Följ Black Week på SweClockers

Cities: Skylines 2

Permalänk
Medlem

"Regional Packs" har börjat lanseras med 2 veckor mellanrum (iaf de 3 första).
French pack, baserat främst på Paris, har släppts. Inkluderar flera viktiga servicebyggnader, men inte alla kategorier. Kan äntligen bygga någorlunda europeisk stad, eller i alla fall franskt om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

French pack, baserat främst på Paris, har släppts. Inkluderar flera viktiga servicebyggnader, men inte alla kategorier. Kan äntligen bygga någorlunda europeisk stad, eller i alla fall franskt om inte annat.

Ja, jag gav spelet en ny chans i och med Regional packs. Jag har vart hemma och varit sjuk så har lagt 40 timmar på CS2 i veckan. Det har ändå kommit långt sen releasen för ett år sedan. De stora buggarna är borta, det är bättre optimerat och ekonomin är mycket mer balanserad.
Kul att kunna få en mer europeisk och varierad stad! I väntan på måndag och Tysklandpacket så fortsätter jag glatt bygga vidare på min stad.

Permalänk
Snusfri

Spelade det tidigare via Xbox Game Pass men avslutade det för ett tag sedan.
Blev sugen på att köra spelet igen så köpte det på Steam och det har väl fungerat lite sisådär.

Tydligen så lyckades inte Windows avinstallera XGP versionen korrekt så har haft mycket krockar och problem där den frågar om man vill behålla cloud eller lokal varje gång osv.

Så avinstallerade Steam-versionen och har sedan tagit bort allt som legat kvar rörandes Paradox/Cities Skylines II, först manuellt sedan med BCUninstaller och Geek Uninstaller och skall installera om spelet och börja om från början så att säga.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Spelade det tidigare via Xbox Game Pass men avslutade det för ett tag sedan.
Blev sugen på att köra spelet igen så köpte det på Steam och det har väl fungerat lite sisådär.

Tydligen så lyckades inte Windows avinstallera XGP versionen korrekt så har haft mycket krockar och problem där den frågar om man vill behålla cloud eller lokal varje gång osv.

Så avinstallerade Steam-versionen och har sedan tagit bort allt som legat kvar rörandes Paradox/Cities Skylines II, först manuellt sedan med BCUninstaller och Geek Uninstaller och skall installera om spelet och börja om från början så att säga.

Samma för mig! Jag hade det först oxå via en gratis Xbox game pass som jag numera avslutat. Köpte det till Steam. Blev lite förvånad när jag såg att mina tweakade grafikinställningar var kvar och jag kunde se gamla save-files som ej gick att spela. Jag har dock inte upplevt några problem pga det? Vad har du upplevt för problem?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mr Mr:

Samma för mig! Jag hade det först oxå via en gratis Xbox game pass som jag numera avslutat. Köpte det till Steam. Blev lite förvånad när jag såg att mina tweakade grafikinställningar var kvar och jag kunde se gamla save-files som ej gick att spela. Jag har dock inte upplevt några problem pga det? Vad har du upplevt för problem?

Som sagt, den klagar varje gång på en krock mellan "Cloud" eller "Local", väljer oftast "Cloud" och antingen klagar den efter på någon "Code Mod" som måste starta om spelet, eller så börja den ladda hem mods som den glömt? tidigare.

Så något spökar för mig iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Av bilderna jag sett så ser det mer ut som min hemstad Kristianstad, även kallat lilla Paris som av en händelse.
Tågstationen är en kopia av vår, bara som ett exempel. Och byggnaderna överlag. Blir lite sugen på att dra ut en karta från maps över Kristianstad och göra en kopia i SC2, bara för att se hur vad simuleringen tycker om "min hemstad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Av bilderna jag sett så ser det mer ut som min hemstad Kristianstad, även kallat lilla Paris som av en händelse.
Tågstationen är en kopia av vår, bara som ett exempel. Och byggnaderna överlag. Blir lite sugen på att dra ut en karta från maps över Kristianstad och göra en kopia i SC2, bara för att se hur vad simuleringen tycker om "min hemstad".

