritlåtar dan efter han kanske lyckats få sig ett ligg är inte hållbart alls.
Som Golden Sound också säger i sitt klipp i samband med att "designa efter mätningar" så påverkar det egentligen bara saker som ligger i topsegmentet oavsett eftersom dom ligger så pass nära det helt galet bra mätinstrumentet i prestanda.

Men nåt som han inte tog upp o som ändå är nåt som en SINAD-mäntning inte talar om är att en pryl med högre THD än en annan kan låta subjektivt trevligare eftersom THD bara är den totala disten o inte om det är udda eller jämn dist som dominerar. Som en rörstärkare har mycket jämn dist vilket låter trevligare för våra öron digital klippning som gärna producerar udda. Dock brukar man kunna se det på FFT-grafen över dist, samt att det ofta brukar redovisas distnivå över hela frekvensspektrat, vilket återigen om man vet hur man tolkar det kan ge en bra fingervisning om hur det kan låta.
Att high-end inte bryr sig så mycket om ASR beror på att deras målgrupp är dom som har mer pengar än teknisk koll. Men förhoppningsvis så kommer ASR o deras sätt att testa saker fortsätta växa så även highend-marknaden får sig en kick i röven.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

ASR-sekten verkar mest känsliga för kritik, så till den grad att man känner sig tvingade att lägga en kommentar om att folk tror att kabeln gör skillnad trots att ingen i denna tråd uttryckt den åsikten.
Bry dig mindre om andras åsikter är mitt tips

Sekter är religiösa, förstås, och det är inte bara produkter som får bra mätvärden som får tummen upp som tidigare påpekats.
Dessutom så skulle inte ens ett ämne som DAC som mäter gudomligt OCH har ljudsignatur ha över 200 sidor kommenterar ifall det var en sekt.
Så jämförelsen haltar en hel del... sen så har jag inte kallat denna tråd eller någon i tråden religiös heller. Men för att förtydliga så gäller det definivt en del av audiofil communityn, vilket är också varför Stereophile skriver bra saker om kablar för ocker-priser och varför så många skräp företag överlever överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Sekter är religiösa, förstås, och det är inte bara produkter som får bra mätvärden som får tummen upp som tidigare påpekats.
Dessutom så skulle inte ens ett ämne som DAC som mäter gudomligt OCH har ljudsignatur ha över 200 sidor kommenterar ifall det var en sekt.
Så jämförelsen haltar en hel del... sen så har jag inte kallat denna tråd eller någon i tråden religiös heller. Men för att förtydliga så gäller det definivt en del av audiofil communityn, vilket är också varför Stereophile skriver bra saker om kablar för ocker-priser och varför så många skräp företag överlever överhuvudtaget.

Tror du på vetenskap eller tror du på Amir?
Däri ligger skillnaden i om du är sekt-medlem eller ej
Här har du en vetenskaplig artikel.

https://www.stereophile.com/content/what-difference-wire-make...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Amir är inte en sekt-ledare som bestämmer hur saker ska mäta, dessutom så kan vem som helst replikera hans mätningar med rätt utrustning.

Stereophile är vetenskapligt ofta ren dynga (men används bara som exempel för att beskriva en stor mängd hifi-tidskrifter), så ifall de har några artiklar där de visar på hur skillnaden kan existera (t.ex. kabeltjocklek vs längd), betyder ju inte att de inte hjälper sälja skräp till sina läsare eftersom de inte kan överleva utan köpta annonser. De är köpta. Corporate shills. Compromised.
https://www.stereophile.com/content/recommended-components-20...

"JM was most impressed by the Cardas Clear's low-frequency clarity and resolution, finding the Clear to give two or three more bass notes on a pipe organ, with a lower noisefloor "

Helt hjärndött. Kommer aldrig läsa något så förbaskad dumt från Amir eller t.ex. Erins Audio Corner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Amir är inte en sekt-ledare som bestämmer hur saker ska mäta, dessutom så kan vem som helst replikera hans mätningar med rätt utrustning.

Stereophile är vetenskapligt ofta ren dynga (men används bara som exempel för att beskriva en stor mängd hifi-tidskrifter), så ifall de har några artiklar där de visar på hur skillnaden kan existera (t.ex. kabeltjocklek vs längd), betyder ju inte att de inte hjälper sälja skräp till sina läsare eftersom de inte kan överleva utan köpta annonser. De är köpta. Corporate shills. Compromised.
https://www.stereophile.com/content/recommended-components-20...

"JM was most impressed by the Cardas Clear's low-frequency clarity and resolution, finding the Clear to give two or three more bass notes on a pipe organ, with a lower noisefloor "

Helt hjärndött. Kommer aldrig läsa något så förbaskad dumt från Amir eller t.ex. Erins Audio Corner.

Amir är absolut en sekt-ledare imo. Han har fått en väldigt stor skara människor att tro att sinad = ljudkvalitet.
Många hifi-tidningar (för att inte säga alla) är nästan uteslutande subjektiva. Har inte sagt motsatsen så förstår inte riktigt vad du vill komma med detta. Artikeln om kablar jag länkade ÄR en vetenskaplig studie likt de Amir presenterar. Skillnaden är att du tror på Amir och väljer att förkasta den andra = sekt.

Som sagt jag skiter i vilket. Jag köper bara prylar efter att ha lyssna på dem hemma. Om det mäter skit kan jag inte bry mig mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Amir är absolut en sekt-ledare imo. Han har fått en väldigt stor skara människor att tro att sinad = ljudkvalitet.
Många hifi-tidningar (för att inte säga alla) är nästan uteslutande subjektiva. Har inte sagt motsatsen så förstår inte riktigt vad du vill komma med detta. Artikeln om kablar jag länkade ÄR en vetenskaplig studie likt de Amir presenterar. Skillnaden är att du tror på Amir och väljer att förkasta den andra = sekt.

Som sagt jag skiter i vilket. Jag köper bara prylar efter att ha lyssna på dem hemma. Om det mäter skit kan jag inte bry mig mindre.

Blir han en sektledare bara för att folk är tacksamma för hans oerhörda jobb som han gör? Det är ju inte direkt lite timmar han lägger ner av sin fritid. Speciellt viktigt också eftersom han gör nåt som dom där annonsfyllda hifitidningarna så gott som vägrat göra i åratal nu, nämligen ge oss faktiskt objektiv data på prylar så vi enklare kan jämföra istället för subjektivt ordflummeri. Fast såklart så är han inte helt ensam i att ge oss bra mätningar, utan även Rtings, Crinacle o Golden Sound kan vi också räkna in där. Använde mig av Rtings för bara några dar sen när jag skulle leta nya blåtands-hörlurar, HUR smidigt som helst att leta o lätt kunna jämföra med mina gamla, en jämförelse som höll väldigt bra när jag väl köpt lurarna också. Även gött att ha uppmät frekvensgång för att smidigare EQa dom också.
Måste också säga att det känns smått otrevligt av dig att inte svara på nåt av det jag skriver till dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Då vet du inte vad en sektledare är. En vetenskaplig artikel på stereophile som få av dess läsare ens förstår räddar det inte från att sälja dynga.

Ser fram emot nästa artikel på swec där de skriver att framerate känns toppen. Inga mätningar. Låt oss bara få subjektiva intryck. Byt kabel så blir LCD svärtan bättre. Ungefär på den nivån är stereophile.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Speciellt viktigt också eftersom han gör nåt som dom där annonsfyllda hifitidningarna så gott som vägrat göra i åratal nu, nämligen ge oss faktiskt objektiv data på prylar så vi enklare kan jämföra istället för subjektivt ordflummeri.
Måste också säga att det känns smått otrevligt av dig att inte svara på nåt av det jag skriver till dig.

Hi-Fi News & Record Review, Audio och Stereophile för att nämna några, har publicerat mätningar sen 90-talet. Atkins på Stereophile är nog den som enskilt drivit hårdast i branschen för att man inte kan recensera utan att mäta. Låter återigen som fördomar från din sida.

Jag tycker jag är trevlig som inte svarar dig, eftersom det sparar både din och min tid. Vi har fundamentalt olika inställning till hur vi når ”bra ljud”, vi kommer inte hitta samsyn. Ser inte hur du kan tycka diskussionerna är givande heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Då vet du inte vad en sektledare är. En vetenskaplig artikel på stereophile som få av dess läsare ens förstår räddar det inte från att sälja dynga.

Ser fram emot nästa artikel på swec där de skriver att framerate känns toppen. Inga mätningar. Låt oss bara få subjektiva intryck. Byt kabel så blir LCD svärtan bättre. Ungefär på den nivån är stereophile.

Jo en sektledare är någon som får ett gäng att svära vid hans vision och verklighet och ignorera allt annat som inte faller inom ramen. Lite som du gör med den artikeln jag länkade som du inte vill kommentera annat än att försöka smutskasta Stereophile som helhet.
Låter mer som det är du som inte riktigt har koll
Stereophile har publicerat mätningar sen 90-talet. Atkins har ju drivit detta ganska länge och högljutt. På vilket sätt säljer han dynga till skillnad från Amir menar du?
Det är en publikation med många skribenter. Att någon springer företagens ärenden gör inte artikeln jag länkade till mindre relevant. Inte heller Atkins mätningar som Amir till viss del kopierat.

Atkins är dock lite ärligare som förklarat vad man kan mäta och vad man inte kan mäta, istället för Amir som lurar i ett helt gäng att sinad är allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Skoj test, men, det här är ju typ vad Amir gör med SINAD, fast Amir redovisar resultatet mer lättillgängligt? Och kommer ju fram till samma grej: kabeln spelar typ ingen roll.

0,5mm² lampsladd:

Vi har fyra mätningar i form av hel och streckad linje vid två efterringningar, 0ms och 4ms. Nollnivån verkar ligga vid ~4,5 mV.
Två spikar till 12,5 mV vid första, alltså 8 mV över nollnivån. 7,5 resp 9,25 mV på den andra, dvs. 3 resp 6,25 mV över nollnivå.
Ett snitt på (8+8+3+6,25)/4 =~6,31 mV.

Kabel två, bäst i test suprakabel:

Första två till 5,5 och 7 mV, dvs 1 resp 2,5 mV över. Andra två till 13 mV, dvs. 8,5 mV över.
Ett snitt på (1+2,5+8,5+8,5)/4=~5,12 mV.

Supra har alltså både de två sämsta mätningarna och de två bästa mätningarna i avséendet spik i eftersvängningen, och snittet är det inte så stor skillnad på.

Men, om vi tänker efter så är de två stora spikarna för 0,5 mm²-kabeln en halvsinus som är ~1-3pixlar bred med 87 pixlar för 1ms. Det motsvarar en frekvens på 43,5 kHz, 21,75 kHz eller 14,5 kHz. En av frekvenserna hör vi garanterat inte, nästa är det tveksamt att vi ens hör medans den tredje är hörbar för de flesta. Mätningen är ganska värdelös för att vi ska kunna avgöra vilket.
Vi måste dessutom själva räkna om 8 mV spik mot 1.84 V signal till ett relativt värde själva: 20log(0,0085/1,88) = -108 dB.

Det är därför Amir visar ett frekvensspektra då han testar kablar och annat, och visar resultatet relativt insignalen direkt:

Men, iaf. en halv period av en 14 kHz sinus vid -108dB är fullkomligt ohörbart. Dessutom är detta testat med en resistor, vilket en högtalare inte är, den har ju egna elektriska egenskaper som brutalt överstiger allt vad kabeln hittar på. Vilket artikeln som sagt konstaterar själv. Min fetning:

Citat:

A natural follow-up question is: "How much are these results due to the cable's own characteristics, as opposed to the speakers'?" In figs.28 and 29, the worst- and best-performing cables were connected to an 8 ohm, 1kW–rated test load that is almost purely resistive. Now the differences are smaller, but still clearly discernible on this scale. So we may conclude that cables do exhibit measurable energy storage, but that a speaker's own energy storage usually swamps this.

Det oärliga i det här är ju att påstå att det här är nåt vi hör skillnad på, bara för att vi kan se skillnad i grafen, och så oärlig är inte Amir. Han skriver inte ut allt i varenda post, men skriver på forumet om vilken vetenskap han förlitar sig på apropå vad som är hörbart och ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hi-Fi News & Record Review, Audio och Stereophile för att nämna några, har publicerat mätningar sen 90-talet. Atkins på Stereophile är nog den som enskilt drivit hårdast i branschen för att man inte kan recensera utan att mäta. Låter återigen som fördomar från din sida.

Jag tycker jag är trevlig som inte svarar dig, eftersom det sparar både din och min tid. Vi har fundamentalt olika inställning till hur vi når ”bra ljud”, vi kommer inte hitta samsyn. Ser inte hur du kan tycka diskussionerna är givande heller.

Återigen fördomar? Vilka tidigare fördomar menar du att jag har haft?
Hi-Fi News & Record Review och Audio har jag aldrig hört talas om tidigare så vet inget om dom, men dom gånger jag råkar komma in på Stereophile så är det väldigt sällan mätningar jag ser utan mest bara subjektiva bedömningar. Men visst jag såg länken av kabelmätnignen en bit högre upp, mätningar med grafer jag aldrig sett förut vilket gör det väldigt svårt att bedömma, men som thu här ovanför la ner lite mer tid på o sköt ner rätt bra. Har iaf ALDRIG sett några riktigt utförda mätningar på kablar som visar ens i närheten av hörbara skillnader (såvida dom inte är designade med resistorer o kondensatorer just för att ändra frekvenskurvan). Tillomed den där klädhängaren som testades som högtalarkabel skulle många knappt höra skillnad på mot en Nordost-kabel.
I övrigt har jag väl läst en del svenska hifi-magasin iaf, o försökt kolla massvis med olika recensioner på internet o Youtube där dom allra allra flesta enbart pysslar med subjektiva bedömningar. Helt världelöst!

Skrivet av eFoppa:

Intressant förresten att du länkar ett test med mätningar som du anser är vetenskapligt, medans Amirs mätningar är inte vetenskap utan istället en sekt? Hur tänker du där? Jag börjar tro mer o mer att du verkligen inte alls förstår mätningar alls, så därför förstår jag också att du inte heller tror på dom.

Att inte svara alls när nån lagt ner tid på utförliga o sakliga argument är rätt otrevligt ja. Så jag börjar väl anta att du helt enkelt inte har några motargument kvar längre, så ja jag antar jag får lämna det där helt enkelt. För min del påminner mig det här om när jag diskuterat med flat-earthers, dom är helt omöjliga att övertyga men själv så lär jag mig iaf alltid det ena o det andra av såna här diskussioner, så även om jag inte lyckas övertyga dig så går jag alltså ändå plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Det oärliga i det här är ju att påstå att det här är nåt vi hör skillnad på, bara för att vi kan se skillnad i grafen, och så oärlig är inte Amir. Han skriver inte ut allt i varenda post, men skriver på forumet om vilken vetenskap han förlitar sig på apropå vad som är hörbart och ej.

Klassisk Stereophile, det: "Oh, vi uppmätte en avvikelse vid -180dBA, vilket överensstämmer med våra lyssningstest där diskanten var något krämigare med produkt A". Liksom. nej hynda, du hörde ingen jäkla skillnad alls och nu försöker du vilseleda godtrogna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Återigen fördomar? Vilka tidigare fördomar menar du att jag har haft?

Se nedan

Skrivet av Gurrrra:

Ber om ursäkt om jag kallat dig för audiofil, men eftersom jag nog enbart sett dig skriva om ljud o för att du försvarar sånt här så bara antog jag.

Lägg därtill att du har fördomar mot allt som kostar pengar. Orkar inte leta upp alla citat men du har uttryckt dessa vid flera tillfällen.

Skrivet av Gurrrra:

Intressant förresten att du länkar ett test med mätningar som du anser är vetenskapligt, medans Amirs mätningar är inte vetenskap utan istället en sekt? Hur tänker du där?

Detta är en av anledningarna till att jag är trött på att diskutera med dig. Du har väldigt svårt att lägga ihop 2 + 2.
Hur kan du få det till att jag sagt att Amirs mätningar inte är vetenskapliga? Jag förde ett resonemang om att Kaleid väljer att tro på vissa mätningar (Amirs) men inte andra.

Om du har 2 äpplen och du säger att Äpple A är rött och Äpple B grönt, och jag säger att båda äpplena är röda så innebär inte det att jag skulle påstå att äpple A är grönt och äpple B är rött.
Är detta tillräckligt pedagogiskt?

Skrivet av Gurrrra:

Att inte svara alls när nån lagt ner tid på utförliga o sakliga argument är rätt otrevligt ja. Så jag börjar väl anta att du helt enkelt inte har några motargument kvar längre

Jag slutar svara för att sakliga argument rinner av dig som vatten. Du kan dra en fördom, sen ursäkta dig själv med att du gjorde antaganden (hela grunden till en fördom) och sen ett par dagar senare så skriver du ”vilka fördomar menar du att jag haft?” Det va längesen jag diskuterade med någon som har så selektivt minne, och gillar att lägga ord i andras mun (se ditt citat ovan där du påstår att jag inte anser Amirs tester vetenskapliga). Du skriver utifrån nån slags föreställning att jag representerar audiofiler som kastar pengar på ljud utan att ha koll på vad som låter bra och dåligt. Det är omöjligt att lägga fram sakliga argument för någon som både har dåligt minne (se första citatet i detta svar) och problem med logiken i tes -> argument.
Därför att detta tidsspillan och energiläckage. Det trevligaste jag kan göra är att inte svara, men varsågod nu har du fått ett svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående mätningar så skickar i varje fall en del tillverkare med mätprotokoll. Jag fick med ett protokoll till mitt slutsteg t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Allt med en Sinad över 80db är i princip bra nog ur just det hänseendet. Ändå sitter Amir och hyllar produkter som når 120db+ och är besviken över produkter som har under 100db. Men du menar att att han inte hyllar ohörbara skillnader?

Det mest oärliga i Amirs tester imo, ligger i att han testar ingenjörskonst och får det att låta som det absolut är bättre ljudmässigt. Detta framgår inte av hans recensioner utan man får lusläsa forumen för att hitta de poster där han själv medger att vissa grejer som mäter sämre låter bättre. Hans ambition enligt egen utsago är att testa produkternas design, men det framgår inte sättet han recenserar dem.

Personligen ser jag mätningar främst som en bra referens för ingenjörer när de designar produkter. Men det är min filosofi och andra får ha sin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Allt med en Sinad över 80db är i princip bra nog ur just det hänseendet. Ändå sitter Amir och hyllar produkter som når 120db+ och är besviken över produkter som har under 100db. Men du menar att att han inte hyllar ohörbara skillnader?

Det är väl självklart att han gör, och det beror väl lite på vilket segment de tillhör? Kraven skiftar ju mellan en DAC som påstår sig tillhöra ett kompromisstlöst hifi-segment och en köksradio. Tar de 20-30k för en DAC så kan jag ju tycka att den bör kunna prestera bättre än ett 10kronors ljudchip eller vårt 40 år gamla CD-format, nåt annat vore väl närapå bedrägeri?

Skrivet av eFoppa:

Det mest oärliga i Amirs tester imo, ligger i att han testar ingenjörskonst och får det att låta som det absolut är bättre ljudmässigt. Detta framgår inte av hans recensioner utan man får lusläsa forumen för att hitta de poster där han själv medger att vissa grejer som mäter sämre låter bättre. Hans ambition enligt egen utsago är att testa produkternas design, men det framgår inte sättet han recenserar dem.

Personligen ser jag mätningar främst som en bra referens för ingenjörer när de designar produkter. Men det är min filosofi och andra får ha sin.

Ljudmässigt kan det ju såklart vara bättre, bättre reproduktion är bättre reproduktion, men har du nåt exempel på där han hyllar nåt som hörbart utan stöd för detta?
Har du nåt exempel på när han säger att nåt som mäter sämre kan låta bättre? Nåt kan ha lägre SINAD, men det är ju inte nödvändigtvis att det mäter bättre. Brus vid 90 dB SINAD är ju bra mkt mindre risk att det stör än att all energi ligger i ett pulserande tjutande runt 3 kHz som mäter 91 dB SINAD, och jag skulle säga att den senare mäter sämre. Mätningarna är ju toppen för att visa vad det är för reproduktionsfel som apparaterna har så det går att bilda sig en uppfattning om hur det kan påverka upplevt ljud.
Är det SINAD-kondensatet du vänder dig emot?