Byggnaderna är lite för ljusa, helt vita där back och alla har blåa tak. Är även för höga (~6 våningar) jämfört med normalet i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Byggnaderna är lite för ljusa, helt vita där back och alla har blåa tak. Är även för höga (~6 våningar) jämfört med normalet i Sverige.

Det beror väl på densiteten för zonerna hur höga byggnaderna blir? I Kristianstad är det typ några få kvarter som är 5 våningar och över, annars ligger det mestadels hus med 3-4 våningar beroende på man räknar.
Jag var nyss inne på maps och hovrade runt över Kristianstad. Kom på mig flertalet gånger med att försöka "tilta och zooma kameran" vilket naturligtvis inte gick.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av napahlm:

Det beror väl på densiteten för zonerna hur höga byggnaderna blir? I Kristianstad är det typ några få kvarter som är 5 våningar och över, annars ligger det mestadels hus med 3-4 våningar beroende på man räknar.
Jag var nyss inne på maps och hovrade runt över Kristianstad. Kom på mig flertalet gånger med att försöka "tilta och zooma kameran" vilket naturligtvis inte gick.

Jag kan stark rekommendera Min Karta över tex Google Maps om man vill ha bättre kartor över mindre städer i Sverige.

Ett annat plus är att där kan du även se flygkartor från 60 och 70-talet med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyskland-packet lanserat. Det går ju att använda för att bygga någorlunda svenska städer, då de är lägre och färgen passar mer (gentemot de franska byggnaderna)

Skrivet av THB:

Jag kan stark rekommendera Min Karta över tex Google Maps om man vill ha bättre kartor över mindre städer i Sverige.

Ett annat plus är att där kan du även se flygkartor från 60 och 70-talet med.

Kände inte till denna hemsida, bra rekommendation, har tidigare använt lantmäteriets kartor via Arcgis och det är ju kul ifall man vill få extra information också. Extra kul att titta på äldre bilder och se utvecklingen som du säger.

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som nåt är väldigt fel med simulationen/ekonomin. Jag har t.ex. extremt lite trafik i industriområdena, knappt några långtradare alls och bara några få skåpbilar. I C:S1 var det nästan alltid trafikstockning kring industriområdena.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känns fortfarande som nåt är väldigt fel med simulationen/ekonomin. Jag har t.ex. extremt lite trafik i industriområdena, knappt några långtradare alls och bara några få skåpbilar. I C:S1 var det nästan alltid trafikstockning kring industriområdena.

Nu kanske vi inte ska nämna det första spelet som bra exempel, industrier hade allt för mycket trafik, speciellt industri-dlc'n (utan industries rebalanced iaf). Jag tycker det är bättre med mindre industritrafik, slipper man hålla på med det hela tiden, och det är på en mycker mer realistisk nivå. Sen kanske det vore bättre ifall lastbilar behövdes åka till byggnaden när det byggts eller under tiden de byggs, istället för att byggnaderna uppstår med producerat material ur intet.

Däremot felet är vid större städer där all trafik/pathfinding skalas ner ordenligt ju högre population man har, och då har man miljonstad med tomma gator. Finns en mod "Traffic Simulation Adjuster" som låter en ta bort denna reduktionen. Jag har inte testat det själv, större städer blir nog ännu mer ospelbara/värre prestanda, men jag är minst lika intresserad av att reducera trafiken i lägre populationer då det är lite mycket i början.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det var för mycket trafik i första spelet men tycker det har gått för långt åt andra hållet istället. Man ser knappt någon lastbil alls och bara någon enstaka skåpbil. Det känns lite orealistiskt att man kan placera industriområden lite vart som helst utan att behöva tänka på trafiken. Praxis i de flesta stadsbyggarspel brukar vara att industriområden behöver vara i direkt anslutning till motorväg, tågstation o.s.v. för att hantera trafiken.

En annan irriterande bugg är att antalet hemlösa ständigt växer och man måste använda en mod för att det ska fungera och folk ska fortsätta flytta in i staden. Detta trots att CO har försökt fixa den buggen en gång redan:
https://pdflink.to/6d81da5a/

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD